مراسم ثبت معنوی دهه امامت و غدیر به همراه رونمایی از تمبر غدیر صبح دیروز با حضور مسئولان کشور، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و مهمانان خارجی، همزمان با شروع سومین اجلاس بین‌المللی دهه غدیر در دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد.

غدیر

 به گزارش خبرنگار همشهری در این مراسم که با سخنرانی آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری شروع و ادامه یافت، فرستاده ویژه نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز سخنرانی کرد.

مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور نیز در حاشیه مراسم ثبت دهه غدیر و امامت در فهرست آثار معنوی کشور گفت: امروز از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، دهه امامت و ولایت و دهه غدیر با شماره 475 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسید. به گفته علویان صدر یک اثر ملی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد و بتواند به‌عنوان بنیان فکری زمینه‌ساز توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور شود. اثر ملی می‌بایست سینه به سینه منتقل شده باشد و مردم آن‌را در ذهن خود داشته باشند. همچنین باید حفاظت مردمی و وفاق ملی در مورد آن وجود داشته باشد و این موضوع در مورد ماجرای غدیر و دهه امامت وجود داشت تا این اثر به ثبت ملی رسید. علویان صدر همچنین با ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی غدیر و دهه امامت در پرونده مشترک ایران با کشورهای حاضر در سومین اجلاس بین‌المللی غدیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مراسم معنوی ارزنده منتسب به حضرت علی بن ابیطالب(ع) که در وجود ایرانی‌ها تجلی پیدا کرده و مردم ایران و شیعیان جهان با استعانت از ایشان تلاش می‌کنند زندگی خود را متناسب با ویژگی‌های آن بزرگوار تنظیم کنند به ثبت ملی رسید. وی درخصوص ویژگی‌های خاص ماجرای غدیر به‌منظور ثبت ملی دهه غدیر و امامت افزود: این اثر چند ویژگی خاص را داراست که به واسطه آنها می‌توان یک جریان فکری و فرهنگی را مدیریت کرد و از این منظر که دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند شناخت واقعی از اسلام را به جهان ارائه کند بی‌بدیل است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: موضوع غدیر و ویژگی‌های حضرت علی بن ابیطالب(ع) تنها محدود به ایران نیست و فراتر از مرزهای جغرافیایی تسری یافته که ثبت ملی ماجرای غدیر و دهه امامت گام نخست برای معرفی ظرفیت‌های این میراث به جهان است. علویان صدر ادامه داد: این اثر در همه شرایط مکانی و زمانی پاسخگوی نیاز جوامع است که انتساب آن به حضرت علی(ع) مهم‌ترین شاخصه‌ای است که توانسته ارزش معنوی این میراث را غنی کند. وی افزود: پرونده ثبت ملی دهه غدیر و امامت در بحث ایثار، شجاعت و مدیریت ویژه ایشان و در موضوعاتی که در علم ، آگاهی، حلم ، بردباری، سخاوت ، سخنوری ، جهاد و شجاعت ایشان است تنها به‌عنوان بخشی از ارزش‌های حضرت علی(ع) است که با اتکا به آنها پرونده غدیر را آماده کرده و به ثبت ملی رساندیم.

وی با اشاره به پیام ماجرای غدیر مبنی بر شکل‌گیری تمام فعالیت‌های بشر در یک جریان معنوی گفت: پرونده میراث منشور مدیریت علوی نیز از دیگر پرونده‌های در حال تهیه برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور است که این پرونده نیز برگرفته از خطبه‌های حضرت علی(ع) به مالک اشتر است. علویان صدر در پاسخ به سؤال همشهری که چه مدت زمان برای تهیه پرونده ثبت معنوی غدیر صرف شده است، گفت: از سه سال پیش که موضوع تدوین میراث معنوی در سازمان میراث فرهنگی مطرح شد یکی از دغدغه‌ها پرداختن به مفاهیم پایه‌های میراث معنوی بود که اکنون پرونده غدیر به ثبت میراث معنوی کشور رسید و پس از آن نیز گام بعدی منشور مدیریت علوی را به ثبت ملی می‌رسانیم.

کد خبر 187733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز