پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته فرهنگ ایران و بزرگداشت حافظ در شهر وایمار آلمان از ۶ تا ۱۳ اکتبر بنا به دعوت "جشنواره دیوان شرق- غرب وایمار" برگزار می‌شود.

 وایمار محل مناسبی برای بزرگداشت حافظ در آلمان است. در این شهر است که بنای یادبود نمادینی از گفت‌وگوی دو شاعر برجسته و نابغه ادبی ایران و آلمان، حافظ و گوته قرار دارد. "جشنواره دیوان شرق- غرب وایمار" به سرپرستی دکتر کلاوس گالاس، کارشناس فرهنگی، در نظر دارد برای نزدیکی با "دنیای شرق" هر ساله میزبان فرهنگی کشوری از "جهان اسلام" باشد. به عنوان اولین مهمان این جشنواره برای سال ۲۰۰۹ میلادی، ایران درنظر گرفته شده است.

برگزاری این جشنواره به منظور برداشتن گام‌هایی عملی در نزدیکی بیشتر و درک متقابل فرهنگ‌هاست. خواست برنامه‌ریزان با انتخاب ایران و بررسی دیدگاه‌های گوته و حافظ به عنوان موضوع جشنواره، ایجاد پل فرهنگی است. پایه این پیوند در اثر بزرگ ادبی گوته "دیوان شرق - غرب" و ستایش وی از حافظ ریخته شده است.

قرار است هرساله روز ۱۲ اکتبر ، روز بزرگداشت حافظ هم مانند ۲۸ اگوست سالروز تولد گوته، در شهر وایمار گرامی داشته شود.

غزلی از حافظ در کنار بنای یادبود نمادین از گفت‌وگوی گوته و حافظ در وایمار

دکتر کلاوس گالاس، سرپرست هنری این جشنواره می‌گوید: «آرزوی من این است که بتوانم پلی فرهنگی میان شرق و غرب ایجاد کنم، میان کشورهای اسلامی و جهان غرب که از مسیحیت متأثر است. هدف این پروژه این است که با به‌وجود آوردن فضای گفت‌وگو، از پیش‌داوری‌ها و ترس‌های متقابل کاسته شود. هدف آن است که با برداشتن چنین گام‌هایی به نزدیکی و درک متقابل انسان‌ها، با فرهنگ‌ها و ادیان متفاوت از یکدیگر یاری شود».

 دکتر گالاس براین نکته تأکید می‌کند که «به‌ویژه در برخورد با فرهنگی بیگانه است که تفاوت‌ها را می‌تواند دید. این امر پیش‌شرطی برای درک فرهنگ‌ها از یکدیگر است. هدف، ساختن پل تفاهم میان فرهنگ‌هاست. در اصل صلح و تفاهم را با انسان‌ها و یا کشورهایی می‌توان بوجود آورد که با آنان عدم تفاهم و یا برخورد خصمانه وجود دارد.»

به گزارش دویچه‌وله، از روز ششم اکتبر (14 مهر)، "جشنواره دیوان شرق- غرب وایمار" با افتتاح نمایشگاه هنر و کارهای دستی ایران آغاز می‌شود. همراه با این نمایشگاه کنسرت موسیقی ایرانی، داستان‌خوانی ‌و جلسات بحث و گفت‌وگو در مورد فرهنگ و هنر ایران در سالن سمینارهای وایمار برقرار خواهد شد.

 در این جشنواره فرهنگی از گروه موسیقی سنتی ایران و نوازندگانی مانند امیر کلهر‌، نوازنده تار و سالار عقیلی، نوازنده سه‌تار دعوت به عمل آمده است. از نویسندگان ایرانی هم محمود دولت آبادی در این جشنواره شرکت می‌کند. روز ۱۲ اکتبر‌، ۲۰ مهر‌، در کنار بنای یادبود و گفت‌گوی نمادین حافظ و گوته، بخش زلیخا از دیوان غرب شرق گوته توسط هنرپیشگان تئاتر آلمان، و اشعار حافظ توسط هنرمندان ایرانی روخوانی خواهند شد.

بنای یادبود نمادین گفت‌وگوی حافظ و گوته در پارک گوته در وایمار

با امضای قرارداد فرهنگی میان مسئولین وایمار و شیراز، از فوریه‌ گذشته این دو شهر به عنوان دو کانون تاریخی ادب و فرهنگ، پیوند خواهر‌خواندگی بسته‌اند. به دعوت "جشنواره دیوان شرق- غرب وایمار" از تاریخ دهم ژوئن گروهی ازعلاقه‌مندان به فرهنگ و هنر شرق در آلمان، به ایران سفر کردند. از جمله نقاط مورد بازدید آن‌ها شهر شیراز و آرامگاه حافظ بود.

کد خبر 92143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز