سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: آخرین آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان لرستان همچنان مانند چند سال اخیر بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور داراست.

لرستان

نرخ بیکاری در این استان 20/6درصد اعلام شده است. این در حالی است که تعریف مراکز دولتی از بیکاری شامل کسانی می‌شود که در هفته حتی یک ساعت هم کار نمی‌کنند؛ یعنی کسانی که در طول هفته حتی یک ساعت اشتغال داشته باشند، از محدوده بیکاری خارجند. بر این اساس طبق این تعریف معلوم می‌شود چیزی کمتر از یک پنجم جمعیت فعال استان لرستان حتی در هفته یک ساعت هم اشتغال ندارند. پیامدهایی همچون مهاجرت جوانان و نخبگان، افزایش فقر و محرومیت، گسترش اعتیاد مردان و زنان و حتی رواج پدیده خودکشی فقط قسمتی از نتایج افزایش بیکاری در این استان با فرهنگ غنی و جغرافیای منحصربه‌فرد خواهد بود. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی هم این نکته را تأیید کرده و از بی‌تفاوتی مسئولان مربوطه نسبت به این امر گلایه‌مند است. عباس قائید رحمت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بارها این مسئله را که لرستان رتبه اول بیکاری در کشور را دارد به دولت تذکر داده‌ایم اما این موضوع مورد غفلت آنها (نه فقط در دولت نهم و دهم بلکه در همه دولت‌ها) قرار گرفته است. وی وضعیت اشتغال تولیدی را در لرستان ضعیف ارزیابی کرد و افزود: لرستان به صنایعی مانند پتروشیمی شازند نیاز دارد. در لرستان آب فراوان، ماسه زیاد، کانی‌های مناسب و در مجموع بستر برای صنایع تولیدی فراهم است اما متأسفانه همه اینها فقط در حد فرصت باقی مانده‌اند. وی با اشاره به تذکری که دو هفته پیش به معاون اول رئیس‌جمهور داده‌ و درخواست کرده تا در جلسه‌ای در استان نسبت به حل موانع پیش‌رو تصمیم‌گیری شود، اظهار کرد: راه افزایش تولید، سوق دادن کشاورزان به سمت کشاورزی مکانیزه، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری مثل آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و مدیریت آب است.

پتانسیل‌های فراوان لرستان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص پتانسیل‌های موجود شهرهای اصلی استان مثل خرم‌آباد، دورود، ازنا، الیگودرز و پلدختر گفت: شهرستان دورود رتبه نخست را در بحث ماهی سردآبی و حتی ماهی گرم‌آبی نسبت به مناطق اطراف خود دارد، همچنین در ازنا محصولات باغی مانند زردآلو زبانزد است و در بسیاری از مناطق استان لرستان در برداشت سیب‌زمینی و حبوبات نسبت به سطح زیرکشت رتبه نخست را داریم ولی اینها کافی نیست. قائید رحمت عنوان کرد: کارخانه سیمان دورود، کارخانه فارسیت، کارخانه فولاد و بتن استان، کارخانه ماشین‌سازی صنعتی و کارخانه دفاعی زرهی بنی‌هاشم از پیش از انقلاب وجود داشته‌اند، زمانی جمعیت استان حدود یک‌دهم حال حاضر بوده اما الان با رشد جمعیت، کارخانه‌ای که باعث شود تعداد زیادی نیروی انسانی به‌کار گرفته شوند، اضافه نکرده‌ایم.

طرح‌های نیمه تمام

وی اضافه کرد: قرار بود فاز چهار کارخانه سیمان دورود طبق مصوبه دولت اجرا شود اما هم‌اکنون این طرح روی زمین مانده و می‌گویند عملیات اجرایی آن با اعتبار 300میلیارد تومانی به‌زودی آغاز می‌شود. نماینده مردم دورود و ازنا کارخانه‌های فولاد و آلیاژی دورود را در همین وضعیت ارزیابی کرد و گفت: سرمایه‌گذار آماده کار است اما کارهای لازم به‌کندی پیش می‌رود چراکه در چنین مواردی اغلب مجوز به‌سرعت صادر نمی‌شود و بستر لازم برای تامین زمین و سایر امکانات مانند مخابرات و برق خیلی دیر فراهم می‌شود. قائید رحمت اعلام کرد: در بخش ساخت آجر سبک نیز دو پیمانکار آماده کار هستند، در بخش نورد ازنا کار متوقف شده، به‌جز سد مروک که حدود 93درصد پیشرفت داشته، کار مابقی سدها با وجود آنکه جزو طرح مهر ماندگار قرار گرفته‌اند به کندی پیش می‌رود. وی منطقه کوهدشت را یکی از مناطق محروم کشور برشمرد و عنوان کرد: در منطقه‌ای مانند پلدختر فقط کشاورزی آن‌هم باغات انجیر برای برخی مردم درآمدزا شده و خیلی‌ها بیکار هستند. دبیر مجمع نمایندگان استان افزود: در ازنا کد کمرگی گرفته‌ایم تا نخستین منطقه ویژه اقتصادی را در این منطقه راه‌اندازی کنیم ولی مسئولان همکاری نمی‌کنند و کار در مرحله احداث ساختمان مانده است. وی تأکید کرد: دولت باید اولویت طرح‌های مهر ماندگار را به مناطق محروم اختصاص می‌داد. به‌نظر این نماینده، فرهنگ کار نیز در استان لرستان برعکس استان یزد به‌خوبی نهادینه نشده است و فرزندان نمی‌توانند شغل‌های پدری را نسل به نسل ادامه دهند و از سوی دیگر در بحث دانش کار و تحویل نیروی کار، آموزش‌ها در حد تئوریک است. وی نرخ مهاجرت در سطح استان را روبه‌ افزایش عنوان کرد و افزود: طبق آمار بسیاری از مهاجرین مجبور به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ می‌شوند و برخی از آنها پس از شکست، آسیب‌دیده به زادگاه خود برمی‌گردند.

روستاهایی با دو خانواده

قائید رحمت اضافه کرد: در منطقه شمال ازنا، روستاهای شمال دورود، منطقه جاپلق بسیاری از سکنه مهاجرت کرده‌اند و هم‌اکنون در برخی روستاها فقط دوخانواده ساکن هستند. وی با بیان اینکه لرستان در زمان جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوان دیده اما سهم آن پس از جنگ ادا نشده است، گفت: ما کوچک‌ترین بازسازی هم در مناطق مرزی نداشته‌ایم و این باعث می‌شود بیکاری و محرومیت بالاتر رود، درصورتی که طبق توصیف رهبر معظم انقلاب، رزم لرستانی‌ها بیشتر از اینکه شنیدنی باشد، دیدنی است. وی خاطرنشان کرد: اگرچه آمار رسمی نرخ بیکاری استان 20/6درصد اعلام شده اما به‌نظر بنده این رقم بالاتر است و اگر خویشتن‌داری و وفاداری مردم لرستان نبود این رقم در کنار آماری همچون طلاق، اعتیاد و بزهکاری به‌شدت بالاتر می‌رفت.

کد خبر 204073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز