مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: موضوع جدایی ری از تهران همچنان از مهم‌ترین مباحث شهری است که در صدر توجهات مدیران و کارشناسان شهری قرار دارد.

درحالی‌که صبح روز گذشته رئیس شورای شهر تهران در مراسم بهره‌برداری از 97 طرح شهری در جنوب تهران از جدایی ری از پایتخت انتقاد کرده و آن را راهی برای میلیاردر و گردن کلفت شدن عده‌ای سودجو دانسته بود دیگر اعضای هیأت رئیسه شورای شهر نیز از جدایی ری از تهران انتقاد کردند.در همین ارتباط نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: گروهی با تفکرات واتیکانی گمان می‌کنند می‌توانند شهرری را به‌صورت واتیکان در بیاورند و برخی ویژه‌خواران نیز به‌دنبال ارزش‌افزوده زمین در شهرری هستند.

حسن بیادی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه شهرری از چند سو مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: یک جبهه ویژه‌خواران هستند، زمین‌های کشاورزی‌شان در اطراف تهران قرار داشته و ارزش مسکونی نداشته است و به‌دلیل ارزش افزوده زمین، بخشی از فشارها را برای جدایی ری از پایتخت می‌آورند. بیادی با بیان اینکه دولت با مقاصد خاص خود و با طرح موضوعاتی که پایه و اساس کارشناسی ندارد قصد جدایی ری از پایتخت را دارد، گفت: شهرری بخشی از هویت تهران است و نمی‌تواند به‌دلیل هویتی که دارد از پایتخت جدا شود. شاید بخش‌های دیگر تهران نیز به قدمت ری باشد مانند کن و سرآسیاب دولاب اما مگر می‌توان به این دلیل ری را از پایتخت جدا کرد.

بیادی با اشاره به اینکه برخی ادعا می‌کنند با وجود درآمدهای شهرری به این بخش از تهران ظلم شده است، گفت: چرا به شهرهای صنعتی دیگر رسیدگی نمی‌شود؟ شهرقدس به همین بهانه از تهران جدا شد اما حالا نماینده مجلس این شهر به‌دنبال بازگشت آن به تهران است. این موضوع درخصوص شهرهای چهاردانگه، کهریزک و باقرشهر نیز تکرار شده است.وی افزود: تنها درآمدی که پس از جدایی ری از تهران می‌توان متصور بود ارائه تراکم است که ویژه‌خواران به‌دنبال آن هستند و تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

همچنین هادی ساعی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری بر کارشناسی شدن جدایی ری از تهران تأکید کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد جدا کردن ری از تهران با شدت و سرعتی که در جریان است آسیب‌های جدی به شهرری وارد خواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختارهای اداره شهرری متعلق به شهرداری تهران است، یادآور شد: نمی‌توان به‌راحتی از کارمندان شاغل در شهرداری منطقه 20 گذشت. موضوع دیگر مسئله فعالیت اعضای شورای اسلامی شهر تهران است که نمایندگان مردم ری نیز هستند و درصورت جدایی ری از تهران این حق از اهالی ری گرفته می‌شود.

ساعی همچنین به موضوع طرح تفصیلی پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: برای طرح تفصیلی پایتخت چندین سال زحمت کشیده شده است و در این طرح شهرری نیز جزو تهران دیده شده است. این در حالی است که جدایی ری از تهران تمام معادلات و کارشناسی‌های صورت گرفته را به هم می‌ریزد. وی با اشاره به بروز این اتفاق در شهرهای کوچک و شهرهای حاشیه تهران یادآور شد: شهرهای کوچک که با چنین طرح‌های مشابهی روبه‌رو شدند، سرمایه‌های خود که همان زمین‌های کشاورزی و باغات هستند را از دست داده‌اند.

اما علیرضا دبیر، دیگر عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر کارشناسی نبودن جدایی ری از تهران تأکید کرد: عده‌ای با طرح جدایی ری از تهران فقط به دنبال منافع شخصی و سودجویی هستند. دبیر افزود: امیدواریم مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی با دید کارشناسی که دارند در نهایت تصمیم مناسبی برای ری بگیرند. وی یادآور شد: مردم همیشه مجلس را نهادی کارشناسی دانسته‌اند و امید مردم ری نیز به مجلس شورای اسلامی است. دبیر تأکید کرد: امید است تصمیم دولت برای جدایی ری از تهران اقدامی نباشد که موجب بروز مشکل شده و آینده مردم ری را به خطر بیندازد.

کد خبر 186521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز