عبدالله آلبوغبیش: عبدالله الاشعل، معاون وزیر خارجه مصر در زمان مبارک در امور حقوقی و معاهدات و برنامه‌ریزی سیاسی بوده‌است.

معاون وزیر خارجه سابق مصر

او در سال2003 از سمت خود استعفا کرد و به طیف مخالفان مصری پیوست. وی از ملی‌گرایان مصری است و از حزب‌ الاصاله نامزد انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شده بود. بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با او گفت‌وگو کردیم.

  • مرحله بعد در روند انتقال قدرت در مصر چه خواهد بود؟

طبعا در وهله نخست باید شورای نظامی قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند و پس از آن، فرایند تشکیل دولت آغاز شود.

  • اولویت‌های رئیس‌جمهور جدید مصر چیست؟

اولویت‌های نخست محمد مرسی حل‌و‌فصل مسائل بسیار ضروری و حیاتی در دو عرصه اجتماعی و اقتصادی است و نیز بازسازی مصر در تمامی بخش‌ها که نظام سابق آن را از بین برده بود. پس از آن، مرسی باید استراتژی سیاست خارجی خود را ترسیم کند. از سوی دیگر تشکیل دولت جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اوست که در حال حاضر مشورت‌های خود را هم آغاز کرده است.

  • نقش ارتش در آینده سیاسی مصر چگونه خواهد بود؟

ارتش در قدرت آینده مصر نقشی نخواهد داشت. البته ارتش سعی می‌کند که نقشی را در این میان به‌دست گیرد اما متعهد شده که در پایان‌ ماه جاری میلادی قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند و از این رو، در آینده هیچ نقشی نخواهد داشت و سناریویی مانند سناریوی ترکیه در مصر نخواهیم داشت.

  • سیاست خارجی محمد مرسی چگونه خواهد بود؟

انتظار می‌رود سیاست خارجی مرسی با تکیه بر ایده مصر به‌عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت واحد ترسیم و تعریف شود؛ کشوری که هیچ دستوری از دیگران دریافت نمی‌کند و به هیچ طرف و کشوری هم اجازه دخالت در مسائل داخلی‌اش را نمی‌دهد.

  • درباره رژیم صهیونیستی چطور؟

درباره اسرائیل، پیش‌بینی می‌کنم که توافقنامه صلح امضاشده میان مصر و اسرائیل به همان حال خود باقی خواهد ماند، چراکه مصر براساس قوانین و قراردادهای بین‌المللی آن را امضا کرده و محمد مرسی هم در اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات پایبندی خود را به توافقات بین‌المللی اعلام کرد. اما در این بین، اسرائیل هم باید مصر را به‌عنوان یک کشور مستقل بنگرد و نه به چشم کشوری دنباله‌روی سیاست‌های این رژیم.

  • احزاب سلفی در مرحله آتی در مصر چه نقشی خواهند داشت؟

فکر می‌کنم که احتمالا محمد مرسی یکی از معاونان خود را از سلفی‌ها انتخاب کند، زیرا وی پیش از این، چنین وعده‌ای هم داده بود. در قانون اساسی، تعداد معاونان رئیس‌جمهور تعیین نشده و از این رو، رئیس‌جمهور این اختیار را دارد که از سلفی‌ها هم معاونی را برگزیند.

  • امکان لغو حکم انحلال پارلمان وجود دارد؟

خیر. بعید می‌دانم که امکان لغو حکم صادر‌شده از سوی دادگاه عالی وجود داشته باشد.

  • پیش‌بینی شما درباره نخست‌وزیر مصر چیست؟ آیا ممکن است البرادعی نخست‌وزیر شود؟

نخست‌وزیر آتی مصر باید فردی از لحاظ سنی حداکثر 50ساله باشد اما از سوابق و تجارب کاملا فنی برخوردار باشد و صرفا چهره‌ای سیاسی نباشد تا بتواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد. درباره البرادعی باید بگویم که وی بدش نمی‌آید که در دولت جدید مصر نقشی داشته ‌باشد اما این توانایی را ندارد. گزارش‌های رسانه‌ای که در روزهای اخیر درباره مذاکرات میان البرادعی و مرسی و شورای نظامی منتشر شده صحت ندارد.

کد خبر 175806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز