همشهری‌آنلاین - محسن احمدی: همزمان با پایان کار سوی کمیته بین الدول میراث معنوی یونسکو برای بررسی 47 اثر معرفی شده از سوی 29 کشور جهان فهرست میراث معنوی یونسکو به 213 اثر افزایش یافت.

unesco logo

به گزارش CHN به نقل از شینهوا مجموع 16 اثر افزوده شده شامل آیینی شامل تکنیک های سلامت و درمان ، صنایع دستی و هنرهای آشپزی ازکشورهای مختلف جهان از جمله چین ، اسپانیا، فرانسه، مکزیک و کره و نیز پنج اثر جدید از کشور ایران بودند که به تازگی در این فهرست جای گرفتند. کشور ترکیه نیز در اجلاس اخیر سه اثر آیینی به ثبت رساند که شامل مراسم سماع از فرقه علویان بکتاشیه و مراسم سنتی صحبت بود.

دراین میان برخی آثار نیز در جدول آثاری قرار گرفتند که نیازمند به حفاظت اضطراری هستند. نشست آینده کمیته بین دولتی میراث معنوی یونسکو در همین نشست در نوامبر سال 2011 اعلام شد که در بالی واقع در اندونزی برگزار خواهد شد.

پنج اثر هنری و سنتی از ایران در آخرین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که درنایروبی برگزار شد شامل موسیقی مقامی متعلق به منطقه خراسان و همچنین آیین های پهلوانی در ورزش زورخانه ای ایران، آیین‌های نمایشی در تعزیه و مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و نیز روش های بافت فرش در منطقه فارس هستند.

این پنج اثر از جمله 16 اثری هستند که در اجلاس اخیر این کمیته که درنایروبی برگزار شد ، تعداد کل آثارثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را به 213 اثر افرایش داده اند.

اثر موسیقایی ثبت شده در خراسان نوعی موسیقی ویژه ای است که به دلیل مهارت در نواختن این موسیقی با دوتار شهرت دارد و با اشعار حماسی حاوی مضامین تاریخی و افسانه ای و اسطوره‌ای همراه است.

آیین های زورخانه ای ایران نیز دربرگیرنده عناصری از فرهنگ ایران باستان همراه با مضامین و اخلاقیات دینی و عرفانی است دومین اثر ثبت شده ازایران در فهرست جهانی میراث معنوی یونسکو است.

نمایش آیینی تعزیه به عنوان یک اثر فرهنگی و مذهبی که در اوقات خاصی از سال با اتکا به حوادث تاریخی و داستان های محلی به روایت حوادث تاریخی رخ داده شده درباره شهادت امام حسین و یارانش اختصاص دارد سومین اثر ایرانی از این مجموعه است.

سنت بافت فرش بافی در منطقه فارس عمدتا مرتبط با عشایر قشقایی است و توسط مردان و زنان در مراحل مختلف تهیه مواد تا بافت آن که به ویژه درمرحله نقش و بافت برعهده زنان است و به صورت متوالی از مادر به دختران منتقل میشود، تهیه می شود چهارمین اثر و نیز سنت بافت فرش در منطقه کاشان نیز که با اندکی تفاوت اما همین روند را از سر می گذراند ومهارت خاص در بافت این نوع فرش ها نیز به طور سنتی از نسلی به نسل دیگرو عمدتا از سوی زنان به فرزندان دختر منتقل شده ، پنجمین اثر ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. [چهارگوشه ایران: استان فارس]

در سال های گذشته نیز مراسم آیینی نوروز و نیز ردیف های موسیقی دستگاهی ایران در کمیته میراث جهانی به ثبت رسیده بود.

کد خبر 121200
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز