همشهری آنلاین - محسن احمدی: در پنجمین نشست کمیته پاسداشت میراث معنوی یونسکو که در کنیا در حال برگزاری است، سه‌شنبه گذشته 5 اثر مربوط به حوزه میراث معنوی جمهوری اسلامی ایران به فهرست میراث جهانی افزوده شدند.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که اکنون در شهر نایروبی، پایتخت کشور کنیا، محل برگزاری پنجمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداشت میراث معنوی به سر می‌برد، گفت:

امسال جمهوری اسلامی ایران توانست 5 اثر خود با عناوین آیین‌های معنوی تعزیه، آیین‌های پهلوانی، موسیقی مقامی بخشی‌های شمال خراسان و نیز مهارت‌های سنتی بافت فرش کاشان و فارس را در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

مسعود علویان صدر در توضیح این مطلب افزود: در مجموع، 45 اثر از سوی 130 کشور عضو کمیته جهانی میراث ناملموس ارائه شده بود که از این تعداد، 5 اثر متعلق به کشور جمهوری اسلامی ایران بود. این مقام مسئول تاکید کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورهای عضو، بیشترین تعداد پرونده را به پنجمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداشت میراث معنوی ارائه کرده بود.

وی در توضیح آیین معنوی تعزیه با اشاره به ویژگی‌های خاص این هنر فرهنگی دینی گفت: این مراسم در پاسداشت یاد و نام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در ماه محرم، همواره مورد توجه و احترام شیعیان و دوستداران اهل‌بیت بوده است.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی در توضیح آیین پهلوانی و زورخانه‌ای، نمایش این آیین را بیانگر فتوت و جوانمردی ایرانیان دانست و گفت: نام و یاد مولای متقیان علی (ع) همواره در اشعار و موسیقی موجود در این آیین متجلی و نمایان است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، موسیقی بخشی‌های شمال خراسان را یکی از موسیقی‌های فولکلوریک و بومی این منطقه عنوان کرد و افزود: امسال 2 پرونده مربوط به صنایع‌دستی ایران با عناوین مهارت‌های سنتی بافت فرش کاشان و مهارت‌های سنتی بافت فرش فارس به‌عنوان هنرهای مربوط به صنایع‌دستی ایران، نام و نشانی جهانی به‌خود گرفتند.

علویان صدر ادامه داد: هر یک از پرونده‌های یاد شده دربرگیرنده مدارک اصلی، مطالعات و تحقیقات جامع و کامل، تصاویر مرتبط به هر اثر و 2فیلم 10 و 30 دقیقه‌ای بود که به کمیته بین الدولی پاسداشت میراث معنوی ارائه شده بود.

کد خبر 120972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز