گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: خاک و باد در مناطق زلزله‌زده آذربایجان، سلامت آوارگان زلزله را تهدید می‌کند.

زلزله زدگان

حدود دو‌ماه از زلزله 6.3 ‌ریشتری در این منطقه گذشته اما وعده‌های دولت برای اسکان همه زلزله‌زده‌ها به نتیجه نرسیده است.
بسیاری از روستائیان مناطق اهر، ورزقان و هریس هنوز در چادر‌های خاک گرفته به‌سر می‌برند. فرایند بازسازی روستاها شروع شده است. برخی از خانه ها در مرحله دیوارکشی یا تکمیل سقف هستند ولی در روستاهایی که مورد بازدید قرار گرفتند هنوز هیچ خانه ای مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود. برنامه بازسازی هنوز برای روستائیان واضح و مشخص نیست.

عده‌ای که نمی‌خواهند با زمستان روبه‌رو شوند خودشان به کمک تیم‌های بازسازی آمده‌اند و در عملیات ساختمان‌سازی‌ شرکت می‌کنند. آوارهای ناشی از تخریب دیوارهای خانه‌های روستایی برداشته شده ولی بسیاری از آنها در حاشیه جاده اصلی روستا دوباره بر زمین ریخته شده است.

روستاهای خالی از آوار و در حال بازسازی پر از خاک‌های برجای مانده از آوارها هستند که با باد پاییزی به هر سو می‌رود. در برخی روستاها سازه‌های موقت و یا دائمی به عنوان دستشویی یا حمام ساخته شده است. چادرهای موقت زلزله‌زده‌ها با روکشی از پلاستیک معمولی در برابر باران محفوظ شده است. وسایل گرمایشی به‌دلیل خطرآفرین بودنشان در چادرها وجود ندارد.

زباله‌های روستا را می‌توان همه جا دید. جوی‌های راکد پر از لجن اگرچه صحنه‌ای تکراری در بسیاری از روستاهای کشور است، اما با توجه به اینکه فاصله چندانی با محل زندگی زلزله زده‌ها ندارد سلامت روستائیان را تهدید می‌کند.یکی از اهالی روستای گونجیک می‌گوید: روزها گرم است و شب‌ها سرد و هنوز به همه اهالی ده کانکس داده نشده است. بچه‌های ما یکی پس از دیگری مریض می‌شوند وبیماری را به بقیه افراد خانواده منتقل می‌کنند.

مردهای روستاها محصول باغ‌هایشان را که در این موقع از سال سیب و گردو است سر جاده‌های اصلی آورده و می‌فروشند.
بیمارستان شهر اهر که پس از زلزله اخیر به‌دلیل آسیب‌دیدگی‌های جدی تخلیه شده بود دوباره مورد استفاده قرار گرفته است. بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان به‌دلیل ترک‌های عمیق بر دیوار‌ها هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته ولی سایر بخش‌های بیمارستان بیمار‌ها را پذیرفته و بستری کرده است.

یکی از پزشکان این بیمارستان در مورد وضعیت سلامت زلزله‌زده‌ها گفت: عوامل عفونی و بیماری‌زا علاوه بر اینکه در آب وجود دارد، از طریق خاک نیز منتقل می‌شود. خاک موجود در منطقه و همچنین زباله‌های اطراف مناطق زلزله‌زده می‌تواند عامل بروز بیماری‌های ویروسی شود. از آنجا که در این منطقه، سیستم آب آشامیدنی با آب شست‌وشو متفاوت است، بیماری‌های ناشی از آلودگی آب کمتر مشاهده شده است.چون به زلزله زدگان آب معدنی داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت صحیح بحران زلزله در کشور نیاز به مشارکت جامعه زلزله زده در بازسازی منطقه وجود دارد گفت: مهم‌ترین توصیه برای زلزله زدگان این است که تا زمان آماده شدن خانه‌ها و کانکس‌هایشان، خود را گرم نگه دارند و غذای سالم بخورند.وی معتقد است که هرگونه استرس گرمایی، سرمایی و مالی می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند.

کد خبر 187355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز