گروه شهری: بازدید صبح دیروز برخی از اعضای شورای شهر تهران از میدان امام حسین سه ساعت به طول انجامید.

شورای شهر

 در این بازدید معصومه‌آباد، مرتضی طلایی، علیرضا دبیر و حمزه شکیب از ساعت شش تا 9صبح مسیر میدان امام‌حسین تا میدان شهدا را پیاده طی کرده و از نزدیک در جریان پیشرفت پروژه و صحبت‌های مجریان طرح و شهروندان این منطقه قرار گرفتند.

اعضای شورای شهر در این بازدید خواستار تحمل و صبوری از سوی مردم و پرهیز از حاشیه‌ها شدند و در توضیح برآورد خود از طرح ساماندهی میدان امام‌حسین تأکید کردند که دقیقا سرانجام این طرح به رضایتمندی مردم، توجه به حقوق شهروندان، پاسداری از فرهنگ دینی و انقلابی و بهره‌برداری از فرصت‌ها منجر خواهد شد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر دیروز خطاب به مجریان طرح ساماندهی میدان امام حسین از آنها خواست تا در برابر انتقادات مطروحه آزرده خاطر نشوند.

به گزارش همشهری، مرتضی طلایی همچنین به ساکنین و کسبه این منطقه اطمینان داد که اجرای این طرح اگر چه محدودیت‌هایی برای موتورسیکلت‌فروش‌هایی که تا پیش از این حتی پیاده‌روها را به نفع خود اشغال کرده بودند به‌وجود خواهد آورد اما هیچ‌گونه تعارضی با منافع عمومی مردم نخواهد داشت و مطمئنا در جهت تأمین منافع مردم حرکت خواهد کرد. طلایی همچنین بر نقش آفرینی، مداخله و مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها تأکید کرد و راهکار تحقق این مهم را تهیه پیوست اجتماعی پیش از به اجرا درآمدن پروژه‌ها دانست.

از نظر طلایی انتخاب سازمان زیبا‌سازی‌ به جای سازمان فنی عمران به‌عنوان مجری طرح ساماندهی میدان امام‌حسین و میدان شهدا نشان‌دهنده اولویت‌ها و ظرافت‌های فرهنگی در ساخت این طرح است. براساس این دیدگاه شهر تنها آهن، آسفالت، ‌جدول، بتن، ساختمان و ماشین نیست بلکه به هرمیزان که بزرگراه و معبر در اختیار خودروها قرار می‌گیرد باید سهم انسان نیز در شهر لحاظ و تعریف شود و این نیازمند حاکمیت نگاه انسان محور در طراحی شهری است. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در ادامه مسائل اعتقادی را یکی از مهم‌ترین دلایل اجرای طرح ساماندهی میدان امام‌حسین دانست و گفت: متأسفانه قبلا این میدان با آسیب‌های اجتماعی بسیاری مواجه بود که در‌شأن نام این میدان به‌عنوان یک المان مذهبی نبود.

لزوم همراه ساختن مردم با طرح‌های عمرانی

معصومه‌آباد رئیس کمیته بهداشت و سلامت شورای شهر تهران نیز در حاشیه این بازدید به ارائه نظرات درباره طرح ساماندهی میدان امام‌حسین پرداخت. عمده‌ترین تأکید این عضو شورای شهر راهکارهای همراه‌سازی‌، مداخله و اطلاع‌رسانی به مردم در طرح‌های عمران شهری بود به همین دلیل وی بر لزوم تهیه پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و محیط‌زیستی برای طرح‌ها سخن گفت. وی افزود: اینگونه مطالعات می‌تواند تا حد بسیار زیادی مقابله مردم در برابر طرح‌های شهری را به تعامل تبدیل سازد.

وی طرح ساماندهی میدان امام‌حسین را بسیارخوب، ارزشمند و مبارک دانست و گفت: در سال‌های اخیر به هر نقطه از شهر که می‌رویم شاهد عملیات عمرانی و آبادانی هستیم و چنین به‌نظر می‌رسد که شهر در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

15آذر‌ماه، زمان افتتاح طرح

دیروز محمد جواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعضای شورای شهر تهران را در بازدید از طرح ساماندهی میدان امام حسین همراهی می‌کرد. وی پس از پایان این بازدید به ارائه گزارشی اجمالی از آخرین وضعیت پیشرفت طرح و وضعیت ترافیکی آن پرداخت و در جریان بازدید دیروز اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر از پروژه ساماندهی میدان امام‌حسین و پیاده‌راه‌سازی حد فاصل میدان امام‌حسین تا میدان شهدا گزارشی از نحوه پیشرفت پروژه ارائه کرد. وی با اعلام اینکه تا‌کنون بیش از 80درصد کار به اتمام رسیده است زمان افتتاح ساماندهی میدان امام‌حسین را نیمه آذرماه سال‌جاری اعلام کرد.

شوشتری گفت: تمام 23بن بست این محدوده بازشده، تنها دو بن‌بست اسدی و اعرابی باقی مانده که با اوقاف و ساکنین این دو بن بست نیز صحبت شده تا کل ساختمانشان برای کارهای فرهنگی خریداری شود ضمن اینکه قراراست مبلمان شهری از هفته آینده آغاز شود و طراحی آنها نیز به‌گونه‌ای است تا به محل کارتن خواب‌ها تبدیل نشود.

خریداری پاساژ سادات و تخریب کامل آن ظرف 10روز آینده باعث می‌شود تا فضای به‌وجود آمده به صحن و حیاط مسجد تبدیل ‌شود. براساس گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان زیباسازی همچنین مسجد خیر نیز که تنها 350متر مساحت داشت در طرح ساماندهی تا 1500متر گسترش خواهد یافت و گنبد و گلدسته‌های آن سر میدان شهدا قرار خواهد گرفت. تأمین فضای مناسب برای پارک خودرو و 400سرویس بهداشتی از دیگر برنامه‌هایی است که در طرح ساماندهی میدان درنظر گرفته شده است.

کد خبر 188114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز