مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه شهری: دیروز برخی رسانه‌ها در خبری غیررسمی از نادر کرمی به‌عنوان شهردار انتصابی ری نام بردند. با اعلام این خبر موج دیگری از شایعات درباره تکه جنوبی تهران بالا گرفت.

معاون عمرانی استاندار تهران که نماینده خبری دولت در جداکردن ری از تهران محسوب می‌شود، از اعلام نام شهردار انتصابی تا سه‌شنبه خبر داد. محمدرضا محمودی که پیش از این خبر تکذیب شده حضور قالیباف و چمران در وزارت کشور برای نهایی شدن جدایی ری را رسانه‌ای کرده بود، دیروز گفت که به‌زودی حکم شهردار جدید توسط استاندار تهران زده شده و روز سه‌شنبه رسماً معرفی می‌شود. نادر کرمی پیش از این شهردار منطقه 12تهران و پیش‌تر شهردار منطقه 20بوده است.

اما اصرار دولت به جداکردن بخشی از تهران چندی پیش به‌شدت مورد اعتراض چمران نیز قرار گرفته بود. رئیس شورای شهر تهران، جدایی ری از پایتخت را «راهی برای میلیاردر و گردن کلفت شدن عده‌ای سودجو» دانسته بود. همچنین بیادی اظهار کرده بود که گروهی با «تفکرات واتیکانی» گمان می‌کنند می‌توانند شهرری را به‌صورت واتیکان در بیاورند و برخی «ویژه‌خواران» نیز به‌دنبال ارزش‌افزوده زمین در شهرری هستند.

علیرضا دبیر نیز که خود فرزند ری است به دفعات و با مستندات، این جدایی را به ضرر مردم ری دانسته بود. اما دولت طرح جداکردن ری از تهران را به‌عنوان «یک مطالبه مردمی از رئیس‌جمهور» می‌داند؛ مطالبه‌ای که نمایندگان مستقیم مردم از آن بی‌خبرند و نسبت به آن موضع مخالف دارند. همچنین دولت به‌عنوان مجری این «قانون فراموش شده» که در «دهه 60» سیاست «شهرسازی بی‌حد و حصر» را دنبال می‌کرد، هنوز گزارشی از جزئیات این تغییر به نمایندگان ری در شورای شهر ارائه نکرده است.

شرایط کاری کارمندان و کارگران این شهرداری، نحوه تخصیص و جداسازی اموال شهرداری تهران از ری و بی‌اعتنایی دولت به رأی مردم ری در انتخاب نمایندگان آنان در شورای شهر در زمره مهم‌ترین مشکلات جداکردن ری از پایتخت محسوب می‌شود که دولت بر طبل این اختلاف هرروز بلندتر از دیروز می‌کوبد. محمدعلی نجفی عضو شورای شهر درخصوص رأی مردم ری معتقد است: با فرض جدایی ری، این سؤال مطرح است که آیا ما به‌عنوان اعضای شورا، مسئولیتی در قبال ری خواهیم داشت یا نه؟ اگر بگوییم مسئولیت نداریم خلاف رأی اخذ شده از مردم ری است.

سید مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران هم در این‌باره اذعان کرده که اعضای شورای شهر تهران نمایندگان مردم ری هم محسوب می‌شوند، چراکه انتخابات مستقلی در ری انجام نشده است. به این ترتیب وزارت کشور نمی‌تواند در قالب قائم‌مقامی شورای شهر، برای ری شهردار انتخاب کند. اما تمدن، استاندار منصوب احمدی‌نژاد به این سخن نمایندگان ری وقعی نمی‌نهد و می‌گوید: براساس قانون اگر شورای شهر وجود داشت، شهردار باید توسط شورای شهر انتخاب شود، در غیراین‌صورت استاندار به‌عنوان قائم‌مقام شورای شهر می‌تواند شهردار را منصوب کند.

کد خبر 186984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز