چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خاطرات جرج دبیلو بوش که چندی پیش در آمریکا منتشر شده بود، با ترجمه محمد حسین‌ اسماعیل‌زاده از سوی انتشارات هژیر به بازار کتاب عرضه شد.

خاطرات جرج‌بوش

جرج بوش بر خلاف بسیاری دیگر از روسای جمهور آمریکا که به نوشتن خاطرات خود به صورت روزنوشت ویا توالی تاریخی دست‌ یازیدند، تصمیمات خود در کاخ ریاست‌جمهوری در 8 سال ریاستش را درباره مهمترین رخدادها این دوران نوشته است.

more  کتاب- دفاع بوش از جنگ و شکنجه

از تصمیم مهمش در دوران جوانی درباره ترک مشروبات الکلی،در سال 1986 تا ماجرای 11 سپتامبر که در کلاس درس کودکان در یک مدرسه بود  که در فرصتی یک ربعه به او خبر دادند به آمریکا حمله شده است و او جزییات رفتارهایش را در این ماجرا توضیح داده است. تصمیم برای حمله به افغانستان و   عراق  و چگونگی اطلاع این حمله به صدام و مهلت 48 ساعته برای او ،تا چگونگی حمله به افغانستان و بحران اقتصادی سال 2008 .

بوش در مقدمه کتابش آورده است که بعد از ملاقات با بیش از ده مورخ برجسته، به این جمع بندی می‌رسد که خاطرات برخی از روسای جمهور قبلی را بخواند و به فرمی خاص در نوشتن برسد. فرمی که خود بوش آن را اینگونه توصیف می‌کند:دفاع بوش از جنگ و شکنجه

«تصمیم گرفتم همانند اولیسس سیمون گرانت، یکی از روسای جمهور آمریکا بنویسم. تصمیم گرفتم یک شرح کامل از زندگی یا دوران ریاست‌جمهوری‌ام ننویسم، و به جای آن روایت روزگار و اوقاتی را که در کاخ سفید‌داشته‌ام با متمرکز شدن روی  مهمترین بخش کارم ، یعنی تصمیم‌گیری نقل کنم.» بر چنین بنیادی بوش  هر فصل را بر پایه اصلی ‌ترین تصمیمات یا یک سری از تصمیمات مرتبط به آن‌ها استوار کرده است.

به همین دلیل کتاب خاطرات بوش بر حسب موضوعات (عراقق، افغانستان، بحران مالی، توفان کاترینا، سلول‌های بنیادی، نامزدی، پرسنل، پروژه آزادی و ...) و نه بر اساس ترتیب زمان وقایع روزانه جریان پیدا کرده و نوشته شده است.

البته شاید برخی از خاطرات و مسائل مهم هم با توجه به زاویه دید بوش در کتاب نیامده باشد.

کتاب لحظات تصمیم عمدتا بر خاطرات ذهنی بوش استوار شده است، اما خود بوش در مقدمه کتاب آورده است که «با کمک محققان، از طریق اسناد دولتی، یادداشت‌های معاصر، مصاحبه‌های شخصی، گزارش‌های خبری و منابع دیگر این خاطرات را تایید کرده است»

در انتهای کتاب نقدی چند صفحه‌ای درباره این کتاب ترجمه شده است.

کتاب اگر فهرست اعلامی داشت قطعا کاربردی تر می‌شد که امید می‌رود در چاپ دوم این اتفاق رخ دهد.

خاطرات جرج بوش (لحظات تصمیم): مترجم:محمد حسین اسماعیل‌زاده، ویراستار:حسین یاغچی/ ناشر:هژبر؛ چاپ اول 1390/ قطع رقعی/ قیمت:12هزار تومان،520  صفحه

کد خبر 148725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز