گروه ادب و هنر: روز حافظ در حافظیه بدون حضور مردم، با سخنرانی مسئولان و سعدی خوانی سفیر کرواسی برگزار شد.

این مراسم درحالی برگزار شد که مدیر علمی‌پژوهشی مرکز حافظ شناسی در سخنرانی نشست علمی یادروز حافظ از کاهش یک میلیون نسخه‌ای کتاب‌های منتشرشده مربوط به حافظ خبر داد.

کاووس حسنلی گفت: در سال گذشته 55هزار عنوان کتاب منتشر شده که 10هزار و 405 عنوان مربوط به ادبیات و از این میان 164 کتاب در پیوند با حافظ شیرازی است.

او با ابراز تأسف از انتشار وسیع فالنامه‌ها عنوان کرد: در سال 87 نیز چون سال‌های گذشته شمارگان فالنامه‌ها بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده؛ به‌طوری که با 54 عنوان و شمارگان 234هزار نسخه بیشترین سهم انتشار کتاب‌های مرتبط به حافظ مربوط به فالنامه‌ها بوده و تازه این در حالی است که برخی از این فالنامه‌ها در طول سال 5‌‌بار و با تیراژ 6 یا 7 ‌هزار نسخه تجدید چاپ شده است.

به گفته حسنلی، در سال 80، یک میلیون و 628 هزار و 500 کتاب در پیوند با حافظ منتشر شده؛ اما در سال گذشته (87) 650هزار نسخه منتشر شد که کاهش یک میلیونی چاپ کتاب‌های مرتبط با حافظ را شاهد هستیم.

اما در مراسم اصلی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، بیشتر سخنرانی‌ها کلیاتی از حافظ داشت و در کنار آن درخواست‌هایی برای توسعه حرم شاهچراغ مطرح شد و سفیر کرواسی نیز از سعدی خواند.

برگزاری با تأخیر

قرار بود برنامه بزرگداشت حافظ ساعت 19 برگزار شود اما با 30 دقیقه تاخیر مقارن 19 و 30 دقیقه با ورود رئیس‌جمهور و هیأت همراه به آرامگاه حافظ که پس از مراسم افتتاح کتابخانه ملی در این برنامه حضور یافته بودند، آغاز شد.

نخستین برنامه به پخش کلیپی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور در خصوص حافظ و شیراز اختصاص یافت و پس از آن محمدرضا رضازاده استاندار فارس در جوار قبر حافظ در پشت تریبون به سخنرانی پرداخت.

پس از وی آیت‌الله اسد‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ابتدا به عواملی که حافظ را به جایگاه والای خود رسانده اشاره کرد و گفت: آنچه حافظ را به این جایگاه رفیع رسانده استفاده از کتاب خدا و عترت پیامبر(ص) بوده، او از دولت قرآن و چراغ ولایت به چنین سحری رسیده است.

بعد از این مقدمه اما به سراغ موضوعی دیگر رفت و در خصوص طرح توسعه حرم مطهر احمد ابن موسی(ع) از رئیس دولت خواست آنچه در دولت نهم به تصویب رسیده را در کوتاه‌ترین زمان به اجرا بگذارد.

پس از امام جمعه شیراز نوبت به احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رسید تا وی نیز در‌خصوص ابعاد اندیشه‌ای حافظ به سخنرانی بپردازد.

دستغیب در این سخنرانی گفت: وجه بارز اندیشه حافظ در زندگی ‌اش آزادی است، وی پیش از آنکه به آزادی بیندیشد به آزادگی و وارستگی توجه دارد. وی همچنین گفت: حرکت به سمت ساده‌زیستی موجبات بهره‌مندی وی از عالم غیب را فراهم کرد و نگاه او به جهان هستی پیرو وحدتی است که تبلور آن را از اندیشه‌ای می‌بینیم.

سعدی خوانی در سالروز حافظ

نصرت عیسی کروویچ سفیر کرواسی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به اندیشه و شخصیت حافظ اشاره کرد و حتی به جزئیات این امر نیز وارد شد. وی در خلال سخنرانی خود به فالگیرهایی اشاره کرد که در مقابل در ورودی آرامگاه حافظ  توسط پرنده فال می‌گیرند و به تفال به کتاب لسان الغیب نیز به‌عنوان یکی دیگر از موضوعات سخنرانی خود پرداخت.

وجه تمایز سخنرانی وی با سایر سخنرانان را شاید بتوان در خواندن اشعار حافظ به زبان فارسی دانست که بارها مورد تشویق حضار قرار گرفت و آنچه بیش از دیگر موضوعات برای مدعوین قابل توجه بود سعدی‌خوانی وی در مراسم یادروز حافظ بود.

وی ابتدا این شعر سعدی را خواند که: «توانا بود هرکه دانا بود‌/ زدانش دل پیر برنا بود» و دلیل خواندن را نیز چنین گفت: دختر من روزی اشعار سعدی را خواند و آنچنان تحت‌تأثیر شعر وی قرار گرفت که نام فرزندش را برنا گذاشت.

در ادامه این مراسم رونمایی از کتاب حافظ به زبان بوسنیایی نیز انجام شد و در خلال برنامه نیز گروه تواشیح به اجرای برنامه پرداختند.

حافظ یک هدیه الهی به بشریت است

محمود احمدی‌نژاد هم در مراسم بزرگداشت حافظ که در حافظیه شیراز برگزار شد، در آغاز سخنانش گفت: در دیداری که امروز با رهبر معظم انقلاب داشتم، در پایان دیدار از ایشان سؤال کردم شما با جناب حافظ کاری ندارید؟ ایشان در پاسخ فرمودند چرا؟ خیلی کار داریم و از من خواستند که سلام گرمشان را به اهالی فارس و حافظ ابلاغ کنم.

وی افزود: در لایحه قانون برنامه پنجم، هیأت دولت احکام ویژه و جداگانه‌ای را برای توجه خاص به عمران و توسعه فرهنگی شیراز به‌عنوان شهری که حضرت احمد بن موسی(ع) را در دامن خود دارد به تصویب رسانده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ان‌شاءالله از سال آینده هر سال ردیف‌های خاص و احکام ویژه برای پیگیری امور شیراز و حضرت احمد بن موسی(ع) در بودجه‌ها خواهد آمد و نمایندگان هم همکاری خواهند کرد تا دین خود را به شیرازی‌ها و اهل‌بیت پیامبر(ص) ادا کنیم.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: باید یاد بزرگان و به‌ویژه بزرگان شعر و ادب فارسی را گرامی بداریم چرا که این گرامیداشت ما را به هدفمان رهنمون می‌سازد. احمدی‌نژاد افزود: علت اصلی برگزاری این گرامیداشت‌ها به فرهنگ باز می‌گردد زیرا فرهنگ رمز حیات معنوی و روحانی یک ملت است.

او تاکید کرد: آب و غذا عامل حیات جسمانی هستند ولی فرهنگ غذای روح است و عامل حیات معنوی یک ملت محسوب می‌شود. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در فرهنگ، هنر جایگاه والایی دارد و یک فرهنگ اگر نتواند خود را در قالب هنر عرضه کند ماندگار نخواهد ماند.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: هرچه زمان بگذرد و انسان در مسیر کمال قله‌های بالاتری را فتح کند جایگاه حافظ فزون‌تر خواهد شد چرا که حافظ یک هدیه الهی به بشریت است. وی همچنین در پایان گفت: رمز ماندگاری حافظ در عشق و شناخت امام عصر(عج) و انسان کامل است و تا زمانی که امام زمان(عج) هست و خواهد بود شعر حافظ جاودانه خواهد ماند.

اهدای نشان حافظ

نشان درجه یک علمی حافظ به بهاء الدین خرمشاهی حافظ پژوه اهدا شد.
این اقدام به پیشنهاد مرکز حافظ شناسی صورت گرفت که بر این اساس نشان درجه یک علمی حافظ به بهاءالدین خرمشاهی در مراسم نشست‌های تخصصی یادروز حافظ اهدا شد.

در سال‌های گذشته نیز 3 نفر دیگر از حافظ پژوهان شایسته دریافت نشان درجه یک علمی حافظ شناسی شدند که شامل پروفسور هانری دوفوشه کور مترجم و شارح همه دیوان حافظ به زبان فرانسوی، پروفسور جووانی درمه مترجم همه دیوان حافظ به زبان ایتالیایی و دکتر سلیم نیساری نسخه پژوه و مصحح دیوان حافظ بوده که چهارمین نشان درجه یک علمی امسال به بهاءالدین خرمشاهی اعطا شد.

اعطای این نشان امسال در کتابخانه ملی شعبه فارس صورت گرفت که توسط احمدی‌نژاد به بهره برداری رسیده بود.نشست‌های تخصصی یادروز حافظ نیز سه‌شنبه در 2 بخش برگزار شد.

نشست‌های علمی بخش اول شامل سخنرانی اشعری مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سخنرانی جعفر حمیدی با عنوان نقش حافظ در ارتقای فرهنگی اجتماع امروز، سخنرانی حجت‌الاسلام بینازاده با عنوان حدیث مسلمانی حافظ، محمدرضا بذرگر با عنوان حافظ و رونق صنعت گردشگری و چنگیز رحیمی با عنوان حافظ و روانشناسی و نشست‌های بخش دوم شامل سخنرانی اسماعیل آذر با عنوان حافظ در غرب و پیوند آن با هویت ملی، علی محمدی با عنوان حافظ و درک ادبی معاصر و محمود رخ‌بخش زمین آداب معاشرت انسان امروز در دیوان حافظ است.

همچنین برای مراسم بزرگداشت حافظ نیز برنامه‌های جنبی مختلفی پیش‌بینی شده بود که گلباران آرامگاه حافظ، انتشار دفتر دوازدهم حافظ‌پژوهی، چاپ پوستر و کارت اشعار حافظ و... را شامل می‌شد.

کد خبر 92821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز