همشهری‌آنلاین: منوچهر طیّاب مستندساز نامدار ایرانی که تجربه 50 سال ایرانگردی را در کارنامه کاری خود دارد، حاصل مشاهداتش از ایران را در چهار جلد و به دو زبان فارسی و انگلیسی با عکس‌های اسعد نقشبندی از سوی نشر کتاب خورشید روانه بازار خواهد کرد که نخستین جلد از این مجموعه همزمان با روز خلیج فارس عرضه عمومی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «دریای پارس» به نوشته مسعود کازری مدیر انتشارات کتاب خورشید از ورای روایت‌هایی شیرین و خواندنی باعکس‌هایی زیبا و گویا و نقشه راه هر سفر، چشم‌انداز تازه‌ای است به تاریخ،‌ طبیعت، آداب و رسوم و فرهنگ مردم این سرزمین.

به نوشته آقای کازری طیّاب از پس پنجاه سال سفر، یادداشت، پژوهش، نگارش و کارگردانی بیش از هشتاد فیلم مستند،‌ اوج دانش، خلاقیت و تجربه خود را در قالب چهار کتاب و چهار فیلم مستند بلند ارائه داده است.

این کتاب‌ها به ترتیب عبارتند ازکتاب اول؛ دریای پارس،کتاب دوم؛همراه باد در دل تنهایی کویر، کتاب سوم؛زاگرس گاهواره تمدنی کهن و کتاب چهارم؛البرز زادگاه فرهنگی به قدمت تاریخ.

نکته جالب توجه این کتاب‌ها در این است که گستره آن تمامی مرزهای جغرافیای فرهنگی ایران را از پیش از تاریخ تا به امروز را در برمی‌گیرد.

به گفته ناشر، شکل‌گیری این مجموعه با نگارش دست‌نوشته‌های اولیه آن به نام«یادداشت‌های تصویری کارگردان» از حدود 10 سال قبل آغاز شد و اکنون و بعد از 10 سال منتشر می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، کتاب شامل یادداشت‌های 6 سفر آقای طیّاب به جنوب است. در سفر اول او از شوش، شوشتر، گندی‌شاپور،‌ دزفول و اهواز دیدن و درباره آن یادداشت‌ می‌نویسد.

در سفر دوم مسیر ابن‌بطوطه را در آبادان و خرمشهر در روایت آقای طیاب می‌خوانیم و در سفر سوم که سفری تحقیقاتی به جنوب است یادداشت‌هایش از اهواز، خرمشهر، هندیجان، مهروبان، بندر دیلم و گناوه و خورموج و دلوار آمده است.

سفر چهارم مقصدش بوشهر و بیشابور است و روایتی از عزاداری در بوشهر که از جمله مهمترین مناطق در حوزه موسیقی شیعیان به شمار می‌رود.

 سفر پنجم آقای کارگردان پر و پیمان‌تر است. خارگ، بندر لاور، بندر رستمی، بندر دیّر، بردستان و سیراف، بندر کنگان و عسلویه، بستانو، نرسیده به بندر مغان و آب انبارهای سر راه و بندر نخیلو و چارک و کیش در این سفر از سوی طیاب روایت می‌شود.

سفر ششم هم همانند سفر پنجم پر از مطلب و خاطره و نوشته است فیروز آباد فارس، لار، بندر لنگه، بندر کنگ، بندرعباس از راه دریا، قشم، لافت، باسعیدو، سلخ، دیرستان، بندرعباس، گمبرون سابق، جزایر هرمز و لارک و میناب و بندر تیاب از جمله مکان‌هایی است که با روایت این کارگردان و مستند ساز نام‌آشنا و عکس‌های دیدنی اسعد نقشبندی بر چشم و خاطر خواننده می‌نشیند.

بعد از سفر ششم فصلی از کتاب به نام «عوارض سفر» نام گرفته است که در آن نامه‌ای به داریوش و نامه‌ای از بهرام زینت ‌بخش این فصل است که البته مشخص نیست که نام خانوادگی این افراد چیست و دقیقا آقای طیاب به چه کسی نامه نوشته و از چه بهرامی نامه دریافت کرده است؟

سرنوشت غم‌انگیز دریای پارس بخش دیگر از این کتاب است و در نهایت سفر هفتم که در آن خواننده روایت مولف را از سفرش به کوهستک، بندر جاسک، سوگلم، سدیچ، کنارک، تیس، چابهار و پسابندر تا بوشهر می‌خواند و با تصاویر آن آشنا می‌شود.

فهرست منابع و فهرست جای‌ها و اشخاص و فهرست تصاویر از دیگر بخش‌های کتاب است که در انتهای آن آمده است.

کتاب علاوه بر زبان فارسی نسخه‌ای انگلیسی هم دارد که ناشر در آن هم ذوق‌ورزی‌های خود را صرف کرده است. در کنار هر عکس توضیحات کوتاه و مختصری آمده است که نشان می‌دهد عکس درباره چه موضوع و موردی است.

نسخه انگلیسی کتاب حدود 30 صفحه بیشتر از نسخه فارسی آن است.

سفر در ایران منوچهر طیاب

سفر در ایران-1؛دریای پارس (در دو نسخه فارسی و انگلیسی):نویسنده منوچهر طیّاب،عکس منوچهر طیّاب و اسعد نقش‌بندی/ ناشر: انتشارات کتاب خورشید؛قطع خشتی متوسط،چهار رنگ، قیمت نسخه فارسی 25000 تومان و قیمت نسخه انگلیسی 30000 تومان. 236 صفحه(نسخه فارسی) و 265 صفحه(نسخه انگلیسی)

کد خبر 168299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز