مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: روزگار ری حال و هوای آشفته‌ای دارد چه آنکه قبله تهران در چند‌ماه گذشته پرخبرترین گوشه شهر بوده است و حالا خبر می‌رسد که ری در خرداد‌ماه سال 92 از پایتخت جدا خواهد شد.

به گفته اعضای شورای شهر، عده‌ای سودجو تصمیم گرفته‌اند تا به هر نحو ممکن بخش جنوبی شهر را جدا کنند. بالاخره حتما منافع این کار در اندازه‌ای هست که خیلی مصمم روی آن پافشاری می‌کنند. در این مدت نیز هر بار مسئولی در این‌باره اظهارنظر کرده است. مدیران دولتی برای جداکردن ری از پایتخت قانونی دارند که از حدود سه دهه قبل هیچ دولت و شهرداری‌ای تمایل به اجرای آن نداشته است. این امر حتی درباره شهردار سابق تهران نیز مصداق دارد و به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، محمود احمدی‌نژاد نیز در زمان تصدی شهرداری تهران، موافق جدایی ری از تهران نبود.

ازسوی دیگر مدیران شهری در شورای اسلامی شهر و شهرداری پایتخت بارها درباره لطمات این اتفاق برای تهران و ری صحبت کرده‌اند. کارشناسان خبره شهری نیز بر این مسئله تأکید دارند که جداکردن ری از تهران در حقیقت زیر سؤال بردن طرح‌های درنظرگرفته شده برای آینده این شهر است. اصلی‌ترین مورد در این زمینه نیز نادیده‌گرفتن طرح تفصیلی پایتخت است که برای تهیه آن سال‌ها کارشناسی شده است. با وجود تمام مخالفت‌ها و دلایل مدیران شهری، کارشناسان و حتی مردم ری این طرح مورد توجه مسئولان دولتی است هرچند که برخی از نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی از توقف این امر خبر داده بودند.

در همین ارتباط حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران که خود نیز سابقه فرمانداری تهران را در کارنامه دارد، خبر داد که جدایی شهرری از تهران همزمان با برگزاری انتخابات چهارمین دوره شوراها در خرداد ۱۳۹۲ روی خواهد داد. وی درباره نشست نمایندگان تهران که عصر روز پنجشنبه برگزار شد، اعلام کرد که یکی از موضوعات طرح شده در این نشست انتزاع قسمت شهری شهرستان ری از تهران بوده است. در نهایت نیز پس از ارائه گزارش کمیته پنج نفره، مجمع نمایندگان تهران توصیه کرد این انتزاع در زمان برگزاری انتخابات شوراها باشد.

طلا همچنین این موضوع را مطرح کرد که جدایی ری از تهران منتفی نشده بلکه به توصیه مجمع نمایندگان تهران این امر به تعویق افتاده است و شهردار ری بعد از انتخابات اعضای شورای شهر در خرداد92 انتخاب می‌شود. پیش از این نیز حسین مظفر، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و سیدمهدی هاشمی از اعضای این مجمع درباره توقف و تأخیر طرح جدایی ری از تهران خبر داده بودند.
سیدمهدی هاشمی درباره این موضوع به رسانه‌ها گفته بود که ما درخواست کرده‌ایم که کار متوقف شود و اقدام عجولانه‌ای صورت نگیرد. وی در عین حال گفت: توقف یا انجام پروژه جدایی ری از تهران اقدام ذاتی و قانونی استانداری است، منتهی ما از آنها درخواست کردیم که دلایل و مستندات خود را برای انجام چنین کاری به مجلس ارائه دهند اما تاکنون چنین مستندانی به ما ارائه نشده است.

اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و نیز رئیس شورای‌عالی استان‌ها درباره تعیین تکلیف طرح جدایی ری از تهران و همچنین علت منتفی شدن موقت انتخاب شهردار جدید شهرری اظهار داشت: در این‌باره نمی‌توانم صحبت کنم، چرا که قرار نیست شهردار را ما (شورای‌عالی استان‌ها) انتخاب کنیم و براساس قانون، شورا باید شهردار را انتخاب کند اما عنوان شده وزارت کشور شهردار جدید را انتخاب می‌کند که البته اطلاعی از این موضوع ندارم. این در حالی است که وی مدتی قبل در مراسم بهره‌برداری از 97طرح عمرانی در ری با انتقاد از جدایی ری از تهران این طرح را راهی برای میلیاردر و گردن‌کلفت‌شدن عده‌ای سودجو دانسته است.

جدا کردن ری از تهران تاکنون موجب شده است که غیراز اظهارنظر مدیران و کارشناسان شهری، مردم ری هم دست به‌کار‌شوند و از طریق شورایاران خود نامه‌های جداگانه‌ای را به رهبر معظم انقلاب ارسال کنند.در نامه اول که نیمه شهریور‌ماه و از سوی 18نفر از شورایاران محله‌های ری خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته شد، آمده است که متأسفانه هر از گاهی از طرف هیأت دولت، استانداری و فرمانداری شهرستان ری موضوع جدایی ری از تهران بین مردم مطرح می‌شود که این نوع مطالب برخلاف سفارش‌های حضرتعالی مبنی بر همبستگی بین مدیران و مسئولان است اما در نامه دوم نیز که دهم مهرماه خطاب به مقام معظم رهبری نوشته شد، شورایاران محله‌های منطقه 20 به معضلات پس از جدایی ری از تهران اشاره کرده‌اند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: اقدام اخیر مسئولان دولتی باعث شده که افکار عمومی مردم غیور و شهیدپرور شهرری نسبت به سیاست‌های کلان نظام بدبین شده و خسارت جبران‌ناپذیری برای توسعه همه جانبه شهرری و منطقه20 در پی خواهد داشت که از هم‌اکنون خروج سرمایه‌گذاران از شهرری و منطقه20 برای اجرای پروژه‌های عمرانی قابل ملاحظه است که با ادامه این روند خدمات کلانشهر تهران به شهرری و منطقه20 کمرنگ شده و توسعه شهر و محله‌ها را با رکود شدیدی مواجه خواهد کرد.

کد خبر 187601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز