همشهری آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن در جریان حضور وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعی در مجلس گفت:

آقای وزیر اعلام کردید در سال ۸۹ برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در سال ۹۰ برای دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کنید اگر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شده بود امروز نباید بیکار داشته باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت، صبح امروز وزیرکارو امور اجتماعی و تعاون به مجلس رفت تا گزارشی را که برای پاسخگویی به  سوالات نمایندکان در خصوص موضوع بیکاری بود ارائه کند.

ورود هر کالای قاچاق موجب بیکاری یک نفر می شود

عبدالرضا شیخ الاسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در گزارش خود که خبرگزاری خانه ملت آن را منتشر کرده است در رابطه با عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با ببکاری گفت: هم اکنون برای توسعه اشتغال و فضای کسب و کار همگرایی قوای سه گانه و همه ارگان های حاکمیتی تأثیر دارد از این رو ایجاد اشتغال یک امر فرامنطقه ای و محصول عملکرد اقتصادی کشور است.

این مقام دولتی با تأکید بر اینکه بازار کار ارتباط مستقیمی با بازار کالا، سرمایه و پول دارد گفت: متأسفانه قسمتی از این بازارها با مشکلات زیادی روبرو است.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون معیار ارزیابی مدیران در کشور میزان ایجاد اشتغال است یادآور شد: خوشبختانه با مدیریت مجلس هشتم قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید که با این قانون اشتغال خرد و خانگی متولی مناسبی پیدا کرد.

شیخ الاسلامی با اشاره به تسهیلات ارائه شده به مشاغل خرد و خانگی گفت: در سال ۹۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داده شده است.

وی درباره محورهای دیگر ایجاد اشتغال در کشورتوضیح داد: تجاری سازی طرح های دانش بنیان و دانشگاهی، اختصاص ۲۵ درصد از تسهیلات بانکی به تعاونی ها، مشاوره و اقدامات کارآفرینی و پایش وضعیت اقتصاد و اشتغال از مهمترین موضوعات دیگری بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آن برنامه ریزی مشخصی کرده است.

این مقام دولتی با اعلام اینکه براساس اطلاعات مرکز آمار نرخ بیکاری سال ۸۹ حدود ۵/۱۳ درصد است گفت: به طور حتم این آمار خوب نیست اما براساس آمار دیگر مرکز آمار نرخ بیکاری سال ۹۰ حدود ۴/۱۲ درصد است که این موضوع نشانگر بهبود فضای کار است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال به منابع مالی و اختصاص اعتبارات وابسته است افزود: متأسفانه بانک ها به دلایل مختلف در اختصاص اعتبارات خوب عمل نکرده اند به اینگونه که در سال گذشته منابع بانکی در کشور حدود ۴۵ هزار میلیاردتومان بوده است اما شاهدیم که از این اعتبارات تنها ۵۰ درصد آن که حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان است اختصاص شده است.

شیخ الاسلامی با اشاره به آسیب های وارد شده به حوزه اشتغال با افزایش قاچاق کالا در کشور گفت: هر کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود موجب حذف و بیکاری یک نفر می شود.

این مقام دولتی با بیان اینکه جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان ما هم اکنون با فقدان مهارت روبرو هستند افزود: این موضوع موجب شده است که جوانان در حوزه اشتغال به مشکل برخورند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال علی لاریجانی مبنی بر وضعیت کنونی بیمه کارگران ساختمانی توضیح داد: قانون مربوط به بیمه کارگران ساختمانی از سوی مجلس به تصویب رسید اما براساس مصوبه سازمان تأمین اجتماعی سالانه ۲۰۰ هزار نفر باید به این مجموعه اضافه شود.

پس از ارائه گزارش وزیر نمایندگان به طرح نظرات خود پرداختند.

دولت شعار می  دهد

در همین رابطه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه گفت: واقعیت این است که میزان رشد سرمایه‌گذاری در حدی نبوده است که بتوان چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد پس ایجاد این میزان شغل توسط دولت شعار بود ه است.

 

نماینده مردم ارومیه در ادامه خطاب به وزیر گفت: شما باید به عنوان وزیر کار، زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال تلاش می‌کردید و از وزارتخانه‌های دیگر کمک می‌گرفتید. اما اگر نمی‌توانید در سیاستگذاری دولت تاثیر بگذارید چرا وزیر شدید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: چرا در اصلاح قانون کار سه‌جانبه‌گرایی عمل نکردید و تنها سهم دولت و کارفرما را در نظر گرفتید؟ چرا بازنشستگی پیش از موعد و ماده ۱۰ مشاغل سخت و زیان‌آور را اجرایی نکردید؟

قاضی‌پور با اظهار تاسف نسبت به چند شغله بودن مسئولین دولتی و بیکاری تحصیلکرده‌ها گفت: شما به عنوان متولی اشتغال چرا اجازه می‌دهید بازنشستگان نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و آموزش و پرورش در مشاغل حساس کار کنند و جوانان بیکار باشند.

وزارت کار در حوزه اشتغال آمارسازی می‌کند

 مهدی سنایی نماینده همدان هم در همین رابطه گفت: این نگاه وزیر که جوانان ماهر کم داریم نگاه صحیحی نیست و من معتقدم سیل عظیم جوانان ماهر و متخصص کشور جویای کار هستند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: وزیر ادعا دارد که نرخ اشتغال رشد داشته است اما من می‌گویم این ادعا نادرست است و دلایلی متعددی از جمله عدم اجرای اصل ۴۴ و شتابزده بودن تصمیمات اقتصادی را می‌توان برای نقض این ادعا ذکر کرد.

وی افزود: قراین و شواهد نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته و امکان ندارد در شرایطی که رشد اقتصادی کاهش داشته  اشتغال رشد داشته باشد.

سنایی در ادامه به اتفاق نظر در رکود صنایع اشاره کرد و گفت: امکان ندارد در صنایع یک کشور شاهد رکود باشیم و همزمان نمودار اشتغال رشد نشان دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اخراج کارگران در بخش‌های مختلف، افزایش چک‌های برگشتی، کاهش اعطای اعتبارات بانکی و مراجعه مردم به نمایندگان برای شاغل شدن اشاره کرد و گفت: تقریبا همه نمایندگان شاهدند که واحدهای صنعتی و طرح‌های زودبازده کارشناسی نشده بودجه کشور را جذب کرده‌اند اما در نهایت ورشکسته شدند و تنها ۳۰ درصد از آنها فعال هستند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آمارسازی دستگاه‌ها و استانداری‌ها از میزان اشتغال گفت: این که گفته می‌شود ۵۰ درصد اشتغال در شهرستان‌ها توسط کمیته امداد و بهزیستی ایجاد می‌شود باید امیدوار باشیم که سیاست‌های اشتغالزایی کاملا ناموفق باشد.

صحبت های زیبا نمی تواند گره گشای مشکل اشتغال مردم باشد

 عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی هم در جریان حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس مشکل اصلی بسیاری از مردم را در حوزه های انتخابیه بیکاری توصیف و تصریح کرد: بیکاری در کشور مشهود است و صحبت های زیبا نمی تواند گره گشای مشکل اشتغال مردم باشد و دولت باید در این خصوص وارد عمل شود.

عزیزی با اشاره به وعده های دولت در خصوص ایجاد اشتغال تصریح کرد: دولت در سال ۹۰ قول ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ فرصت شغلی را داد و در سال ۸۹ نیز مدعی شد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند بنابراین امروز باید نزدیک به ۴ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: اگر این آمار ارائه شده صحت دارد امروز نباید مشکل اشتغال داشته باشیم اما متأسفانه در عمل می بینیم که بیکاری در کشور بیداد می کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی با تأکید براینکه بسیاری از کارگاه های تولیدی و کارخانه های کوچک تعطیل شده اند افزود: سرمایه گذاری در کشور بسیار مشکل شده است و حتی در سال تولید ملی، سرمایه گذاری داخلی با موانع و مشکلات جدی روبرو است.

وی تصریح کرد: متأسفانه سرمایه گذار ایرانی سرمایه و اعتبار اولیه خود را به تأیید می رساند اما بانک ها همکاری لازم را با وی انجام نمی دهند و حق خود را پرداخت نمی کنند در نتیجه کارخانه ها و کارخانجات با کمبود نقدینگی شدید مواجه شده اند.

عزیزی با انتقاد از سود و جریمه ای که بانک ها از سرمایه گذاران دریافت می کنند گفت: سود و جریمه ای که بانک ها از سرمایه گذاران می گیرند کمر آنها را شکسته است و در هیچ کشوری ۲۱ درصد سود و ۵ درصد جریمه از سرمایه گذار گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه نه تنها دریافت این سودها باعث تعطیل شدن کارخانجات شده است بلکه یارانه ۳۰ درصدی را هم به کارخانجات بخش تولید پرداخت نکرده اند و روز به روز شاهد افزایش بیکاری در کشور هستیم.

عزیزی با تأکید بر اینکه هیچ هماهنگی میان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک ها وجود ندارد افزود: هر یک از وزارتخانه های درگیر در مسأله تولید آهنگ خود را می زنند و وزارت جهاد کشاورزی در زمان تولید محصول بدون هماهنگی با وزارت صنعت و معدن واردات انجام می دهد که این واردات منجر به بیکاری می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه چرا در فصل تولید برنج و صیفی جات واردات انجام می شود تصریح کرد: به علت عدم نظارت کسانی که مشغول کار هستند حداقل حقوق را هم دریافت نمی کنند و بیمه نیز نمی شوند و این مسئله مصداق بارز استثمار است.

وی افزود: امروز شاهد کسانی هستیم که با مدرک لیسانس ۱۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند و بیمه نیز نیستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی خواستار توجه بیشتر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به وضعیت کار و بیکاری در کشور شد و تأکید کرد: ظلم است که تحصیل کرده ای در کشور در این مقطع از زمان با دریافت ۱۰۰ هزار تومان پول کار کند.

 

 

کد خبر 178325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز