دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفرانس مخالفان سوریه با حضور چند تن از وزیران امور خارجه کشورهای عربی و ترکیه تحت نظر اتحادیه عرب در قاهره آغاز شد.

مخالفان سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نشست مخالفان سوری دوشنبه ( 12 تیر) در مقر اتحادیه عرب در قاهره و با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو آغاز شد.

 در ابتدای این نشست نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی اعلام کرد که مخالفان دولت سوریه باید در این نشست برای وحدت خود به توافق‌هایی برسند و از این پس هیچ کس نتواند در توانایی آن‌ها برای پذیرفتن مسئولیت خود تردید کند.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از ملت سوریه وظیفه دولت این کشور است، گفت: دولت سوریه علیه غیرنظامیان دست به خشونت می‌زند و مخالفان تنها از خود دفاع می‌کنند.

 نبیل العربی ادامه داد: ما به عنوان کشورهای عربی برای تحقق سه هدف به نشست ژنو رفتیم که اول آن‌ها اعمال فشارهای بیشتر بر دولت سوریه بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل بود که این خواسته به طور کامل محقق نشد و بررسی آن به شورای امنیت واگذار شد. دومین خواسته ما ایجاد یک جدول زمانی مشخص برای پایان خشونت‌ها در سوریه بود که این مساله هم آنگونه که باید مورد توافق اعضا قرار نگرفت.

 وی ادامه داد: اما مساله سومی که ما خواستار آن بودیم انتقال قدرت در سوریه بود که برای اولین بار در این خصوص میان پنج عضو دائم شورای امنیت توافق حاصل شد و شرکت‌کنندگان در نشست ژنو بر تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه تاکید کردند که باید با مشارکت همه گروه‌های سوری باشد.

 در ادامه این نشست محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه دولت موقت مصر پیام محمد مرسی‌، رئیس‌جمهوری این کشور را خطاب به شرکت‌کنندگان در نشست امروز قاهره قرائت کرد.

 در این پیام رئیس‌جمهوری مصر با خوش‌آمدگویی به حاضران در نشست تاکید کرد که مصر در کنار ملت سوریه ایستاده است و "کشتار وحشیانه ملت برادر سوریه" را قبول نمی‌کند.

 مرسی با مشابه خواندن "قیام ملت سوریه به قیام مصر" گفت: "سرکوب ملتی که خواستار آزادی و کرامت هستند باید متوقف شود و مصر ادامه این سرکوب‌ها را محکوم می‌کند."

 وزیر خارجه مصر در ادامه تاکید کرد: سیاست مصر در قبال سوریه در چند بند خلاصه می‌شود که اولویت اول مصر توقف خشونت‌ها علیه غیرنظامیان و بازخواست عاملان این کشتارهاست. خواسته دوم مصر حفظ وحدت سوریه و استقلال این کشور است و اینکه قاهره با هر نوع تجزیه و تفرقه در مصر مخالف است و وحدت سوریه خط قرمز مصر محسوب می‌شود.

 وزیر امور خارجه مصر ادامه داد: سومی چیزی که برای ما مهم است این است که ادامه کشتارها در سوریه قابل قبول نیست و این امر هر چه زودتر باید متوقف شود و جامعه جهانی باید به مسئولیت‌های خود در قبال ملت سوریه عمل کند.

 وی چهارمین خواسته مصر را حل‌ و فصل سیاسی وضعیت جاری در سوریه خواند و گفت: باید مساله سوریه به طور سیاسی حل‌وفصل شود به گونه‌ای که وحدت این کشور تامین شود و مانع از دخالت خارجی در امور داخلی سوریه باشد.

 کامل عمرو ادامه داد: پنجمین خواسته قاهره حمایت کامل از طرح کوفی عنان است به طوری که خواسته‌های ملت مصر محقق شود و خشونت‌ها در این کشور پایان یابد و جامعه جهانی باید با تمامی ابزارهای ممکن خشونت‌ها را در سوریه متوقف کند.

 در ادامه این جلسه هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق نیز به نوبه خود عنوان داشت: پس از گذشت 15 ماه از درگیری‌های داخل سوریه هنوز خواسته‌های مردم این کشور برای رهایی محقق نشده است.

 وی با بیان اینکه عراق در 30 سال حکومت صدام تجربه‌های مشابه سوریه را داشته، بر لزوم مقدم دانستن منافع ملی بر خواسته‌های شخصی در سوریه تاکید کرد.

 زیباری همچنین خطاب به مخالفان سوریه گفت: مخالفان سوری باید نماینده‌ای شایسته برای مردم سوریه باشند و خواسته‌ها و پیام خود را متحد کنند چرا که اتحاد مخالفان برای یافتن جایگزینی که از اعتبار کافی برخوردار باشد امری حائز اهمیت است.

 زیباری همچنین با اشاره به تلاش‌های شورای امنیت درخصوص حل بحران سوریه گفت: دوست دارم به عنوان وزیر امور خارجه عراق و به نمایندگی از کشوری که مشترکات زیادی را چه در زمینه‌های مذهبی و چه در سطح تجاری و فرهنگی با سوریه دارد، اعلام کنند که موضع عراق طرفداری از نظام یا مخالفان نیست بلکه عراق همواره طرفدار خواسته‌های مردم سوریه و دستیابی آن‌ها به حقوقشان است.

 وی ادامه داد: به عقیده من ملت سوریه تنها کسانی هستند که با اراده آزاد خود سرنوشت این کشور را تعیین می‌کنند.

 زیباری ادامه داد: ای برادران و خواهران سوری تصمیم شما عامل تعیین‌کننده در ساختن آینده کشورتان است.

کد خبر 176001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز