مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: کارشناسان جدایی ری از تهران را طرحی غیرکارشناسی، اشتباه و در تناقض با مصوبات پیش‌تر دولت درباره پایتخت می‌دانند.

شهرسازان و طراحان شهری کشور طرح جدایی از ری را غیرعملی دانسته و آن را با سابقه تاریخی و فرهنگی و اجتماعی تهران و ری در تضاد می‌دانند.صمد ذواشتیاق در این‌باره گفت: جدایی ری از تهران باعث سرعت در توسعه نامتوازن این محدوده می‌شود و توسعه ناخواسته در شهر ری سرعت بیشتری می‌گیرد.

طراح طرح ساماندهی شهر تهران با اعلام این مطلب گفت: جدایی ری از تهران اساسا یک طرح غیرکارشناسی است. اگر ری از تهران جدا شود، سیاست توسعه ناخواسته در این منطقه ایجاد می‌شود. این در حالی است که شهر ری تاکنون به‌دلیل کنترل توسعه تهران، کمتر دستخوش توسعه فیزیکی قرار گرفته و از رشد سطحی بی‌مهار آن جلوگیری شده است. این مهندس شهرساز با اشاره به اینکه تهران شهر مادر است افزود: از ابتدا بزرگ شدن این شهر به نفع پایتخت نبود.

اما اکنون به‌دلیل تأثیر مستقیم شهر‌ها و شهرک‌های حاشیه‌ای پایتخت بر این شهر، بهتر است مدیریت هماهنگی وجود داشته باشد. به گفته وی، طرح مجموعه شهری تهران که در سال 82 به تصویب هیأت دولت رسید، ناظر بر این دیدگاه بود که به‌دلیل تأثیر شهرهای اطراف تهران بر آن بهتر است مدیریت هماهنگ در شهرهای همسایه با تهران وجود داشته باشد. اما متأسفانه امروزه بدون توجه به اثرات مخرب تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی، طرح‌هایی مانند جدایی ری از تهران با رویکردهای سیاسی مطرح می‌شود که به زیان پایتخت است.

ذواشتیاق در پایان تصریح کرد: تهران در گذشته سه نقطه جمعیتی بزرگ داشت. شهر ری، تهران و شمیرانات. هم‌اکنون این سه بخش جمعیتی در هم ادغام شده‌اند و سال‌هاست با سیاست هماهنگ از رشد بی‌رویه شهر جلوگیری می‌کنند. اگر قرار است ری از تهران جدا شود، این سؤال باقی است که چرا شمیران از تهران جدا نشود؟

محمد رضا حائری نیز با اشاره به سابقه تاریخی تهران و شهر ری گفت: ری تاریخی هفت هزار ساله دارد. در طول حیات ری، این شهر بسیاری از روستاهای اطراف خود را نیز تغذیه می‌کرد. تهران نیز در حاشیه ری قرار داشت و با رشد این شهر توسعه یافت.
این مهندس شهرساز در ادامه به شکل‌گیری نخستین‌بار محدوده شهری تهران اشاره کرد و افزود: در سال 970هجری شاه طهماسب برای نخستین‌بار اطراف تهران حصار کشید و این محدوده را به‌عنوان یک مرکز جمعیتی مورد توجه قرار داد.

حائری با اشاره به برعکس شدن رابطه تهران و ری در حال حاضر اظهار داشت: در طول هفت هزار سال گذشته همواره بین ری و تهران یک رابطه متقابل وجود داشته است. روزگاری ری باعث رشد تهران شد و روزگاری هم تهران باعث توسعه ری. این دو منطقه در طول این هفت هزار سال در کنار هم بوده و رابطه متقابل دارند. الان معلوم نیست واژه جدایی برای آنها چه معنایی دارد؟

حائری در ادامه با اشاره به توسعه متوازن شهر ری گفت: اگر هدف از این جدایی شکوفایی استعداد نهفته ری است، لزومی به جدایی نیست. از نظر تاریخی سخن از جدایی ری و تهران سخنی بیهوده است و جدایی ری از تهران به نفع هیچ‌کدام از مناطق مورد نظر نیست. وی در پایان به انتشار استدلال‌های این نظریه اشاره کرد و افزود: اگر اسناد و پشتوانه کارشناسی برای این جدایی وجود دارد، امیدوارم طراحان این نظریه ارائه کنند تا بتوان در بستری کارشناسی این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار داد. مجید غمامی نیز با اعلام اینکه جدایی ری از تهران با دیگر مصوبات دولت در تناقض است گفت:

در سال 86طرح جامع شهر تهران به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری شهر تهران و در نهایت دولت رسید. طرح جدایی ری از تهران در تناقض با مصوبه پنج سال پیش دولت و کاری غیرکارشناسی است. طراح مجموعه شهری تهران با اشاره به اینکه جدایی ری از تهران یک ضربه جدید بر پیکر تهران است افزود: اگر تصور بر این است که با جدایی محدوده‌های شهری می‌توان نسخه بهتری برای اداره شهرها پیدا کرد، این سؤال مطرح است که چرا شمیرانات را از تهران جدا نمی‌کنند؟

غمامی با اشاره به اینکه در طرح جامع برای شهر تهران حریم درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: بسیاری از محدوده‌های حریم شهر تهران در مجاورت با هفت شهرستان دیگر استان تهران است که طرح جامع حق دخل و تصرف در آن را نمی‌دهد. حال چطور است که بدون توجه به طرح جامع شهر تهران، بخواهیم تکه‌ای از بدنه اصلی این شهر را از آن جدا کنیم؟ این مهندس شهرساز در پایان این اقدام را یک حرکت اشتباه و به دور از رویکرد کارشناسی دانست و گفت: ری و شمیران به‌خاطر منافع سیاسی و تحت هیچ شرایطی نباید از تهران جدا شوند.

کد خبر 185044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز