همشهری آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد سیا سه زندان مخفی در پاکستان ایجاد کرده‌است.

بر این اساس در سه زندان مخفی سیا در پاکستان، حتی کودکان نیز حبس شده‌اند.

به گزارش روزنامه دی ولت، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که بسیاری از مظنونان اقدامات تروریستی که تعداد زیادی کودک در میان آنها هست، شکنجه شده‌اند و یا توسط دولت اسلام‌آباد در ازای دریافت پول به آمریکا  تحویل شده‌اند.

برای برخی از این افراد تا 5000 دلار پول پرداخت شده و بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، اکثر زندانیان محبوس در گوانتانامو به آمریکا فروخته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان درخواست کرده است که سرنوشت افراد ناپدیدشده را به صورت رسمی مشخص کند و از "بازداشت‌های خودسرانه" دست بکشد.

علاوه بر این، مشرف بایست فهرستی را از تأسیسات زندان‌ها در پاکستان که مظنونان تروریستی در آنها به سر می‌برند، ارائه کند.

در همین حال روزنامه "نوین اوزنابروکر سایتونگ" گزارش کرده‌است که همکاری میان آمریکا و پاکستان در جنگ به اصلاح علیه تروریسم بسیار جامع‌تر از آن چیزی بوده‌است که پیش‌تر تصور آن می‌رفت.

بر این اساس، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دستکم سه زندان مخفی را در پاکستان تاسیس کرده که بیش از 1000 زندانی را در خود جای داده‌است.

این گزارش حاکی‌است، این زندان‌ها در نزدیکی مناطق اورته کوهات، میران شاه و وانا واقع در منطقه غربی یعنی وزیرستان شمالی و بانو قرار دارند.

به نوشته نوین اوزنابروکر این زندان‌ها که در مناطق جنگلی و هم مرز با افغانستان واقع هستند، زیر نظر دولت پاکستان اداره می‌شوند.

این زندان‌ها شدیداً در برابر افشای علنی محافلظت می‌شوند، اما سیا در اطلاعات حاصل از این زندان سهیم است.

بر اساس اعلام شاهدان عینی، در زندانی که در میران شاه واقع است حدود 1000 زندانی نگهداری می‌شوند.

یک پزشک آلمانی هم به این روزنامه گفت که چند ماه پیش یک نوجوان 12 ساله را در میان زندانیان دیده که مبتلا به سل بوده است.

این پزشک گفت: این نوجوان اکنون یک سال است که در این زندان گوانتامو مانند پاکستان بدون اتهام، وکیل یا مراقبت‌های پزشکی در بازداشت به سر می‌برد.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا اوایل ماه سپتامبر جاری برای اولین به وجود زندان‌های مخفی سیا در سراسر جهان اعتراف کرد.

پرویز مشرف هم به صورت علنی در بیوگرافی خود با نام "در خط آتش" اعلام کرد که سیا برای تحویل بیش از 360 مظنون تروریستی میلیون‌ها دلار را به اسلام‌آباد پرداخت کرده‌است.[سابقه موضوع]

زیگرید کریگ، کارشناس پاکستان عفو بین‌الملل به این روزنامه گفت که نیروهای امنیتی پاکستان رفتار بدی با زندانیان دارند و آنها را شکنجه می‌کنند.

در نبردهایی که در منطقه وزیرستان شمالی در گرفته است تاکنون زندگی بسیاری از ساکنان این منطقه و شمار زیادی از دهکده‌ها با خاک یکسان شده‌اند.

به گفته کریگ، شمار قربانیان غیرنظامی حاصل از این درگیری‌ها باید بالا باشد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی پاکستانی، تصور می‌شود در جریان درگیری‌های مارس 2004 در وزیرستان شمالی تاکنون حدود 1000 سرباز پاکستانی جان باخته باشند.

کد خبر 4980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز