همشهری آنلاین: رئیس مجلس با با بیان اینکه تورم امروز ناشی از بی توجهی دولت به نظر مجلس در موضوع هدفمندی یارانه‌ها است گفت: وقتی مجلس در بحث هدفمندی یارانه‌ها اصرار داشت که 30 درصد درآمد به تولید کشور کمک شود یا با شیب ملایم این مسیر طی شود یک سلیقه تاکتیکی نبود.

مهر نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه با اشاره به مشکل گرانی در کشور خاطر نشان کرد: مشکل گرانی که این روزها در مایحتاج مردم نظیر نان، شیر، گوشت و مسکن بروز کرده است، جدا از خصومت دشمنان خارجی، از کاستی تدبیر درونی رنج می‌برد. وقتی مجلس در بحث هدفمندی یارانه‌ها اصرار داشت که 30 درصد درآمد، به تولید کشور کمک شود یا با شیب ملایم این مسیر طی شود یک سلیقه تاکتیکی نبود.

وی ادامه داد: از سر بررسی عمیق کارشناسی این تصمیم گرفته شد که تولید کنندگان دامی و کشاورزی و صنعت با وضعیت فعلی مواجه نشوند از این رو معتقدم مهمترین مسئله‌ای که مجلس و کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها باید به عنوان اولویت ملی در نظر بگیرند تمرکز بر ساماندهی وضع اقتصادی و کمک به دولت در تصمیم گیری به قاعده است.

رئیس مجلس گفت: در هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه نیز با مسئولان دولتی جلساتی تشکیل شد برای کنترل وضعیت بازار مخصوصا در زمینه نان و شیر و گوشت که منجر به پرداخت یارانه بیشتر برای نان شد.

وی ادامه داد: در زمینه سایر موارد بحث‌های کارشناسی و خوبی مطرح شد و باید با همت جدی به اجرا در آید. لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت سریع تر در این موارد گام بردارد و زمینه آرامش جامعه را فراهم نماید. البته برای رفع مسئله گرانی باید به ریشه‌های آن توجه کرد. کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصاد نیز در بعد کلان اقتصادی با حضور مسئولان اجرایی بررسی‌های لازم را انجام دهند.

رئیس مجلس تاکید کرد: لازم است کمیسیون کشاورزی با توجه به اهمیت دسترسی مردم به مایحتاج اولیه با حضور وزیران مربوطه مستمرا نظارت و کنترل بر قیمت‌ها داشته و با روحیه همکاری با مسئولان دولتی، در حل مسئله گرانی اهتمام جدی داشته باشد و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

لاریجانی گفت: همین موضوع را به کمیسیون صنایع و معادن توصیه می‌کنم. بخش‌های مهمی از صنعت با آسیب‌هایی مواجه است لازم است با حضور مسئولان مربوطه رسیدگی و حل مشکلات آنان طبقه بندی شود و نهایت تلاش برای رونق تولید کارخانجات صورت گیرد و اگر نیازمند مصوباتی در مجلس هم بود ارائه گردد.

نماینده قم در مجلس گفت: گرچه با تصویب بسته حمایت از تولید در بودجه 91 مهمترین رکن، روانسازی تولید در مقام اجراست که با نظارت مستمر کمیسیون این امر انجام گیرد و گزارش آن به مجلس داده شود.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: نکته مهمی که همه نمایندگان و کمیسیون‌ها قطعا به آن توجه دارند چیزی است که از مجموعه رفتار کشورهای استکباری در این مرحله از انقلاب قابل کشف است و آن ایجاد رخوت و یاس در بعد اقتصادی کشور است و یافتن علامت‌هایی نظیر گرانی تا آن را به عنوان توفیق روش‌های مزورانه و زورگویانه خود تبلیغ نمایند. ظهور این مشکلات باید عزم ما را در حرکت مجاهدانه اقتصادی جهت رفع نیازهای مردم مضاعف کند و روحیه همکاری و تعاون بین دولت و مجلس مسلط بر سایر حواشی باشد. البته در همه احوال رعایت ضوابط قانونی مبنای کار است.

لاریجانی گفت: اگر به خاطر شرایط لازم باشد ضوابط قانونی را تغییر می‌دهیم از دولت هم می‌خواهم واقع بینانه به موضوع گرانی توجه تام داشته و تلاش مجدانه در رفع این مشکل بنماید.

کد خبر 175482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز