گروه شهری- محمد باریکانی: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در حالی عصر روز چهارشنبه در شهر شیراز و در سالن حافظیه این شهر با معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به‌صورت دوزبانه و با اجرای زنده نمایش از سوی کودکان برای سفرای خارجی گشایش یافت که در فهرست کشورهای خارجی دعوت‌شده به این نمایشگاه، نام کشورهای نه‌چندان مطرح در صنعت گردشگری نیز به چشم می‌خورد.

آثار باستانی - گردشگری

سفرا و نمایندگان خارجی کشورهای سومالی، سنگال، کوبا، موریتانی، تاجیکستان، افغانستان، اندونزی، اوگاندا، غنا، نروژ و کرواسی با سفر به شیراز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز حضور یافتند. قرار بود در این رویداد بین‌المللی سیدحسن موسوی، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشته باشد که سفر او به شیراز در لحظات آخر منتفی شد. او پیش‌تر اعلام کرده که در سال91 ایران میزبان 7/5 میلیون گردشگر خارجی است.طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز در پیامی به مناسبت برگزاری رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز با بیان اینکه در طول 10سال گذشته مقاصد گردشگری نوظهور پدیدار شده است، گفت: تقریبا نیمی از 982میلیون گردشگر بین‌المللی امروزی جهان به کشورهای دارای اقتصاد نوظهور سفر می‌کنند.

ریفاعی در پیام خود که هری هوآنگ، معاون آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی جهانگردی آن ‌را در شیراز ارائه کرد با اشاره به اینکه تا پایان سال2012یک میلیارد گردشگر مرزهای بین‌المللی را در‌می‌نوردند و از این رهگذر بالغ بر یک تریلیون دلار را عاید جوامع و کشورهای میزبان می‌کنند خطاب به حاضران در رویداد گردشگری شیراز گفت: یکایک این گردشگران بخشی از یک صنعت قوی هستند؛ صنعتی که پنج درصد از GDP، یک شغل از هر 12شغل و 30درصد از صادرات خدمات جهان را در ید اختیار خود دارد. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی همچنین اعلام کرد که یقین دارد رویداد بین‌المللی شیراز با گردهم‌آوردن کشورهای مختلف و نقش‌آفرینان فعال بخش خصوصی گردشگری نقش مهمی در جلب توجه جهانیان به جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری ایران و تدوین راهبردهای مورد نیاز رشد گردشگری این کشور ایفا خواهد کرد.

جذب گردشگر خارجی حق ایران است

هری هوآنگ، معاون آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی جهانگردی پس از ارائه پیام دبیرکل این سازمان به رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز گفت: ایران استحقاق جذب گردشگر برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این کشور را دارد. معاون آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی جهانگردی با اشاره به انتشار گزارش سفر خبرنگاران کره‌جنوبی به ایران که هفته گذشته در یکی از روزنامه‌های آن کشور منتشر شد تأکید کرد: اطمینان دارم که در آینده نزدیک تعداد زیادی از گردشگران کره‌جنوبی به ایران سفر خواهند کرد.

تأکید دوباره بر جذب 7/5 میلیون گردشگر

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور نیز در سخنانی با اشاره به حضور سفرای خارجی در رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز گفت: در سال گذشته میلادی بیش از 900میلیون گردشگر در جهان سفر کردند که این میزان بیشتر از پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری مبنی بر رشد 3/3درصدی گردشگری جهان بود. به گفته جهانیان، میزان رشد صنعت گردشگری جهان در نیمه نخست سال 2012 نشان می‌د‌هد که گردشگران به‌دنبال جاذبه‌های کمتر‌شناخته‌شده در جهان هستند و ایران می‌تواند با استفاده از این فرصت، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود را در اخیار گردشگران خارجی قرار بدهد. جهانیان بار دیگر بر جذب 7/5میلیون گردشگر خارجی تا پایان امسال تأکید کرد و گفت: با ورود این تعداد گردشگر به کشور چهار میلیون شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

آنطور که قرآن گفته در جهان گردش کنید

سخنان حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی، امام‌جمعه موقت شیراز نیز در آیین گشایش رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز در نوع خود جالب بود. امام جمعه موقت شیراز با اشاره به‌وجود آیاتی در سوره عنکبوت و انعام در کتاب مقدس قرآن که به سفر و گردشگری توجه ویژه دارد گفت: خداوند به‌طور مستقیم می‌فرماید «سیروا فی الارض» یعنی سیاحت کنید در زمین تا معلومات و ایمان شما نسبت به پروردگارتان به تکامل برسد. ضمن آنکه علی(ع) نیز گفته است سفر، نشانه بهتر‌شدن خلق انسان است. پیامبر(ص) نیز فرموده است به گردش بروید چون در سفر است که هم وضع اقتصادی‌تان بهتر می‌شود و هم تن آدمی سالم می‌ماند. حجت‌الاسلام مرادی همچنین در حضور سفرای کشورهای خارجی در شیراز به انواع سفرهای تاریخی، علمی، تفریحی و. . . اشاره کرد و گفت: در میان شخصیت‌های تاریخی و ادبی ایران حافظ عاشق شیراز بود و مسافرت زیادی نداشت ولی سعدی سفرهای زیادی داشت.

ملاصدرا و علمای بزرگ دیگر همچون ناصرخسرو قبادیانی نیز هر سال در مسافرت بودند. از بزرگان اسلامی نیز می‌توان به ابن بطوطه اشاره کرد که به شیراز هم آمده و به بازار حاجی و مسجد عتیق رفته و در مورد آن نیز سخن گفته است. امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: گردشگر خارجی موازین کشور را رعایت می‌کند و از این نظر نباید نگران بود.

وی با استناد به آمارهای جهانی گفت: میزان درآمد گردشگری در دنیا بالغ بر 900 میلیارد دلار است و به برکت آن در جهان برای 2/5 میلیون نفر شغل ایجاد شده است. وی افزود: در حالی که کشوری مانند ترکیه روزانه حدود 2 میلیون گردشگر جذب می‌کند، سهم کشور ما تنها 170 هزار گردشگر خارجی است. این در حالی است که ما تنها در شیراز بیش از یک میلیون و 200 اثر تاریخی و فرهنگی داریم که 16 هزار اثر آن ثبت ملی شده است.

کد خبر 176410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز