گروه شهری - محمد باریکانی: فعالان حوزه گردشگری ورودی کشور، عصر روز یکشنبه با حضور در ارگ آزادی و در نشستی با عنوان هم‌اندیشی تورآوران ایران به بررسی موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه ورود گردشگر خارجی به کشور پرداختند.

گردشگران خارجی

این نشست در حالی برگزار شد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور همچنان بر جذب 7/5 میلیون گردشگر خارجی تا پایان امسال به کشور، تأکید می‌کنند. برداشت دولتی از صندوق گردشگری، درخواست برای واگذاری کامل فعالیت گردشگری کشور به بخش خصوصی، انتقاد به فعالیت کند کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور در صدور ویزا و مشکلات دیگر در جذب گردشگر خارجی که فعالان حوزه ورود گردشگر به ایران از آن سخن گفتند، بیانگر آن است که جذب 7/5 میلیون گردشگر تا پایان امسال چندان هم آسان نیست.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در این هم‌اندیشی اعلام کرد که این جامعه هفته گذشته با معاون گردشگری کشور برای ورود پنج کشور جدید به فهرست بازارهای هدف گردشگری ایران به توافق رسید. پورفرج با یادآوری این موضوع که برای حضور ایران در 23نمایشگاه گردشگری با سازمان میراث فرهنگی کشور تفاهم شده بود از نبود فرصت برای گرفتن جا در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری گلایه کرد و گفت: هیچ تلاشی برای گرفتن از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری انجام‌نشده و همین‌جا از مسئولان میراث فرهنگی درخواست می‌کنیم تا بودجه حمایتی درنظر گرفته شده برای نمایشگاه‌ها را به تورگردانان بدهند تا همکاران جامعه تورگردانان که تجربه خوبی در برگزاری نمایشگاه دارند اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند. وی خطاب به مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سالانه 400میلیارد تومان درآمد از عوارض خروج گردشگر در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد که در جلساتی که با نمایندگان مجلس و با حضور روسای قبلی سازمان میراث فرهنگی داشتیم، قرار شد این مبلغ در اختیار صندوق توسعه گردشگری - و با حضور بخش خصوصی برای زیرساخت‌های گردشگری کشور - قرار بگیرد اما تاکنون چنین نشده است.وی گفت: اگر تنها 50درصد این 400میلیارد تومان به بدنه گردشگری کشور وارد شود بخش خصوصی به راحتی بسیاری از مشکلات موجود را حل می‌کند.

7/5میلیون در حرف آسان است

دبیر جامعه تورگردانان ایران همچنین با تأکید بر مشکلات موجود در مسیر توسعه گردشگری کشور در بخش‌های دیگر گفت: یک گروه گردشگر با 40خودرو مسابقه‌ای گران می‌خواهد وارد کشور شود و چون ترس از فروش آنها در ایران می‌رود، باید شرکت تورآور دو برابر نرخ هر خودرو به دولت تضمین بدهد. کدام آژانس است که توان ارائه تضمین دوبرابری برای 40خودروی 100میلیون تومانی را به دولت داشته باشد؟ به همین‌خاطر نیز شرکتی که قرار بود یک گروه دیگر را با 70خودرو وارد کشور کند می‌گوید که اگر مشکل آن 40خودرو حل نشود همه گروه گردشگر را که قرار بود به ایران بیاید از فهرست سفر حذف می‌کند. دبیر جامعه تورگردانان ایران افزود: اینکه بگوییم 7/5 میلیون گردشگر را می‌خواهیم تا پایان سال به ایران وارد کنیم خیلی راحت است. حتی می‌توان گفت 9میلیون گردشگر، درحالی‌که آنچه اهمیت دارد حل مشکلات موجود در مسیر گردشگری کشور است.

زیرساخت ها فراهم نیست

اکبرغمخوار، از دیگر اعضای جامعه تورگردانان ایران نیز بر اصلاح تصور ذهنی موجود در خارج از کشور نسبت به ایران تأکید کرد و گفت: بسیاری از خارجی‌ها هنوز ایران را بخشی از افغانستان یا عراق تصور می‌کنند و باید برای تغییر ذهنیت فعالیت کرد. وی با اشاره به موضوع لغو روادید 60کشور جهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری ایران از نماینده وزارت خارجه پرسید: وزارت خارجه واقعا چقدر درباره این موضوع کار کرده است؟ غمخوار گفت: کل ویزای فرودگاهی صادرشده در سال گذشته 10هزار ویزاست و بهتر است زمانی صحبت از روادید فرودگاهی کنیم که فرودگاه‌ها نیز قابلیت صدور این روادید را داشته باشند.

غمخوار همچنین به موضوع جذب 7/5 میلیون گردشگر خارجی به کشور پرداخت و گفت: اگر هر گروه گردشگر را 20نفر حساب کنیم باید برای تحقق این تعداد گردشگر هر هفته 1325گروه به ایران سفر کنند. آیا واقعا هتل، مهمانسرا، امکانات حمل‌ونقل و خدمات گردشگری برای این تعداد گروه در هفته را داریم؟ بنابراین وقتی شعار جذب این تعداد گردشگر را می‌دهیم باید زیرساخت‌ها نیز فراهم باشد.

وی ادامه داد: ماه‌های مارس و آوریل که فصل سفر گردشگران خارجی به ایران مصادف با عید نوروز است ، حتی برای ایرانی‌ها نیز بلیت قطار و هواپیما وجود ندارد. در شهریورماه نیز که آنها سفر می‌کنند فصل تعطیلات مدارس در ایران است و بازهم بلیت برای مسافران نیست. جدای از این در برخی شهرها نیز می‌توان از یک هتل چهارستاره تاپ40 ایراد گرفت. درحالی‌که استانداردهای خدمات گردشگری در همه دنیا مشخص است.

وزارت خارجه هم مشکل دارد

موضوع سفر ایرانیانی که با گذرنامه غیرایرانی قادر به سفر به کشور نیستند، همچنین تعرفه بالای هزینه ویزا در برخی کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور به همراه طولانی شدن زمان دریافت روادید از سوی گردشگران خارجی در برخی کشورها که گاه تا یک‌ماه نیز طول کشیده است ازجمله سؤالاتی بود که از نمایندگان وزارت خارجه در این هم‌اندیشی پرسیده شد. نمایندگان وزارت خارجه در این نشست به مشکلات کامپیوتری وزارت خارجه برای صدور ویزا اشاره کردند. به گفته آنها در سایت جدید وزارت خارجه که تا یک‌ماه آینده تکمیل می‌شود مشکلات مرتفع خواهد شد. کریمی، کارشناس وزارت خارجه در بخش صدور روادید درخصوص گران بودن تعرفه ویزا در برخی کشورها گفت: درخصوص کشورهایی که مبلغ ویزا را تغییر می‌دهند وزارت خارجه نیز براساس قانون اقدام متقابل می‌کند ولی در موضوع گردشگری زیارتی مبلغ ویزا نصف مبلغ اصلی است و مثلا در کشوری که ویزای ایران 60یورو است گردشگر زیارتی می‌تواند با نصف قیمت یعنی 30یورو ویزای زیارتی دریافت کند. وی همچنین حل مشکلات مربوط به صدور ویزای فرودگاهی و امکان سفر نسل سوم ایرانی‌های خارج از کشور و صدور روادید الکترونیک را موکول به تکمیل شدن سایت وزارت خارجه کرد. جمشیدی، دیگر نماینده وزارت خارجه در بخش صدور روادید نیز با اشاره به مشکلات مربوط به سایت اینترنتی وزارت خارجه گفت: مشکل اصلی در صدور روادید، اسکن تصویر گذرنامه است که با حجم 40کیلو بایتی سایت وزارت خارجه امکان‌پذیر نیست.جمشیدی همچنین تعداد کل ویزاهای صادر شده برای سفر به ایران در سال گذشته را یک میلیون و 700هزار ویزا خواند و گفت: این تعداد ویزا شامل ویزای جهانگردی، تحصیلی، ورود و کار است.

عزم ما جزم است

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور نیز که پس از ساعاتی در نشست هم‌اندیشی تورآوران ایران درخصوص طرح مشکلات ورود گردشگر به کشور حضور یافت بار دیگر بر لزوم جذب 7/5میلیون گردشگر به کشور تأکید کرد و گفت: به‌صورت شبانه روزی در پی رفع موانع صنعت گردشگری هستیم. معاون گردشگری کشور افزود: جذب 7/5میلیون گردشگر به کشور بحث جدی و میهنی بین همه مسئولین نظام است. وی ادامه داد: عزم مسئولین نظام و بخش خصوصی برای جذب 7/5میلیون گردشگر به ایران که خواسته بحق نظام است جزم است. وی ورود این میزان گردشگر به کشور را به‌معنای ایجاد چهار میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم و جذب 13میلیارد تومان برای کشور دانست و گفت: ورود هر گردشگر به‌معنای ورود یک سفیر برای ایران در جهان است.

کد خبر 177757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز