همشهری آنلاین - نیما شایان: چهار وزیر اقتصادی کابینه چهارم مرداد مهمان پارلمان بودند تا درباره وضعیت فعلی اقتصادی کشور به بهارستانی‌ها پاسخ دهند اما جلسه نمایندگان با وزرا غیرعلنی شد. در همین حال برخی از کاربران همشهری آنلاین در تماس‌هایی انتقاد داشتند که چرا نباید مردم به طور مستقیم در جریان پاسخ‌های مسئولان دولتی قرار گیرند.

به گزارش همشهری آنلاین، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر سوال از وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت یا وزیر جهادکشاورزی درباره گرانی‌ها منتشر شد و حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن استیضاح برخی وزرای اقتصادی نظیر وزیر جهادکشاورزی خبر دادند.

انتشار این اخبار به ذهن متبادر می‌کرد که گویا نمایندگان مردم می‌خواهند پس از تعطیلات نسبتاً طولانی مجلس، وزرای مرتبط را به پارلمان فراخوانند و کارت‌های زردشان را به آنها نشان دهند. مجلس آن وزرا را فراخواند اما جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان و وزرا غیرعلنی شد.

 جدول اظهارات نمایندگان درباره گرانی و واکنش نسبت به مسئولان مرتبط (در گفتگو با همشهری آنلاین) 

مشخصات نماینده اظهارات درباره گرانی و واکنش نسبت به قوه مجریه 
عطاءالله حکیمی، نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون اقتصادی
  • نمایندگان مردم با وعده‌های دولت مبنی بر اینکه «ارزان می‌شود» و «درست می‌شود» قانع نمی‌شوند بلکه ما باید به طور جدی اقتصاد کشور را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری سر و سامان دهیم. لذا بحث مجلس در قبال دولت در بحث گرانی، بحث تعامل و همکاری است.
  • اینکه دولت تا کنون در راستای مهار گرانی موفق نشده است را صراحتاً اعلام می‌کنم. بخشی از این به تحریم‌های استکبار برمی‌گردد. ولی خود ما باید مواظب باشیم و مدیریت کنیم. ظرفیت بسیار بالایی در داخل کشور از نظر منابع طبیعی و خدادادی داریم ولی هنوز استراتژی مناسبی در هیچ عرصه‌ای تعریف نشده یا روی کاغذ باقی مانده است.
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم
  • متأسفانه با این شعارهایی که برای مهار گرانی‌ها داده می‌شود آقایان دارند فقط فیگور سیاسی می‌گیرند. ما باید در عمل ثابت کنیم که در صدد حل معضل بزرگ گرانی هستیم.
  • نشانه‌هایی که در زمینه گرانی می‌بینیم بیانگر این است که هیچ کار مثبتی صورت نگرفته است.
  • مجریان تهدیدهایی نسبت به گران‌فروشان داشته‌اند اما مشاهده می‌شود که عاملان گرانی گستاخ‌تر شده‌اند و به جای تقلیل قیمت‌ها شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. با تهدید به برخورد نه تنها تأثیر مثبتی نداشته بلکه نتیجه معکوس داشته که این بسیار زشت است.
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن
  • غضنفری و خلیلیان دو وزیر اقتصادی کابینه باید به مجلس فراخوانده شوند و درباره وضعیت فعلی معیشتی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. مجلس باید از ابزار نظارتی‌اش برای پاسخگو کردن وزرا استفاده کند. در قدم اول این دو وزیر باید به مجلس بیایند و در قالب سوال، یه نمایندگان توضیح دهند. اگر ضرورت ایجاب کند مراحل دیگر را هم پیش می‌رویم.
  • اگر بخواهد شیوه فعلی که عملاً ما را دارد به سمت چند نرخی شدن می‌برد ادامه پیدا کند، یعنی همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی که این چند ساله صورت گرفته و برنامه‌های توسعه و قوانین مجلس شورای اسلامی و ... همه بلااثر می‌شوند و دوباره در هر زمینه‌ای یک رانتی خواهیم دید؛ از ارز گرفته تا مایحتاج عمومی و اقلام اساسی. اگر اینها همه بخواهد چند نرخی باشند دوباره دوره رانت‌خواری شروع می‌شود و فسادهای اقتصادی از ناحیه همین تفاوت قیمت‌ها ایجاد می‌شود.
  • راه حل مشکلات فعلی در زمینه مایحتاج عمومی مردم این است که اولاً قوانین درست اجرا شود. ثانیاً دولت بیشتر نقش سیاستگذاری ایفا کند و دخالتش را بگذارد در مواقعی که واقعاً ضرورت ایجاب می‌کند. و بگذارد خود تشکل‌ها و مردم کارشان را انجام دهند. به جای اینکه هر روز داخل این مسائل وارد شود، به تشکل‌ها میدان عمل داده شود و دولت نظارتش را بیشتر کند.
علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس
  • کم‌لطفی‌هایی که به دلیل سوء مدیریت در ماه‌ها و روزهای اخیر در این دو وزارتخانه صورت گرفته، مردم را نگران کرده است. خوراکی‌ها و مایحتاج ضروری مردم کالاهایی نبودند که بخواهند از خارج کشور وارد شوند و تحریم روی آنها تاثیر گذاشته باشد. اینها همه چیزهایی است که در کشور تولید شده است. لذا مجلس باید در روز یکشنبه به صورت فوری، وزرایی که دخیل در امر گرانی هستند را فرابخواند و سفت و سخت این موضوعات را پیگیری کند و هیچ اغماضی هم صورت ندهد.
  • بنده تنها نماینده‌ای نیستم که می‌خواهم تذکر دهم بلکه نمایندگان دیگر هم هستند که با همدیگر بحث دعوت از وزرای «صنعت، معدن و تجارت» و «جهاد کشاورزی» را در همان روز یکشنبه کلید خواهیم زد و امضاء نمایندگان را می‌گیریم تا سوال از این وزرا کلید بخورد و این وزرا به مجلس بیایند تا در رابطه با عملکردشان پاسخگو باشند.
  • بخشی از علل گرانی به عدم نظارتی درست از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی به سوء مدیریت در وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد. وزارت صنعت، معدن و تجارت آن وظیفه اصلی خود که نظارت بر قیمت‌ها است را به درستی انجام نمی‌دهد. در کمال تأسف می‌بینیم که به راحتی در کشور ما مایحتاج ضروری زندگی مردم که هر روز به آنها احتیاج دارند را افراد سوء استفاده‌گر به راحتی دارند احتکار می‌کنند و آن کسانی که وظیفه دارند مقابله کنند آن‌طور که باید به وظیفه‌شان عمل نکرده‌اند.

 وزرای اقتصاد، نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی چهارم مرداد به مجلس رفتند تا در جلسه‌ای غیرعلنی، توضیحات خود درباره علل گرانی‌ها و تدابیرشان برای مقابله با این معضل را نیز غیرعلنی کنند. 

حمیدرضا ترقی و محمدکاظم انبارلویی اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگوهایی جداگانه به تحلیل علت غیرعلنی برگزار شدن جلسه پاسخگویی وزرا پرداختند.

انبارلویی در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: «ما مورد تحریم اقتصادی و تهدیدهای نظامی دشمن هستیم. هر چند این تحریم‌ها قبلاً نیز سابقه داشته اما تهدیدها شدت پیدا کرده‌اند. طبیعی است که دولت و مسئولان اجرایی هم تدابیری برای دفع آثار این تحریم‌ها دارند که نمایندگان مردم باید از آنها مطلع باشند. از طرفی نیز دلیلی ندارد که تدابیر دولت در شرایط فعلی برای دشمن افشا شود. اما اینکه خود نمایندگان در جریان تدابیر دولت قرار گیرند مفید است.»

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی افزود: «همواره مسئولان کشور نشان داده‌اند توانایی دور زدن تحریم‌ها را دارند. البته مسئله گرانی فعلی در کشورمان مقداری به چند عامل از جمله تورم جهانی، تحریم‌ها و غفلت یا عدم تدبیر به موقع برخی مسئولان برمی‌گردد. آنچه امروز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است سهم هر کدام از این عوامل در گرانی‌ها است.»

«حمیدرضا ترقی» رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی نیز گفت: «آنچه مسلم است دولت در رابطه با راه‌های مقابله با تحریم که یکی از عوامل موثر در گرانی‌ها است یک سری راهکارهایی را دنبال می‌کند که این راهکارها جزو اسرار نظام است و نباید دشمن از آنها مطلع شود. از طرف دیگر تأثیرات تحریم و گرانی در داخل جامعه نیز از جمله مسائلی است که دامن زدن به آن موجب تشویش افکار عمومی جامعه می‌شود.»

وی افزود: «برخی بنگاه‌های اقتصادی داخلی هستند که هم‌جهت با سیاست‌های فشار اقتصادی دشمن در داخل به گرانی‌ها دامن می‌زنند. راهکارهایی برای برخورد با آنها وجود دارد که وزرا با نمایندگان باید در میان بگذارند بدون آنکه صاحبان آن بنگاه‌ها متوجه شوند.»

ترفی خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد بحث درباره گرانی را غیرعلنی کردند تا بتوانند به صورت کاربردی برای مقابله با گرانی‌ها و فشارهای ناشی از تحریم به تصمیمی برسند تا مردم این بار نتایج عملی مهار گرانی را ببینند و نه اینکه صرفاً با یک سری مباحث نظری و تئوری مواجه شوند.»

کد خبر 178797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز