همشهری‌آنلاین: حافظ سودای رستن و گسستن را به آدمی آموخت که تا ترک تعلق نکنی روزنی به آسمان نخواهی یافت

saeedabadi

دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در همایش بزرگداشت حافظ در شیراز برگزار شد سخنرانی کرد.

وی در آغاز اظهار داشت: سخن گفتن از شخصیتی که شناسنامه زرین و هویت فرهنگی رنگین ما ایرانیان را به وجهی احسن و طریقی ایمن آراسته است کاری بس سنگین و سترگ می نماید. لیک به قدر بضاعت در محضر حضرت حافظ و دوستداران شورانگیز او چند سطری را به عرض می رسانم.

دبیرکل کمیسیون با تاکید بر این که آنچه حافظ را از کوی خاک به ملکوت افلاک رهنمون داشت؛ شوریدگی جان به شوق واثق شدن به حریم یار و دل بریدن از اغیار بود، بیان کرد: از رهگذر چنین شوریدگی بود که مانایی و پایایی اندیشه شافی و فکر صافی شمس الدین محمد به مدد الهامات قدسی میسر گشت؛ اندیشه ای که خیل رهروان و رهپویان او را واله وشیدای خویش نمود.

دکتر سعیدآبادی با اشاره به این که سترگ ترین میراث حضرت حافظ، طبابت روح رنجور و ضجور آدمی بود گفت: حافظ طبیب حاذقی بود که به مدد الهامات حبیب خالق، روح زنگارگرفته را از پلشتی و پلیدی به غمازی و پاکی بشارت می داد و چه کاری متعالی تر از تجویز و تسکین روح دردمند بشریت در دوران حرمان انسانیت. او در ادامه اظهار داشت: آری حافظ سودای رستن و گسستن را به آدمی آموخت که تا ترک تعلق نکنی روزنی به آسمان نخواهی یافت.

وی گفت: انسان سرگشته و حیران عصر مدرن به واسطه بنده مخلوق خویش شدن، به شدت با خلاء معنا در زندگی روبه¬رو است. خلاءای که رهاورد آن اضطراب، تشویش، پوچی، کالایی شدن، شیئ ات یافتگی، فردیت باوری و لذت جویی لجام گسیخته بوده است. و در ادامه بیان کرد که این عظمت حافظ و میراث ماندگار وی در چنین وانفسایی است که انسان فسرده حال و خموده را از مغاک خاک تا بر افلاک رهنمون می گردد.

دکتر سعیدآبادی در خاتمه گفت: زهی سعادت که آرمانی چنین متعالی از سرزمین مینونشان ایران به دست مشاهیری بزرگ چون حافظ، سعدی، مولوی، عطار، نظامی، فردوسی، جامی، رودکی و بسیاری دیگر از مشاهیر این مرزبوم به جهانیان نوید داده شد و سازمان علمی، تربیتی فرهنگی یونسکو مفتخر است که اعلام نماید این گنجینه های تمام ناشدنی متعلق به کل بشریت است و این بزرگ مردان منادی سربلندی، عزت و تعالی روح بشریت و صلح جهانی اند که مهم ترین و محوری ترین آرمان و اولویت سازمان ملل متحد در طول بیش از نیم قرن گذشته بوده است .

کد خبر 118257
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز