همشهری آنلاین: روزنامه زیسی وارسزاوی (Zycie Warszawy) دوشنبه 27 نوامبر(6 آذر) گزارش داد هواپیمایی که احتمالا متعلق به سیا بوده، سال 2003 از کابل پرواز کرده، در لهستان فرود آمده و سپس مستقیما به گوانتانامو رفته است.

خبرگزاری اتریش از ورشو گزارش کرد، این بخشی از تحقیقی است که کمیته پارلمان اروپا درباره پروازهای احتمالی سیا بر فراز اروپا به آن اشاره کرده است.
هواپیمای شرکت غیرواقعی
بر اساس این تحقیق، ماریولا پرزولوکا (Mariola Przewlocka)، مدیر سابق فرودگاه سزیمنی (Szymany) در شمال شرقی لهستان از فرود بوئینگ 737 در این فرودگاه مطلع بوده است.
به گفته وی، فرود این هواپیما در حالی انجام می شد که باند فرودگاه آمادگی پذیرش چنین هواپیمای غول‌پیکری را نداشت. این هواپیما به طور رسمی به سیا تعلق نداشت، بلکه برای یک شرکت غیرواقعی بود.
پیش از این نیز رسانه ها گزارش کرده بودند که احتمالا سیا چندین بار در سزیمنی فرود آمده است. این پروازها توسط پرسنل غیرنظامی انجام نشده است، بلکه نظامیان این کار را انجام می‌داده‌اند. مینی‌بوس‌هایی از این هواپیما فاصله‌ای 20 کیلومتری را طی می‌کردند تا به پایگاهی نظامی برسند که ماموران جاسوسی لهستانی در آن آموزش می‌دیدند. همواره این ظن وجود داشته است که این پایگاه به عنوان زندان مخفی سیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
انتقاد شورای اروپایی
کمیته پارلمان اروپایی مسوول تحقیق درباره پروازهای احتمالی سیا بر فراز اروپا کمی پیش‌تر همکاری میان سیا و دولت لهستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. نمایندگان این کمیته در دیداری سه روزه از لهستان دولت ورشو را به آمادگی نداشتن برای همکاری با این کمیته متهم کردند.
کد خبر 9566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز