همشهری‌آنلاین: یک روستای تاریخی در اندونزی برنده جایزه بهترین مدیریت و حفاظت از میراث فرهنگی آسیا - اقیانوسیه یونسکو شد.

اندونزی

به گزارش CHN، روستای مبارو نیانگ که به دلیل خانه‌های سنتی در جزیره فلورز اندونزی شهرت جهانی دارد، برنده جایزه جهانی حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو در بخش آسیاـ اقیانوسیه شد.

این جایزه که ویژه حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه آسیاـ اقیانوسیه است، به منظور قدر دانی و تمجید از تلاش‌های جاری در این روستا، که از سوی افراد و سازمان‌های خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد، تعلق گرفته است. طبق گزارش یونسکو فعالیت‌های جاری دراین روستا در احیا و حفاظت از ساختار و معماری روستا ونیز حفاظت از ساختمان‌های تاریخی و نگاهداری از ارزش‌های میراثی آن در منطقه ، بسیار موفقیت آمیز بوده است.

هیات داوران برای تعیین برترین پروژه‌های حفاظتی در محوطه‌های تاریخی ، متشکل از متخصصان حوزه حفاظت و مرمت آثار، کارشناسان معمار‌ی، طراحی شهری، متخصصان مرمت و حفاظت از آثار و متخصصان طراحی چشم‌اندازهای تاریخی، پس از گذراندن روال ویژه تخصصی، این روستا را به عنوان نمونه‌ی موفقی از حفاظت درمنطقه آسیا و اقیانوسیه معرفی کردند.

طبق همین گزارش کارشناسان یونسکو به ویژه به دلیل تنوع پروژه‌های حفاظتی که دراین روستا اعمال شده و طیف گسترده‌ای از مسائل و ابعاد حفاظتی را دربر می‌گیرد، تحت تاثیر قرار گرفتند.

اندونزی جایزه بهترین پروژه حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو را از آن خود کرد

معیارهای مورد نظر درانتخاب برترین فعالیت‌ها شامل توجه به حفظ پیوند با روح و فضای ذاتی مکان، استفاده به جا از اقتباس و الگو‌برداری صحیح و نیز سهم و نقش فعالیت‌های انجام شده در پروژه در محیط زیست و درچارچوب فرهنگ و تاریخ جامعه وسکنه محلی است.

این جایزه از سوی یونسکو و با حمایت مالی "بنیاد ماکائو" هرسال به بهترین فعالیت‌های جاری در زمینه حفاظت و مدیریت از میراث فرهنگی در منطقه آسیا - اقیانوسیه تعلق می‌گیرد.

در گزارش یونسکو تاکید شده است که شناسایی و ارزش‌گذاری از این تلاش‌ها در حفاظت ازمیراث تاریخی، سبب تشویق صاحبان خانه‌ها و ساختمان‌ها به مشارکت و تلاش در پروژه‌های حفاظت از آثار درمیان سکنه محلی روستا می‌شود که یا به صورت فردی و یا با کمک و مشارکت بخش خصوصی نسبت به مراقبت و حفاظت خانه‌های خود دراین روستای تاریخی اقدام کنند.

کد خبر 186075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز