پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: "شرح اسم" حاوی زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای از دوره تولد تا سال 1357 است که به کوشش مورخ و محقق تاریخ معاصر ایران، هدایت‌الله بهبودی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی "پژوهش حاضر، شرحی است بر زندگی آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای از تبار و تولد تا سال‌های کودکی و نوجوانی؛ و کارنامه‌ای است مختصر از آغازین کنش‌های سیاسی اجتماعی او تا پیروزی انقلاب اسلامی. قطع نظر از نقش و موقعیت استثنائی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌تردید آیت‌الله خامنه‌ای یکی از عالمان تأثیرگذار در تبیین و ترویج اندیشه سیاسی اسلام و برآمدن انقلاب اسلامی ایران است. بنابراین، چنین پژوهشی به معنای بازخوانی و بازگویی بخشی از تاریخ مبارزات ملت ایران است."

 در بخشی دیگر از معرفی این اثر آمده است: "نمی‌توان این پژوهش را فاقد دشواری‌های خاص ندانست؛ از کمبود منابع گرفته، تا امساک برخی مراکز دست‌اندرکار، و پریشانی و پراکندگی اسناد موجود درباره صاحب ترجمه. اینها موجب گردید که با مرارت فراوان هر برگی از جایی گردآوری شود؛ و شد. اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که موقعیت کنونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر این کار سایه نیفکند و این پژوهش با دیگر تحقیق‌های علمی، در روش، جملات، عبارات و تعبیرات همسان باشد. بر این باور هستیم که در این امر موفق بوده‌ایم. گرچه اسناد استفاده شده قادر نیست تمامی زوایای پیدا و پنهان زندگی شخصی و مبارزاتی ایشان را روشن سازد، اما مصداق بیان «سرّی» است در «حدیث دیگران»."

کتاب علاوه بر محتوا از تصاویری بهره برده است که در کمتر اثری تا کنون فرصت انتشار پیدا کرده است.

 همچنین در بخشی دیگر از این مطلب می‌خوانید "پژوهش درباره افراد و رویدادهایی که کنش‌گران آن در قید حیات هستند این امتیاز را دارد که به سرعت در بوته نقد و بررسی و تکمیل و تصحیح قرار ‌گیرد. بی‌گمان مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی از هر نقد و نظر و بررسی درباره این اثر استقبال می‌کند. زندگی‌نامه‌نویسی تفصیلی گرچه یکی از زیرشاخه‌های تاریخ‌نگاری به شمار می‌آید، اما استعداد بهره‌مندی از سلیقه‌های ادبی را نیز دارد؛ چنانکه هدایت‌الله بهبودی توانسته است سبک نگارش لطیف و جذاب خود را در خدمت یک پژوهش عالمانه و مستند قرار دهد؛ که امید است مقبول طبع اهل نظر افتد."

 به گزارش همشهری‌آنلاین بهبودی در چند سال گذشته سرمولفی و ویراستاری مجموعه ارزشمند روزشمار تاریخ معاصر ایران را کار کرده است که به جز جلد نخست، سه جلد دیگر این اثر کاربردی و منحصر به فرد را خود او سرپرستی کرده است که سال‌های 1301 و 1302 و 1303 را شامل می‌شود. جلد چهارم این مجموعه همزمان با کتاب زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای در غرفه موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی عرضه می‌شود.

more

 انتشار سومین جلد از روزشمار تاریخ معاصر ایران

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی از معدود موسسات معتبر در زمینه تاریخ‌نگاری معاصر ایران است که از سوی عبدالله شهبازی ، مورخ نام آشنا، در سال‌های پایانی دهه شصت ، با انتشار خاطرات فردوست و خاطرات کیانوری آغاز  به کار کرد.

این موسسه در دو دهه حیات تاریخ‌نگاری خود کوشیده است تاریخ معاصر ایران را از واپسین سال‌های حکومت دودمان قاجار، تا زمان حاضر، مورد بررسی قرار داده و با عبور از رهیافت رایج تاریخ‌نگاری، به نقش‌ها و نقش‌‌آفرینان کنونی تاریخ کشورمان نیز بپردازد.

گستردگی و تنوع منابع و مآخذ و تبیین روش‌مند و مستند، که لازمه پژوهش علمی، متقن و ماندگار است از جمله ویژگی‌های این موسسه به شمار می‌آید، کتاب سازمان مجاهدین خلق در سه جلد،کتاب اسناد لانه جاسوسی در ده جلد، تاریخ حزب توده و تاریخ چریک‌های فدایی خلق ،زندگی مظفر بقایی که در‌آن نامه‌ای60 صفحه‌ای از حسن آیت  به بقایی، برای نخستین بار منتشر و تحلیل شد( به کوشش حسین آبادیان) و نیز آثاری از دکتر مجد در زمینه دوران حکومت رضاشاه از جمله آثار قابل اعتنای این موسسه به شمار می‌رود.

more  انتشار جلد دوم کتاب چریک‌های فدایی خلق

علاقمندان برای تهیه این اثر می‌توانند به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در مصلای تهران، سالن شبستان، راهروی ۲۸ غرفه ۱۹ (موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی) مراجعه کنند اگر چه خبرگزاری مهر در خبری از چگونگی عرضه این کتاب اعلام کرد که ناشر بر سردر غرفه نوشته است که شنبه این کتاب عرضه می‌شود.

شرح اسم؛زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای(1318-1357)/ مولف:هدایت‌الله بهبودی/ ناشر:موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی،چاپ اول 1391/ قطع وزیری با جلد سخت،15000 تومان،٧٦٦ صفحه

کد خبر 168884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز