گروه شهری: شهر ری را قبله تهران می‌نامند؛ قبله‌ای که این روزها ناخواسته و با اراده مردان پشت پرده داستان جدایی را ساز کرده است.

ماجرای این جدایی از چند روز پیش که استانداری تهران برای شهر ری شهردار انتصاب کرد، تغییر کرده است. شهردار بی‌ساختمان و میز و کارمند، قرار است ری را با درآمد سالانه 35میلیارد تومان اداره کند؛ منطقه‌ای که هزینه نگهداشت هر سال آن بیش از 300میلیارد تومان است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران که روزگاری نه چندان دور شهردار شهر ری بود، از تزریق درآمد برای اداره این محدوده از تهران به‌عنوان تنها راهکار یاد کرد و گفت: جداسازی ری از تهران به نفع مردم نیست.مجتبی عبداللهی جدایی شهر ری از تهران را به کام عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو دانست که با زمین‌خواری «مبالغی هنگفت از این تقسیم‌بندی‌ها به‌دست می‌آورند». اعتراضات گسترده مردم و نامه‌نگاری‌ها و جمع‌آوری طومار هم راه به جایی نبرد و استاندار تهران دلیل این جدایی را «خواست‌مردمی» از رئیس‌جمهوری اعلام کرد. آن روی سکه اما ماجرای دیگری در جریان است. بسیاری از مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر بدون آنکه نام ببرند با ایما و اشاره از کسانی سخن می‌گویند که تحت عناوین مشخص در پی جدایی ری از تهران هستند. اشاره آنان به برخی از کسانی است که با سوءاستفاده از موقعیت خود سعی در سودجویی دارند اما کسی تهدید به افشاگری نمی‌کند.

گاه این سخن در کلام رئیس شورای شهر اینگونه بیان می‌شود: «راهی برای میلیاردر و گردن‌کلفت‌شدن عده‌ای سودجو». زمانی دیگر نایب‌رئیس شورای شهر به‌گونه‌ای دیگر بیان می‌کند: «گروهی با تفکر واتیکانی گمان می‌کنند می‌توانند شهر ری را به‌صورت واتیکان دربیاورند و برخی ویژه‌خواران به‌دنبال ارزش افزوده زمین هستند.» اما مجتبی عبداللهی از تجربه اداره شهر ری در روزگار شهرداری قسمت جنوبی پایتخت گفت؛ «بنده سه سال شهردار این منطقه بودم و تأکید می‌کنم این جدایی به نفع مردم نیست و ضررهای متعددی برای مردم دارد.» وی با بیان اینکه بارها در گزارش‌ها مطرح شده که درآمدهای هنگفتی از شهرداری منطقه20کسب می‌شود اظهار کرد:

درآمد این منطقه 30تا 35میلیارد تومان است و بیش از 250میلیارد تومان بودجه به این منطقه تزریق می‌شود و عمده این درآمدها از عوارض ساختمان‌سازی و غیره تأمین می‌شود. به گفته عبداللهی زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری تهران و ری در هم تنیده شده است و نمی‌توان هیچ موقع این دو شهر را از هم جدا کرد چرا که ساختارها و تأسیسات شهری اینگونه تعریف شده است. وی به‌وجود شرکت پالایش و پخش در حریم باقر‌شهر اشاره کرد و گفت: سابق بر این باقرشهر و کهریزک جزء منطقه 20بودند و از زمانی که این دو شهر جدا شده‌اند تراکم و ساخت‌وساز کارخانه‌ها و سوله‌های مختلف در آنجا زیادشده است. عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت پالایش و پخش، عوارض خود را به باقر‌شهر می‌دهد گفت: می‌توانید در این زمینه بررسی کنید.

شهردار سابق منطقه20 با بیان اینکه در حریم کارخانه‌های مختلفی هستند، گفت: اینکه می‌گویند عوارض از کارخانه‌ها گرفته می‌شود درست نیست؛ عوارض آنها به‌حساب وزارت کشور ریخته می‌شود، وزارت کشور هم عوارض را به دارایی داده و آنها براساس سهم هر قسمت مبالغی را به شهرداری آن محدوده پرداخت می‌‌کنند. شهردار سابق ری ادامه داد: شهرداری‌ها بودجه‌بگیر دولت نیستند و باید منابع خود را تأمین کنند و زمانی که نتوانند منابع را تأمین کنند دچار مشکلاتی خاص می‌شوند. وی اضافه کرد: شهرداری‌ها ردیف بودجه و اعتباری در سیستم‌های دولتی ندارند و اگر شهرری از تهران جدا شود تبدیل به باقرشهر و کهریزک دوم می‌شود.

کد خبر 187121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز