شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب «اخلاق سرمایه‌داری» مجموعه مقالاتی است که تام جی پالمر گرد آوری و بردیا گرشاسبی برگردان فارسی و انتشارات سارگل به بازار کتاب عرضه کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین محتوای کلی کتاب که در آن مقالاتی از ماریو بارگاس یوسا و ورنُن اسمیت(برندگان نوبل ادبی و اقتصاد) هم آمده است بیش از هر چیز یک تکاپوی فکری و منطقی است برای گشایش راهی به سوی یک شناخت روشن‌تر از سرشت وکارکرد دادو ستد و اینکه اصولا مبادله چیست؟ چگونه در روباط انسان ها سازواری وهماهنگی پدید می‌آورد، و چرا ما آدم ها بدون آن گزینه ای جز زیستن در فقر و توحش و جدا سری نداشتیم.

بر چنین بنیادی مقالات کتاب در بستر همین تکاپوی فکری( و از زوایای مختلف اقتصادی، اجتماعی،‌فلسفی، تاریخی و فرهنگی) به بررسی واقعیات روشنی می‌پردازند که همگی به نحوی به سرشت داد و ستد مربوط هستند.

مقالات کتاب درباره اخلاق سرمایه‌داری‌اند، اما به فلسفه انتزاعی اخلاق منحصر نمی شوند و از اقتصاد، منطق، تاریخ و ادبیات ودیگر حوزه‌های مطالعاتی هم بهره می‌برند.

علاوه بر مقدمه مترجم، مقدمه مولف و گردآورنده این مجموعه مقالات هم در زمینه توضیح مفهوم اخلاق سرمایه داری و نگاه‌های فیلسوفان مختلف به این مفهوم راهگشای خواننده است.

در بخش بعدی مولف گفت وگویی با یک کارآفرین شاخصی به نام جان مکی انجام می‌دهد در آن اندیشه‌ها و‌آرای او در زمینه کارش را بر می‌شکافد.

دنیای مدرن را آزادی و ارجمندی توضیح می‌کنند مقاله‌ای است از دیر درا مک کلاسکی  از جمله مورخان و منتقدان حوزه اجتماعی است.

رقابت و همکاری از دیوید بوز،«پزشکی غیر انتفاعی و انگیزه مهربانی» نوشته پالمر،پارادوکس اخلاق نوشته مائو یوشی،«منطق اخلاقی برابری و نابرابری در جامعه بازار» نوشته نیکونف، آدام اسمیت و افسانه آزمندی نوشته پالمر،« آین رند و سرمایه‌داری: انقلاب اخلاقی» نوشته دیوید کلی،اقتصاد بازار و توزیع ثروت نوشته لودویگ لاخمان،«بذر معجزات انسانیت در پیوند ‌آزادی‌های سیاسی و اقتصادی بارور می شود» نوشته تمبا ای. نولات شانگو»، سرمایه داری جهانی و عدالت نوشته جون آرونگا،« بهبود انسانی  از طریق جهانی شدن» نوشته ورنن اسمیت و در نهایت « یادداشت فرهنگ آزادی ماریو وارگاس یوسا که آخرین نوشته این کتاب به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه در برگردان فارسی کتاب مجوزی است که مترجم پیش از ترجمه از مولف اصلی کتاب اخذ کرده که تصویر آن را هم در صفحه 4 کتاب آمده است تا کتابی که در محتوای از  اخلاق سخن می‌گوید رعایت حقوق مولف و مصنف را با کسب اجازه از نویسنده اصلی انجام داده باشد.

  اخلاق سرمایه داری؛گرد‌آورنده ومولف:تام جی.پالمر/مترجم:بردیا گرشاسبی/ناشر:انتشارات سارگل؛چاپ اول 1391/قطع وزیری/قیمت:4800 تومان/162 صفحه

کد خبر 180582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز