گروه شهری: مرکز مطالعات شهرداری تهران در سال‌جاری 163پروژه مطالعاتی را مورد بررسی قرار داده است.

شهر

محمود عسکری آزاد مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مأموریت فعلی مرکز مطالعات شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری تهران مانند هر نهاد اجرایی در کنار فعالیت اجرایی باید نگاهی به آینده و بررسی‌هایی برای پیدا کردن راهکارهای آتی داشته باشد. تببین راهی که شهرداری باید در بلندمدت طی کند منجر به شکل‌گیری مرکز مطالعات شهرداری تهران شده است. مرکز مطالعات شهرداری تهران مسئولیت بررسی و برنامه‌ریزی بیشتر برای تبیین مسیر آینده شهرداری تهران و در کنار آن افزایش بهره‌وری را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط مطالعات بنیادی و نهادهای اجرایی تصریح کرد: چالش بزرگی که در مراکز مطالعاتی وجود دارد این است که میان پژوهش‌های آنان و مرحله اجرا حلقه‌واسطی وجود ندارد، در شهرداری تهران هم این معضل وجود داشت تا روزی که نظامنامه‌ای طراحی شد که به تأیید شهردار تهران هم رسید و در قالب این نظامنامه کمیته‌هایی پیش‌بینی شده که ریاست آن معاون مربوطه است و در کمیته ترکیبی از اعضای نهاد اجرایی و مرکز مطالعات وجود دارد. این کمیته‌ها نیاز مراکز اجرایی را بررسی می‌کنند و به مرکز مطالعات می‌فرستند.

این برنامه در روند سالانه مطالعه قرار می‌گیرد و ارتباط مشخصی با اجرا‌کنندگان طرح برقرار می‌شود که اصول مورد مطالعه را در طرح پیاده کند. در هر پروژه 15درصد مبلغ نهایی به تعیین کاربست ویژه اختصاص می‌یابد که در مکانیزم اجرایی، پروژه‌ها از کار مطالعاتی جدا نشوند.

پراکندگی 163موضوع مطالعاتی امسال شامل همه حوزه‌های کاری شهرداری در بخش‌های موضعی و موضوعی می‌شود. در پروژه‌های موضعی طرح‌های کلانی مانند پروژه صدر- نیایش و بزرگراه امام‌علی قرار دارند که کار اصلی آن در معاونت‌های مختلف پیگیری می‌شود. اما پروژه‌های موضوعی دامنه وسیع تری از شهر را دربر می‌گیرد و بیشتر پروژه‌های مطالعاتی ما را تشکیل می‌دهد. در این زمینه در دو سال اخیر 70 گزارش تهیه شده و به چاپ رسیده تا به‌صورت راهکاری مشخص دراختیار مدیران شهر قرار گیرد.
عسکری آزاد یکی دیگر از فعالیت‌های کنونی مرکز مطالعات را برگزاری همایش‌های مختلف در موضوعات مورد نیاز تهران ذکر کرد و گفت: همه‌ساله دست‌کم 50همایش در زمینه‌های مختلف علمی و اجتماعی با مشارکت پژوهشگران و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.

تعامل با دانشگاه‌ها به‌منظور کسب اطلاعات و حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی مرتبط با فعالیت‌های شهرداری تهران از دیگر بخش‌های فعالیت مرکز مطالعات در ماه‌های اخیر است که در این رابطه تاکنون با 12دانشگاه کشور، قراردادهایی برای کار علمی میان‌بخشی منعقد شده است. همچنین هر سال دست‌کم 20 کتاب به واسطه حضور مرکز مطالعات تألیف، ترجمه و روانه بازار می‌شود.

در سال‌جاری پس از بازدید قائم‌مقام دبیر کل سازکان ملل، مرکز مطالعات شهرداری تهران از سوی سازمان ملل به‌عنوان مرکز بین‌المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد. اعضای هیأت امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیأت امنا و هیأت مدیره این مرکز به شهردار تهران واگذار شده بود.

این مرکز به‌عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسئولیت مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

کد خبر 188323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز