مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

درحالی‌که دیروز رئیس مجمع نمایندگان تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس از توقف بحث جدایی ری از تهران خبرداد، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در یک نطق شدید‌اللحن نسبت به رویکرد وزارت کشور در این‌باره انتقاد کرد.

شورای شهر

بنابراین گزارش حسین مظفر، رئیس مجمع نمایندگان تهران ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که فعلا بحث جدایی ری از تهران متوقف شود، اظهار داشت: در جلسه‌ای مشترک میان نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت، اعضای شورای اسلامی شهرو نمایندگان شهرداری تهران، قرار شد مستندات بیشتر جهت بررسی این مهم ارائه شود تا تصمیم‌گیری نهایی بر مبنای کار کارشناسی صورت گیرد.

همچنین حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر طی سخنانی به مواضع دولت نسبت به جدایی ری از تهران شدیدا اعتراض کرد. وی خطاب به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که مستحضرید شورای شهر برای بررسی واژه انحرافی جدایی شهر ری از شهر تهران از استاندار محترم تهران درخواست کردند که در جلسه علنی و یا غیرعلنی شورا حضور پیدا کنند که متأسفانه این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید شهر ری به‌خاطر حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی، سالیان سال است که از تهران جداست اما به‌دلیل اینکه از لحاظ علم جغرافیای شهری و مسائل امنیتی و اجتماعی در داخل شهر تهران قرار گرفته است مسائل شهری و امور اجتماعی آن از طریق مدیریت شهری تهران به‌طور منطقی و صحیح اداره می‌شود.

بنابراین درخواست مصرانه بی‌منطق و غیرکارشناسی برخی مسئولان استانداری تهران که خیلی حرف می‌زنند و پله‌های ترقی را در عین بی‌تجربگی پیموده و با هلی‌کوپتر بیت‌المال از دامنه به قله‌های پست و مقام رسیدند هم‌اکنون به‌دنبال تصاحب شهرداری منطقه 20هستند که متولی آن شورای شهر تهران است. این درحالی است به تجربه ثابت شده درهر شهری که دخالت در شهرداری‌ها از طریق مسئولان سیاسی صورت گرفته انواع ناکارآمدی‌ها اتفاق افتاده است؛ اگر قبول ندارند به اطرافشان نگاه کنند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به مسئولان دولتی گفت: من مانده‌ام برای جدایی شهرداری منطقه 20و در آینده احتمالا برای جدایی منطقه یک شهرداری از تهران چرا اینقدر اصرار وجود دارد! شما حتی شهرداری منطقه یک را که هدف‌ اصلی‌تان تصاحب آن است، اگر در اختیار بگیرید آنجا را هم مثل شهر قدس (قلعه‌حسن‌خان) خواهید کرد. اصلا مگر شما در انجام کارهای روزمره خود موفق بوده‌اید که حالا به‌دنبال اینگونه کارها هستید؟ اگر راست می‌گویید و جرأت دارید یک کارنامه مشخص، بدون اغراق (و بدون لحاظ کردن فعالیت‌های مدیریت شهری که در گزارش‌هایتان با افتخار به آنها اشاره می‌کنید) به مردم استان ارائه دهید.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه فکر می‌کرده که فقط پای منافع ویژه‌خواران برای زمین‌های کشاورزی و تفکر واتیکانیسم درمیان است گفت: جدیدا به تحلیل‌هایی رسیده‌ام که خدا کند اینطور نباشد اما به‌نظرمن اصرار بر جدایی شهرداری منطقه 20از تهران، سرحلقه ایجاد یک ناهنجاری اجتماعی، سیاسی است که باید بررسی شود به چه دلیل، توسط چه کسانی و با چه خواسته‌ای پیگیری می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران در این‌باره به دو احتمال اشاره کرد و گفت: نخست آنکه احتمال دارد آنهایی که فشار نامتعارف، غیرمنطقی و غیرقانونی می‌آورند ناجوانمردانه دنبال آن باشندکه مقام معظم رهبری را وارد صحنه کنند و ایشان و حکم حکومتی برای لغو این دستور بدهد ولی ما به‌عنوان یک بسیجی و سرباز همیشگی ایشان به اندازه توان ناچیزمان نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد مگر اینکه خود معظم له این تصمیم را بگیرند.

احتمال دوم اما از نظر حسن بیادی این است که طراحان بی‌سلیقه فکر می‌کنند با جدایی شهرداری منطقه20 از تهران و با جلوگیری از دفن زباله در کهریزک، به‌دست گرفتن مدیریت بهشت‌زهرا و ایجاد یک مقابله فیزیکی از سوی شهرداری تهران در قالب قطع خدمات شهری و خدمات حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) مواجه می‌شوند و این می‌تواند یک غائله به راه بیندازد. از نظر بیادی، اینها همان کسانی هستند که فتنه سال 88را زمان انتخابات کلید زدند ولی به‌نظر می‌رسد برای انتخابات سال 92چندماه زودتر از موعد آتش این فتنه را شعله ور کرده و نتایج شومی را که از این طرح خواهند گرفت قابل پیش‌بینی است اگر چه دعا می‌کنم این تحلیل‌ها اشتباه باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه اظهاراتش گفت: از دولت محترم به‌ویژه برادر عزیزمان جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد درخواست می‌کنم همانطور که قبلا زمان انتصاب ایشان در شهرداری تهران توسط شورای اسلامی با جدایی شهرداری منطقه20 مخالف بودند، اکنون دوستان خود را از این امر نامیمون منصرف کنند تا خدایی نکرده مانند فتنه 88، افراد افراطی نامرئی و بی‌مسئولیت، به جای آب، بنزین روی آتش فتنه نریزند.

هشدار کمیته محیط‌زیست شورای شهر نسبت به جدایی ری از تهران

دیروز همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر به این موضوع اشاره کرد که شهرری ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی را ندارد و چنین تصمیمی می‌تواند به فاجعه زیست‌محیطی منجر شود. نظر ابتکار این بود که متأسفانه شورای شهر با قوت کافی به موضوع جدایی ری از تهران نپرداخته است و این در کارنامه شورای شهر سوم باقی می‌ماند که آیا شورای شهر سوم با تمام توان تدابیر لازم برای جلوگیری از این اتفاق را به‌کار گرفت یا خیر؟

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اشکالات حقوقی انتخاب شهردار برای شهر ری توسط وزارت کشور پرداخت و گفت: تمام کارشناسان حقوقی بر غیرقانونی بودن این تصمیم اشاره دارند مگر اینکه شورای شهر را نسبت به کل شهرتهران سلب صلاحیت کنند.

ابتکار با اشاره به بحث‌هایی درباره شکل‌گیری منطقه آزاد در شهرری هشدار داد: هم‌اکنون استان تهران با وجود اینکه تنها 1.2درصد مساحت کل کشور را دارد، بیش از 30درصد فعالیت‌های اقتصادی،صنفی و خدماتی در این استان متمرکز است و اگر این اتفاق در شهرری بیفتد به‌دلیل نبود ظرفیت ما شاهد بحران‌های زیست‌محیطی برای شهر تهران خواهیم بود.

علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم گفت: قرار بود جمع بندی جلسات مشترک مجلس و مدیریت شهری درباره جدایی ری توسط آقای طلا اعلام شود و اظهارات وی فصل الخطاب باشد اما هنگامی که ازجلسات خارج شدیم استانداری راسا مصاحبه کرد و از انتخاب شهردار برای ری سخن گفت! دبیر با بیان اینکه این قبیل اقدامات اخلاقی نیست اظهار کرد: نمی‌‌دانم چرا برخی تمایل دارند که فضا جنجالی باشد اما امیدوارم که اظهارات نایب‌رئیس شورا از همین امروز به‌صورت دقیق مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 187374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز