سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

منطقه‌ای که 2 قسمت کویری با آب‌وهوای خشک و جنگلی با آب‌و هوای معتدل را به هم وصل می‌کند به‌طور حتم منطقه‌ای با زیبایی‌های فراوان خواهد بود که می‌تواند گردشگرانی با سلیقه‌های متفاوت را جلب کند.

سمنان - آثار تاریخی

سمنان استانی است که از شمال با استان‌های مازندران و گرگان، از جنوب با یزد و اصفهان، از شرق با خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی و از غرب با استان‌های تهران و قم در ارتباط است. بنابراین می‌توانید تنوع آب‌وهوایی را در این استان تجربه کنید و به‌قولی یکی از مصادیق 4فصل بودن کشور را عینا در سمنان ببینید.

دروازه ارگ

این دروازه در تقاطع خیابان‌های آیت‌الله طالقانی و شیخ فضل‌الله نوری (میدان ارگ) سمنان واقع شده که یکی از آثار تاریخی و باارزش و زیبای سمنان به‌حساب می‌آید. دروازه ارگ در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار از سال1300 تا 1305 هجری قمری (1258 تا 1263هجری شمسی) بنا شد. یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی، سر در جالب توجهی است که در آن تصویر تاریخی نبرد رستم و دیو سپید روی کاشی هفت‌رنگ منقوش شده است.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوران اسلامی این شهر است که در واقع نشانگر رشد و نبوغ هنر معماری مردم این شهر به شمار می‌رود. این اثر طبق متون تاریخی به قرن سوم هجری تعلق دارد. بنای اولیه مسجد از آثار دوران اسلامی است که در دوره سلجوقی، ایلخانی و تیموری گسترش یافت.

بسطام

شهر بسطام زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ بایزید بسطامی دومین شهر نمونه گردشگری استان سمنان است که در 6کیلومتری شاهرود واقع شده و در مسیر جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد.

جنگل ابر

در شهرستان شاهرود که شاید جنگل ابر آن زبانزد همه است، می‌توان در مناطق رضاآباد و خارتوران، طی مسیر مناطق کویری را نیز تجربه کرد. جنگل زیبا و خوش‌آب و هوای ابر در 45کیلومتری شمال شرق شاهرود از جنگل‌های بکر و زیبای استان سمنان است. این جنگل در زمره جنگل‌های هیرکانی کشور است و به‌دلیل اینکه فضای جنگل را پوششی از ابر فرا می‌گیرد، جنگل ابر نامیده می‌شود. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از ویژگی‌های این جنگل است.

البته در سمنان و به‌ویژه شاهرود جنگل‌ها و حیات‌وحش فراوانی مانند اولنگ، دشت‌شاد، نام‌نیک، زیستگاه توران (دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست کشور)، پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق و... وجود دارد.

شهری سرخ‌رنگ

شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری غرب شاهرود و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. تنگه معروف «داستان» نیز در فاصله 10کیلومتری شهر مجن قرار گرفته که آبشار این تنگه در زمره جاذبه‌های طبیعی شهرستان شاهرود محسوب می‌شود. شهر مجن به‌عنوان یک منطقه تاریخی در دامنه کوه‌های البرز با ویژگی‌های منحصر به‌فرد و معماری خاص به‌عنوان ماسوله کویر شهرت دارد؛ به‌طوری که بافت قدیمی شهر در شیب ارتفاع شکل گرفته و خانه‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بام هر خانه حیاط خانه‌ای دیگر است. برخی این شهر را نگین سرخ فام دامنه‌های البرز شرقی می‌نامند زیرا خاک اراضی و ارتفاعات آن سرخ رنگ است.

اگر می‌خواهید تجربه کویرگردی نیز داشته باشید روستای عشایرنشین رضاآباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود نیز پیشنهاد خوبی است. وجود تپه‌های ماسه‌ای به اشکال مختلف، چادرهای سیاه عشایری و نقوش بافته‌های زنان ایل را در این روستا می‌توانید مشاهده کنید. همچنین منطقه سیاه کوه و پارک ملی کویر یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است. این منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است. جاده سنگفرش به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه‌های این منطقه است.

کد خبر 165630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز