گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگرانی خود را از احتمال اقدام یکطرفه دولت درباره جدایی ری از تهران اعلام کردند.

این اظهارنظر در پی دو جلسه مجمع نمایندگان تهران با نمایندگانی از دولت ابراز شده است. لزوم توقف طرح جدایی ری از تهران پس از تذکرات پی در پی نمایندگان تهران در شورای شهر، مورد توجه مجمع نمایندگان تهران در مجلس قرار گرفته و آنان نیز به موضوع وارد شده‌اند. درهمین ارتباط سید مهدی هاشمی دیروز ابراز امیدواری کرد که در موضوع جداسازی ری از تهران از اقدامات تعجیلی و عجولانه پرهیز و به توصیه‌های مجمع عمل شود تا طرح با صبر و حوصله پیش برود.

حسین مظفر، رئیس مجمع نمایندگان تهران نیز سه‌شنبه هفته جاری به توقف جدایی ری از تهران اشاره کرده و گفته بود: جمع‌بندی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که مستندات بیشتر جهت بررسی این مهم ارائه شود تا تصمیم‌گیری نهایی بر مبنای کار کارشناسی صورت گیرد.

نگرانی نمایندگان مجلس محصول جلسه مشترک میان آنان با نمایندگان دولت، اعضای شورای اسلامی شهرو نمایندگان شهرداری بود. هاشمی پس از این جلسات به دولت هشدار داد که «اگر به توصیه‌های مجمع در مورد جداسازی ری از تهران عمل نشود، از سایر ابزارهای نظارتی استفاده می‌کنیم.»

تاکنون دو جلسه مجمع نمایندگان تهران در مورد جداسازی ری از تهران برگزار شده است که در جلسه اول نمایندگان دولت، شورای شهر و شهرداری استدلال‌های خود را مطرح کردند و قرار شد این موارد به‌صورت کتبی به مجمع ارائه شود، اما هیچ کدام از طرفین این مستندات را به‌صورت کتبی و رسمی ارائه نکردند. با وجود توضیحات بیان شده، نمایندگان نسبت به این موضوع به‌صورت کارشناسی قانع نشدند که آیا این جداسازی ضروری است؟ و اولویت برای انجام این اقدام در این مقطع زمانی وجود دارد یا خیر؟

اما در جلسه دوم که به تازگی برگزار شده، مجمع نمایندگان نیز تأکید کرد که مستندات و مدارک برای بررسی‌های کارشناسی ارائه شود و تا قبل از اتمام این بررسی‌ها، از اقدام اجرایی جلوگیری شود. این درخواست به‌صورت کتبی و رسمی به وزارت کشور و شورای شهر تهران داده شد. هر چند این اقدام جزو اختیارات وزارت کشور است، اما برخی اقدامات عجولانه ممکن است با مصلحت‌ها و منافع مردم مغایر و نیاز باشد که با دقت و تعامل بیشتر یا حداقل تأمین پیش نیازها و بسترسازی‌های لازم صورت بگیرد.

هفته گذشته حسن بیادی نیز با اشاره به برایند نظرات شورای شهر تهران گفته بود: تابه‌حال فکر می‌کردم که فقط پای منافع ویژه‌خواران برای زمین‌های کشاورزی و تفکر واتیکانیسم درمیان است اما به‌تازگی به تحلیل‌هایی رسیده‌ام که خدا کند اینطور نباشد. به‌نظرمن اصرار بر جدایی شهرداری منطقه 20از تهران، سرحلقه ایجاد یک ناهنجاری اجتماعی- سیاسی است که باید بررسی شود به چه دلیل، توسط چه کسانی و با چه خواسته‌ای پیگیری می‌شود.

نایب‌رئیس شورای شهر همچنین تصریح کرده بود: از دولت محترم به‌ویژه برادر عزیزمان جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد درخواست می‌کنم همانطور که ایشان قبلاً در زمان انتصاب در شهرداری تهران توسط شورای اسلامی با جدایی شهرداری منطقه20مخالف بودند، اکنون دوستان خود را از این امر نامیمون منصرف کنند تا خدایی ناکرده مانند فتنه 88، افراد افراطی نامرئی و بی‌مسئولیت، به جای آب، بنزین روی آتش فتنه نریزند.

اگر این توصیه‌ها مورد قبول واقع نشود، این امکان برای اعضای مجلس وجود دارد که از ابزارهای نظارتی و مدیریتی استفاده کنند، اما آنان امیدوارند موضوع به پرداخت هزینه‌های بیشتر منجر نشود.

کد خبر 187492
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز