همشهری آنلاین: دیوید هیکس، شهروند استرالیایی که بیش از پنج سال در پایگاه دریایی ارتش آمریکا در گوانتانامو تحت بازداشت بود، توسط یک قاضی نظامی در این پایگاه به 9 ماه حبس محکوم شده‌است.

به گزارش بی بی سی، دیوید هیکس که هفته گذشته در مقابل اتهامات حمایت از تروریسم اعلام گناه کرده بود به هفت سال زندان محکوم شد اما به جز 9 ماه، باقی آن معلق شد.

دیوید هیکس، نخستین بازداشتی در گوانتانامو بود که براساس قوانین تازه آمریکا در یک دادگاه نظامی محاکمه می‌شد. وی متهم بود به گروه های تروریستی کمک مادی می‌کرده است.

این مرد 31 ساله استرالیایی که به اسلام گرویده متهم بود در اردوگاه های آموزشی القاعده شرکت داشته و در کنار طالبان جنگیده است.

هیکس براساس "قانون کمیسیون های نظامی" که توسط کنگره آمریکا تصویب شده محاکمه شد.

گروه های مدافع حقوق بشر این قانون را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را ناقض حقوق متهمان دانسته اند.

مقام های آمریکایی و استرالیایی از قبل توافق کرده بودند که دیوید هیکس دوران مجازات را در کشورش بگذراند.

دیوید هیکس اوایل سال 2002 و چند ماه پس از بازاشت در افغانستان به پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو که متعلق به کوبا اما در اجاره آمریکاست منتقل شد.

محاکمه وی ابتدا در اوت 2004 آغاز شد اما در آن زمان، دادگاه عالی آمریکا به غیرقانونی بودن شیوه محاکمه زندانیان گوانتانامو رای داد.

دولت جورج بوش سپس لایحه تازه ای که نحوه محاکمه زندانیان مظنون به اعمال تروریستی را معین می کرد به تصویب کنگره رساند.

هیکس نخستین کسی است که براساس این قانون محاکمه می شود.

دولت آمریکا گفته است که در نظر دارد با استفاده از این قانون 80 زندانی از حدود 385 زندانی باقی مانده در گوانتانامو را محاکمه کند.

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، این نوع محاکمات را به عنوان "سست و نمایشی" محکوم کرده و خواستار محاکمه مظنونان براساس قوانین مدنی در دادگاه‌های آمریکا شده‌است.

کد خبر 18531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز