یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از ثبت پیشنهاد‌های ایران در یونسکو خبر داد.

دکتر محمدرضا سعیدآبادی در نشست خبری اعلام نتیجه سی‌و ششمیین کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس ، از ثبت آثار  4 تن از مشاهیر بزرگ ایران به پیشنهاد کمیسیون ملی کشورمان که بایستی در سال‌های 2012 تا 2013 انجام بشود خبر داد.

این چهار طرح عبارتند از:

1- هزارمین سال تالیف کتاب قانون در طب ابن سینا

2- هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابی‌الخیر

3- پانصدمین سال دستاوردهای دانشمند و ستاره‌شناس ایرانی، عبدالعلی بیرجندی

4- هزارو صدمین سال تالیف کتاب العلائقه نفیسه این رسته، جغرافیدان ایرانی

این جلاس هر دو سال یک‌بار و به مدت 3 هفه برگزار می‌شود که امسال از 3 آبان آغاز و 20 آبان تمام شد

بنا به گفته سعیدآبادی از بین 195 کشور عضو یونسکو 44 کشور پیشنهاد و طرح دادند و تعداد پرونده‌ای پیشنهادی کشورها 84 بود.

او به همین دلیل ارائه پیشنهاد و پذیرش آن را امری مهم خواند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از رسانه‌ها خواست تا در طی دو سال آینده پیگیر اجرای این چهار ایده باشند و به سازمان‌ها و بخش‌های مربوطه اجرای این کارها را یادآوری کنند چون به نظر او بدین ترتیب با ثبت در یونسکو دیگر کسی یا کشوری نمی‌تواند ادعایی نسبت به  شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشورمان و دستاوردهای آنها داشته باشد.

به گفته او در این اجلاس دهمین سالگرد جهانی بیانیه‌ تنوع فرهنگی برگزار شد و سند مهمی در حوزه پایداری اقیانوس‌ها و سواحل تدوین و به ثبت یونسکو رسید.

از جمله پیشنهاد‌های ایران و نیز طرح‌هایی که ایران هم جزو کشورهای پیشنهاد دهنده آن بوده است ، طبق گزارش سعیدآبادی در نشست خبری اش با نمایندگان رسانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-برگزاری اجلاس رهبران مذهبی در حوزه نگرانی‌های زیست‌محیطی.

این طرح به پیشنهاد ایران به یونسکو ارائه و ثبت شد.طبق این پیشنهاد بایستی از ظرفیت‌های رهبران دینی برای چگونگی مواجهه با نگرانی‌های زیست‌محیطی استفاده بشود.

-پروژه راه یا جاده ابریشم در حوزه فرهنگ.

سعیدآبادی گفت از آنجا که این جاده 50 کشور جهان را به هم متصل می‌کند چند کشور از جمله ایران اسپانسر(حامی) آن شدند تا اطلاعات مربوط به آن در دسترس همگان قرار بگیرد، سایتی ویژه برایش راه اندازی و هنرمندان و اندیشمندان نیز در این زمینه فعال بشوند.قرار است از پروژه‌های قبلی که در این زمینه انجام شده نیز استفاده بشود.

-نامگذاری دهه 2011 تا 2022 به عنوان دهه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها.

این طرح نیز پیشنهاد چند کشور مختلف از جمله ایران بوده است و یکی از اهدافش جلوگیری از هجمه‌های فرهنگی است.

- بانک اطلاعات نسخ خطی فارسی.

-  طبق این طرح که بر اساس قطعنامه ایران در حوزه ارتباطات مطرح شد قرار شده است نسخه‌های فارسی در کل ایران و هر جای دنیا که وجود دارند زیر نظر یونسکو و با همکاری ایران به صورت یک بانک اطلاعاتی دربیایند.

- رعایت اخلاق در فضای مجازی و جلوگیری از سو استفاده از زنان و کودکان

- دسترسی ازاد پژوهشگران به منابع

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت با توجه به تحریم‌ها بعضی دانشگاه‌ةای ما از دسترسی به برخی منابع بین‌المللی محروم شده اند و طبق این طرح از طریق یونسکو می‌شود این دسترسی را امکانپذیر کرد.

- لزوم پذیرش مسئولیت به همراه آزادی.

سعیدآبادی توضیح داد همانطور که ازادی مطبوعات و ... وجود دارد بایستی به همراه این ازادی پذیرش مسئولیت هم وجود داشته باشد.

در این اجلاس کمیته‌های تخصصی مختلفی در حوزه‌ةای فعالیت‌های یونسکو جلسه برگزار می‌کنند و به همین دلیل اجلاس تا 3 هفته طول می‌کشد.

به همین خاطر کشورهای عضو در کمیسیون‌های مختلف هرکدام در حد 2 یا 3 دقیقه وقت دارند تا هریک از پیشنهادهایشان را مطرح کنند.

سعیدآبادی در این نشست از نامگذاری 13 فوریه به عنوان روز جهانی رادیو خبر داد.

در انتهای نشست در بخش پرسش و پاسخ خبرنگار همشهری آنلاین از سعیدآبادی درخصوص پیشنهاد آخر و کلمه مسئولیت در این پیشنهاد، توضیح بیشتری خواست.

او گفت:"همراه با همه آزادی‌ها، بایستی مسئولیت پذیری نیز وجود داشته باشد.برای هر آزادی، برای هر حقی یک تکلیف وجود دارد.مثلا اگر در حوزه دین این ازادی وجود دارد که قلمفرسای شود و به این حوزه حساس پرداخته شود باید فرد نویسنده مطلب مسئولیت هم داشته باشد تا احیانا توهین یا نوشته نادرستی ارائه نشود."

دکتر سعید آبادی افزود:"در حوزه‌های حساس و حوزه‌هایی که به نوعی با ارزش‌های جامعه بشری ارتباط دارند باید آزادی هوشمندانه تر باشد"

او همچنین در ادامه پرسش خبرنگار ما درخصوص تعیین و مصداق این توهین‌ها اظهار داشت:"این‌که آن آزادی‌ها در چه حدی اندو نیز این توهین‌ها وسیع نباشد موضوعی است که باید روی آن کار بیشتری انجام بشود. حقوق بشر نیز تفسیرهای مختلفی در کشورهای مختلف دارد این موضوع هم  هنوز نیازمند مباحثه و مفاهمه است."

سعید آبادی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر کار آمریکا در قطع بودجه پرداختی این کشور به یونسکو بعد از پذیرش فلسطین به عضویت این آژانس سازمان ملل، گفت:"60 میلیون دلاری که آمریکا قرار بود در همین ماه‌ةای اخیر به یونسکو پرداخت کند 20 درصد بودجه عادی یونسکو را تشکیل می دهد و یونسکو اعلام کرده در 2، دو ماه آینده دچار مسکل خواهد بود.به همین خاطر بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌هایش را متوقف کرده تا آنها را دوباره بررسی و هرکدام که الویت بالاتری دارد اجرا کند.

مورد دیگری که در نتیجه این عمل، اعلام شد درخواست مدیرکل یونسکو در روز جمعه 20 آبان بود.او از تمامی کشورها، سازمان‌ها و افراد خواست تا برای جبران کسری بودجه یونسکو اقدام کنند و خبر از راه‌اندازی سایتی برای اهدای کمک، داد.به عنوان مثال گابن اعلام کرد در این راستا 2 میلیون دلار به یونسکو کمک خواهد کرد".

کد خبر 151062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز