همشهری آنلاین: فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به چند نرخی شدن قیمت مرغ، نسبت به آنچه که تحت عنوان «بازگشت به بیست سال گذشته» مطرح نمود ابراز نگرانی کرد؛ از این جهت تأکید دارد که غضنفری و خلیلیان دو وزیر اقتصادی کابینه باید به مجلس فراخوانده شوند و درباره وضعیت فعلی معیشتی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

«حمیدرضا فولادگر» در گفتگو با همشهری آنلاین درباره ریشه چند نرخی بودن قیمت مرغ گفت: «ریشه این قضیه این است که دولت وظیفه نظارتی‌اش را با وظیفه تصدی‌گری و مدیریتی‌اش مخلوط می‌کند و به جای نظارت، دخالت می‌کند. معمولاً هم این دخالت‌ها به نحوی است که وضع بازار را بهتر نمی‌کند.»

وی افزود: «دولت اگر در بحث مرغ بیشتر سیاستگذاری و نظارت می‌کرد و اجازه می‌داد خود اتحادیه‌ها، مرغداران، کشتارگاه‌ها و مجموعه تشکل‌هایی که در حوزه مرغ فعال هستند با یکدیگر همکاری می‌کردند و دولت بیشتر نظارت می‌کرد و زمینه‌ساز رفع مشکلات‌شان می‌شد، شاید بهتر جواب می‌داد اما برخی دخالت‌های دولت شاید منجر به اینگونه بحث‌ها می‌شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «دولت در زمینه وظیفه نظارتی‌اش هم گاهی درست عمل نمی‌کند.» خاطرنشان کرد: معلوم نشد سویایی که وارد شده چرا با تأخیر توزیع شده و چطور توزیع شده و چرا سویا به دست همه مرغداران نرسیده است. از آن طرف اتحادیه مرغداران می‌گوید سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پول داده‌ایم تا سویا به ما بدهند اما این سویا به دست ما نرسیده است.»

فولادگر افزود: «همه این عوامل دست به دست هم داده و وضع آشفته فعلی را رقم زده و عملاً به یک نوع چند نرخی در بحث مرغ رسیده که اگر به این شیوه جلو رود و همه مایحتاج مردم حالت چند نرخی پیدا کند، تمام تلاش‌هایی که در چند سال گذشته برای توزیع بهتر مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و کالاهای ضروری صورت گرفته است را جا می‌گذاریم و گویی دوباره به نقطه بیست سال پیش برمی‌گردیم؛ بیست سال پیش که دوران پس از دفاع مقدس بود و بنا بر ضرورت‌های کشور اصولاً سیستم چند نرخی و دو نرخی بود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: «اگر بخواهد شیوه فعلی که عملاً ما را دارد به سمت چند نرخی شدن می‌برد ادامه پیدا کند، یعنی همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی که این چند ساله صورت گرفته و برنامه‌های توسعه و قوانین مجلس شورای اسلامی و ... همه بلااثر می‌شوند و دوباره در هر زمینه‌ای یک رانتی خواهیم دید؛ از ارز گرفته تا مایحتاج عمومی و اقلام اساسی. اگر اینها همه بخواهد چند نرخی باشند دوباره دوره رانت‌خواری شروع می‌شود و فسادهای اقتصادی از ناحیه همین تفاوت قیمت‌ها ایجاد می‌شود.»

فولادگر در تشریح راه حل مشکلات فعلی در زمینه مایحتاج عمومی مردم گفت: «اولاً قوانین درست اجرا شود. ثانیاً دولت بیشتر نقش سیاستگذاری ایفا کند و دخالتش را بگذارد در مواقعی که واقعاً ضرورت ایجاب می‌کند. و بگذارد خود تشکل‌ها و مردم کارشان را انجام دهند. به جای اینکه هر روز داخل این مسائل وارد شود، به تشکل‌ها میدان عمل داده شود و دولت نظارتش را بیشتر کند.»

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه غضنفری و خلیلیان دو وزیر اقتصادی کابینه باید به مجلس فراخوانده شوند و درباره وضعیت فعلی معیشتی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.» گفت: مجلس باید از ابزار نظارتی‌اش برای پاسخگو کردن وزرا استفاده کند. در قدم اول این دو وزیر باید به مجلس بیایند و در قالب سوال، یه نمایندگان توضیح دهند. اگر ضرورت ایجاب کند مراحل دیگر را هم پیش می‌رویم.

کد خبر 177969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز