گروه شهری: اداره شهری با وسعت تهران و جمعیتی که دارد، دارای سختی‌ها و دردسرهای خاص خود است.

تهران

جاذبه‌های تهران به‌عنوان پایتخت موجب می‌شود تا حریم این شهر نیز شاهد مشکلات مربوط به‌خود باشد. مدیریت شهری نیز برای محدوده حریم پایتخت اداره کل حریم پایتخت را درنظر گرفته است. کمیته فنی حریم شهر تهران نیز یکی از مجموعه‌های جدید این اداره کل است که نخستین جلسه آن در آخرین روزهای هفته قبل تشکیل شد.

به گفته سیدصباح الدین متقی، مدیرکل اداره حریم شهر تهران این کمیته در جهت ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف شهرداری و بررسی چالش‌های مربوط به حریم پایتخت و ساماندهی آن، تشکیل شده است. برای اداره بهتر امور به حریم نیز تعامل و ارتباط‌هایی با سازمان‌های ذیربطی چون استانداری، شورای حفظ حقوق بیت المال و... برقرار شده است. البته نتیجه برقراری این تعامل‌ها جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در حرایم تهران بوده است.

مدیرکل اداره حریم شهر تهران در مورد ترکیب اعضای این کمیته نیز گفت: قائم‌مقام معاون (به نمایندگی از معاون شهردار تهران) به‌عنوان رئیس این کمیته، مدیرکل حریم تهران به‌عنوان دبیر، رئیس حراست در سمت عضو ناظر، مدیرکل هماهنگی و برنامه‌ریزی، مدیرکل تدوین ضوابط و تنی چند از مدیران این معاونت ازجمله اعضای این کمیته هستند.

همچنین متقی در تشریح نتایج نخستین جلسه این کمیته گفت: لزوم طرح هرگونه استعلام مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی برای تغییر کاربری در حریم تهران، تأکید برطراحی طرح راهبردی حریم تهران درفضای GIS و تأکید برتسریع دراجرایی کردن طرح‌های هادی روستاهای واقع در حریم پایتخت با همکاری بنیاد مسکن ازجمله دستاوردهای این جلسه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص محورهای مورد تأکید دراین کمیته در جلسات آینده آن گفت: تعیین تکلیف تمام شهرک‌های مسکونی و صنعتی و هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز دیگر در این کمیته، به همراه دعوت از مشاور تهیه طرح راهبردی حریم برای حضور در این کمیته برای ارائه گزارشی از روند تدوین این طرح از برنامه‌های آتی کمیته مذکوراست.

درباره ضمانت اجرایی مصوبات این کمیته نیز گفته می‌شود که با توجه به تأکید مواد 99، 100و 101قانون مبنی بر اینکه تمامی مجوزهای لازم در مورد ساخت‌وساز باید از سوی شهرداری صادرشود، تشکیل این کمیته و هماهنگی بین بخش‌های مختلف شهرداری، می‌تواند تأثیر بسزایی در ساماندهی حریم پایتخت و جلوگیری از بروز هرگونه تخلف ساختمانی در آن داشته باشد.

سال 86حریم تهران با وسعت حدود شش هزار کیلومترمربع با 24شهر و شهرستان و 404روستا به تصویب رسید که براساس آن می‌بایست به‌صورت مدیریت یکپارچه اداره شود. از مساحت شش هزار کیلومتری حریم، حدود 1000کیلومتر آن مربوط به سطح اشغال سکونتگاهی شهری، شهرستانی و روستایی، 1000کیلومترمربع آن برای قطب‌های گردشگری و تفرجگاهی و 1000کیلومتر برای فعالیت، کار و خدمات و راه‌های مواصلاتی برای پیوند شهر و حریم است و بیش از 1000کیلومتر آن نیز به فضای سبز و درختکاری اختصاص خواهد یافت. همچنین بیش از 1000 کیلومتر دیگر از این وسعت محل‌های غیرقابل کاشت و کویری است و بخشی از آن نیز صخره‌ای و غیرقابل استفاده است.

کد خبر 189116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز