همشهری آنلاین: کمیته تحقیق پارلمان اروپا درباره وجود زندان‌های مخفی سیا در چهار کشور اروپایی تحقیقاتی را به انجام خواهد رساند.

اشپیگل‌آنلاین از بروکسل گزارش کرد، بنا به اعلام پارلمان اروپا، آلمان، انگلیس، لهستان و رومانی هدف‌هایی خواهند بود که این کمیته در این کشورها به بررسی امکان وجود زندان‌های مخفی سیا خواهد پرداخت.
ماریا آندرز، سخنگوی پارلمان اروپا در بروکسل اعلام کرد که اعضای این کمیته روز 19 سپتامبر به برلین سفر خواهند کرد. قرار است آنها در ماه اکتبر نیز دیداری از لندن و ورشو و در ماه نوامبر نیز از رومانی بازدید داشته باشند.
قرار است در این دیدارها احتمال همدستی دولت‌های هر یک از این چهار کشور در انتقال مظنونان تروریستی به زندان‌های مخفی سیا بررسی شود.
میگوئل آنخل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز روز پنجشنبه در برابر این کمیته تحقیق درباره نقش مادرید در انتقال مخفیانه مظنونان تروریستی سخن خواهد گفت. اسپانیا اولین دولتی است که در این باره به کمیته تحقیق پارلمان توضیحاتی را ارایه خواهد کرد.
ماموریت این کمیته درست چند روز پس از آن شکل گرفت که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا اعتراف کرد سیا برخی از مظنونان تروریست را در زندان‌هایی واقع در خارج از خاک آمریکا نگه‌داری کرده است. با این حال بوش نگفت که این زندان‌ها کجا هستند. دیده‌بان حقوق بشر حدس زده است که این زندان‌های مخفی در لهستان و رومانی واقع شده باشند، اما هر دو این کشورها چنین اتهامی را رد کرده‌اند.
دیک مارتی، بازرس ویژه شورای اروپا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که بعید است لهستان و رومانی زندان‌های بزرگی را در اختیار سیا قرار داده باشند، اما با این حال احتمال دارد که این کشورها برخی سلول‌ها را برای مدت زمانی کوتاه در جریان انتقال زندانیان به یکی دیگر از زندان‌های مخفی سیا در قاره‌ای دیگر در اختیار این سازمان قرار داده باشند. شورای اروپا نیز به صورت موازی با پارلمان اروپا در حال بررسی این موضوع است.
در گزارشی که شورای اروپا منتشر کرده، آمده است که سیا یا دیگر سازمان‌های جاسوسی آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 برای بازجویی از مظنونان تروریستی از خاک اروپا استفاده کرده‌اند.
انتقاد اروپایی‌ها از این شیوه عملکرد آمریکایی‌ها بالا گرفته و به تازگی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از اظهارات جورج بوش انتقاد کرده و گفته است این اقدامات در تطابق با حکومت قانون نیست.
کد خبر 3965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز