یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعداد 316میلیون سهم از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مرحله نخست، روز یکشنبه 20 اسفند ماه 85 معامله شد.

عرضه سهام این شرکت طی معاملات امروز توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن، در تابلوی فرعی و با قیمت هر سهم یک هزار و  900 ریال انجام شد و فروش آن نیز از ساعت 12 و شش دقیقه کلید خورد.

گزارش های رسیده از بازار سهام حاکی از آن است که با توجه به استقبال بازار، ‌میزان عرضه و معامله سهام فولاد مبارکه اصفهان کم کم  به 470 میلیون سهم افزایش یافت.

یعنی در آغاز عرضه، دو درصد از سهام این شرکت به قیمت یک هزار و  900  ریال به فروش رفت اما با توجه به استقبال بازار یک درصد دیگر نیز عرضه شد.

در پایان معاملات نیز همچنان 22 میلیون صف خرید برای سهام این شرکت باقی ماند.

قرار است در روزهای آینده دو درصد دیگر از سهام فولاد مبارکه در بورس تهران به فروش گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار، عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه را دومین عرضه موفق در قالب شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی توصیف کرد .

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی رحمانی گفت : سهام شرکت فولاد مبارکه با نماد "فولاد" عرضه شد که سقف سه درصد معادل 474 میلیون سهم برای آن در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد : در مرحله نخست دو درصد سهام در سه نوبت 100،‌100 و 116 میلیونی عرضه شد و با توجه به استقبال بازار یک درصد بعدی نیز به میزان 158 میلیون عرضه شد.

رحمانی یادآور شد : قیمت عرضه با توجه به شرایط بازار و نیز برآوردهای کارشناسی هزار و نهصد ریال تعیین و معامله بر اساس این قیمت انجام شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد : با ورود شرکت فولاد مبارکه به بازار، ‌حدود سه هزار میلیارد تومان معادل 2/3 میلیارد دلار به ارزش بازار افزوده شد به گونه ای که هم اکنون ارزش بازار سرمایه به 43 میلیارد دلار رسیده است.

در همین رابطه غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی، از عرضه دو درصد باقیمانده سهام فولاد مبارکه در یک تا دو روز آینده خبر داد و افزود: در روز اول عرضه استقبال بسیار خوبی نسبت به خرید این سهام وجود داشت و حتی عده‌ای نیز برای خرید این سهام در روز آینده تقاضا داده‌اند.

وی همکاری بخش خصوصی در عرضه سهام فولاد مبارکه را پاسخ مثبت به روند خصوصی سازی توصیف کرد.

کرد زنگنه ضمن تشکر از حضور فعال و همکاری بخش خصوصی در عرضه سهام فولاد مبارکه گفت: عرضه امروز عرضه بسیار موفقی بود و با استقبال بی نظیر بخش خصوصی و بازار مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: سهام فولاد مبارکه به قیمتی که مورد توافق سازمان خصوصی سازی، وزارت صنایع و سازمان بورس و اوراق بهادار بود به فروش رسید و استقبال از این عرضه به گونه ای بود که باید سال 85 را سال موفقی برای بورس و خصوصی سازی دانست.

رییس هیات عامل سازمان خصوصی سازی درباره واکنش هایی که به سخنان وی در نشست معارفه فولاد مبارکه در خصوص به فروش نرفتن سهام شرکت مپنا صورت گرفت، تصریح کرد : همه حرف های من از روی دل سوزی و علاقه مندی به بخش خصوصی بود زیرا خواهان توانمند شدن بخش خصوصی هستم.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به حدی توانمند شود که بتواند وظایفی که مورد نظر مقام معظم رهبری و سیاست های دولت است انجام دهد و نقش تاریخی خود را ایفا کند و زمانی که احساس کردم مقداری ناهماهنگی وجود دارد به عنوان هشدار و گلایه آن را اعلام کردم.

دکتر کرد زنگنه یادآور شد: بخش خصوصی باید از موضع انفعالی بیرون بیاید که این اتفاق در عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه رخ داد و در این مدت همه توان خود را برای توانمند سازی بخش خصوصی به کار بستم و حرفهایم به عنوان یک دوست و در حد گلایه و هشدار بود.

وی درباره عوامل موفق نبودن سهام شرکت مپنا گفت: عوامل مختلفی مانند اعلام مدیران شرکت مبنی بر تقسیم نکردن سود در سه سال آینده، ‌عدم اعتماد به شرکت های پیمانکاری بعد از تجربه ناموفق صدرا و ناهماهنگی های بازار موجب شد که سهام مپنا معامله نشود.

کرد زنگنه با تاکید بر این که بحث تبانی و مانند آن از نظر وی منتفی است و مساله در واقع نوعی ناهماهنگی بوده است تاکید کرد: در آغاز سال جدید بار دیگر سهام شرکت مپنا را عرضه می کنیم.

کد خبر 17537

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز