همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد شمار موارد نارسایی قلب در منطقه میاگی به دنبال زمین‌لرزه و سونامی مرگبار مارس 2011 اوج گرفت و برای شش هفته در این حد بالا ماند.

heart

به گزارش رویترز شمار افرادی که دچار ایست قلبی یا سایر مشکلات قلبی شده بودند، نیز به دنبال زمین‌لرزه ژاپن افزایش یافت، اما پس از سه هفته به حد پیشین بازگشت.

دکتر هیروآکی شیموکاوا، یکی از این پژوهشگران و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه توهوکو گفت عواملی مانند عدم دسترسی به دارو، هوای سرد در کوتاه مدت، مصرف زیاد نمک به خاطر خوردن غذاهای کنسروشده و استرس روانی و جسمی در درازمدت احتمالا در افزایش طولانی مدت در موارد نارسایی قلب دخیل بوده‌اند.

شدت این زمین‌لرزه در ژاپن که اغلب "زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن" نامیده می‌شود، در مقیاس ریشتر 9 بود و به مرگ بیش از 15000 نفر انجامید.

شیموکاوا و همکارانش در جورنال قلب اروپا نوشتند که ایالت میاگی که نزدیک‌ترین فاصله را به مرکز سطحی زمین‌لرزه داشت و بیش از 9500 نفر در آن کشته شدند.

به گفته این پژوهشگران بررسی‌های پیشین نیز زمین‌لرزه‌ها را به افزایش کوتاه‌مدت در مشکلات قلبی - عروقی مربوط کرده‌اندو
و یک بررسی پیشین نشان داد که ماه‌ها پس از زمین‌لرزه 2011 کارگران در نیروگاه هسته‌ای در این نا‌حیه دچار میزان بالای استرس و افسردگی بوده‌اند.

کد خبر 186070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز