همشهری‌آنلاین: نخستین کاتالوگ‌های طبیعت‌گردی با حضور معاون گردشگری و جمعی از فعالان حوزه‌ی طبیعت‌گردی رونمایی شد.

کاتالوگ‌های طبیعت‌گردی

به گزارش ایسنا، این بروشورها حاوی اطلاعاتی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی کشور است که در 10هزار نسخه به زبان انگلیسی منتشر خواهند شد و به گفته‌ی معاون گردشگری، قرار است در نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه شود.

محمدعلی فیاضی ـ مدیرکل اداره‌ی طبیعت‌گردی ـ پیش از رونمایی از این کاتالوگ‌ها در این‌باره توضیح داد: در این کاتالوگ‌ها، 14 شاخه‌ی طبیعت‌گردی با 31 زیرشاخه در 68 صفحه با استفاده از 148 عکس معرفی شده است. با توجه به تأکید برای گنجاندن نقشه‌ی مسیرهای طبیعت‌گردی، چهار صفحه از این کاتالوگ به دریاچه‌ی لار و کوه دماوند اختصاص یافته است.

او همچنین گفت: در آینده‌ی نزدیک از پوسترها،‌ نقشه‌های راه و فیلم‌هایی مربوط به معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی رونمایی می‌شود.

منوچهر جهانیان ـ معاون گردشگری کشور ـ نیز در این مراسم بیان کرد: یکی از دلایل موفق نبودن ایران در عرصه‌ی بین‌المللی، ضعف معرفی و نبود شناخت از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ایران است. گاهی حتا این جاذبه‌ها برای خود ما نیز ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده است.

وی با اشاره به انتشار نخستین کاتالوگ‌های گردشگری در کشور، اظهار کرد: در این بروشورها تلاش شده است، بخشی از خلأ موجود در زمینه‌ی معرفی ایران جبران شود. برای همین قرار است آن‌ها را در تیراژ 10هزار نسخه منتشر کنیم. البته در حال حاضر پنج‌هزار نسخه‌ی آن آماده شده است.

او همچنین گفت: امیدوارم با توجه به تأکیدهای سازمان جهانی جهانگردی در حوزه‌ی طبیعت‌گردی و این پیش‌بینی‌ که تا سال 2020 میلادی بیش از نیمی از گردشگران دنیا، طبیعت‌گرد خواهند بود، تهیه‌ی این بروشورها سبب شناخت و آگاهی علاقه‌مندان شود.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های اداره کل طبیعت‌گردی اشاره کرد و افزود: براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان‌ها و همچنین با توجه با امضا و تأیید استانداران، تا کنون 1100 روستای گردشگری در استان‌ها شناسایی شده‌اند و زیرساخت‌های 31 روستای هدف گردشگری فراهم شده و قرار است زیرساخت 120 روستای دیگر که به تأیید کارگروه گردشگری رسیده‌اند، تأمین شود. همچنین آموزش ساکنان روستاهای هدف گردشگری و تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ی تورهای طبیعت‌گردی، از دیگر اقدامات انجام‌شده در این اداره کل است.

جهانیان اضافه کرد: امیدوارم بخش خصوصی و جوامع روستایی در سود اقتصادی طبیعت‌گردی سهیم شوند.

در ادامه، پرویز کردوانی ـ پدر علم کویرشناسی ایران ـ توصیه‌هایی را درباره‌ی ضرورت معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی ایران و همچنین ارتقای کیفیت محتوای بروشورهای طبیعت‌گردی مطرح و بیان کرد: این بروشورها باید به زبان‌های دیگر نیز منتشر شوند و نقشه‌ی راه هم داشته باشند. لازم است تمام افرادی که در حوزه‌ی طبیعت‌گردی کار می‌کنند، آن‌هایی که خانه‌های روستایی را اداره می‌کنند و آژانس‌هایی که تور می‌آورند، تشویق و حمایت شوند و از راهنماهایی که به زبان‌های مختلف تسلط دارند، استفاده شود.

اکبر غمخوار ـ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران ـ به‌عنوان نماینده‌ی آژانس‌های مسافرتی در این مراسم یادآوری کرد: علم بازاریابی می‌گوید که از میان مخاطبان هر 100 کاتالوگ، 10 نفر به محتوای آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند و از میان آن‌ها فقط دو نفر، گردشگر خواهند شد. بر این اساس اگر ما 10هزار بروشور تهیه کرده باشیم، پس 200 گردشگر می‌توانیم بیاوریم. بنابراین لازم است این بروشورها در تیراژ میلیونی چاپ شوند.

وی ادامه داد: برخی تصاویر استفاده‌شده در این کاتالوگ‌ها واقعا منحصربه‌فرد هستند و نمونه‌ی آن‌ها در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. بنابراین اگر روی این اشل فکر نکنیم، نمی‌توانیم 5 / 7 میلیون نفر گردشگر را بیاوریم. برای همین از دولتمردان درخواست می‌کنم از این کار حمایت کنند.

او در ادامه‌ی سخنانش با طرح این پرسش که چقدر جاذبه‌های گردشگری ایران را معرفی کرده‌ایم؟ گفت: ما روی این محصولات و جاذبه‌ها کار نکرده‌ایم، ولی امیدوارم با حمایت اداره کل طبیعت‌گردی این کار را خوب انجام دهیم.

او همچنین بر لزوم توجیه بیشتر روستاییان درباره‌ی تأثیر گردشگری و همچنین آموزش نیروی انسانی برای حوزه‌ی طبیعت‌گردی تأکید کرد و افزود: فراموش نکنیم کاتالوگ یکی از ده‌ها حلقه‌ی زنجیره‌ی بازاریابی است و باید در شبکه‌های تلویزیونی و نمایشگاه‌های خارجی نیز این محصولات را معرفی کنیم.

این فعال گردشگری با تأکید بر ضرورت همکاری محیط زیست در حوزه‌ی طبیعت‌گردی، بیان کرد: معتقدم گردشگری باید به‌گونه‌ای عمل کند که به محیط زیست آسیب نرساند؛ اما حالا شرایط طوری شده است که محیط زیست به گردشگران اجازه‌ی ورود به سایت‌های طبیعی را نمی‌دهند. از مسؤولان می‌خواهم در این‌باره وارد رایزنی شوند.

در پایان مراسم نیز دکتر کردوانی از کاتالوگ‌های طبیعت‌گردی رونمایی کرد. سپس از خبرنگاران حوزه‌ی گردشگری در روز خبرنگار تقدیر شد.

کد خبر 180310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز