همشهری آنلاین: علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیأتی بامداد دیروز سه‌شنبه به منظور انجام دیداری از قبرس که به زودی رئیس دوره ای اتحادیه اروپا می شود و به منظور کاهش سوء تفاهمات میان ایران و اتحادیه اروپا تهران را به مقصد نیکوزیا ترک کرد. اتحادیه اروپا بزودی ( یکشنبه آینده ) تحریم نفتی ایران را آغاز می کند.

ابراز امیدواری صالحی در بهبود روابط با اتحادیه اروپا از طریق قبرس

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه لارناکا مورد استقبال معاون امور بین‌الملل دفتر ریاست جمهوری و برخی دیگر از مسوولان این کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به نیکوزیا، صالحی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: قبرس از اول جولای رییس دوره‌یی اتحادیه اروپا است. این کشور نزدیک‌ترین کشور اتحادیه اروپا به خاورمیانه به شمار می‌رود که از دیرباز نقش موثری داشته است.

او ادامه داد: با توجه به نزدیکی قبرس به خاورمیانه مواضع این کشور در قبال خاورمیانه عادلانه بوده است به خصوص در مساله فلسطین. هم‌چنین این کشور از بنیانگذاران جنبش غیرمتعهدها (نم) و از کشورهای موثر در دهه 60 و70 است اما بعد از پیوستن به اتحادیه اروپا این کشور از جنبش خارج شد.

صالحی درباره هدف از این سفر گفت: از آن جا که قبرس به ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا منصوب می‌شود قصد داریم در این سفر این مساله را به مسوولان قبرسی تبریک بگوییم. هم‌چنین باتوجه به اهمیت قبرس و نزدیکی آن به خاورمیانه و اهمیت ایران در خاورمیانه و نقش تاثیرگذار ایران در خاورمیانه فکر می‌کنم با توجه به روابط خوب دو کشور بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم تا روابط ایران و اتحادیه اروپا را نزدیک‌تر کنیم.

وی با اشاره به سوءتفاهمات موجود بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: امیدواریم در تقلیل این سوءتفاهمات با وساطت قبرس قدم موثری برداریم.

صالحی با بیان این که روابط تجاری تهران ـ نیکوزیا قابل توجه نیست، گفت: اما روابط تجاری دو کشور برای ارتقا از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: هم‌چنین حامل پیام محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران به همتای قبرسی او هستم چرا که قبلا پیامی از سوی رییس‌جمهور قبرس به رییس‌جمهور کشورمان نوشته شده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تصریح کرد: قبرس با توجه به جایگاهش از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و الان با توجه به عهده‌دار شدن ریاست اتحادیه اروپا این اهمیت مضاعف است و از این رو امیدواریم شاهد بهبود روابط با اتحادیه اروپا باشیم.

 انتهای مسیر مذاکرات ایران و 1+5 را روشن می‌بینم

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر سه‌شنبه با رییس‌جمهور قبرس و سرپرست وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبر صالحی پس از این دیدارها با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه خوبی با رییس‌جمهور قبرس داشتیم. در این دیدارها مواضع و اندیشه رییس‌جمهور قبرس به اندیشه‌ها و مواضع محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان نزدیک بود چرا که هر دو بر عدالت‌جویی و عدالت‌خواهی تاکید فراوان دارند.

وی با بیان این که در این دیدار مشکلات اقتصادی اروپا نیز مطرح شد، گفت: در این دیدار مشکلات اقتصادی اروپا مطرح شد که در واقع بار آن به دوش مردم عادی است نه شرکت‌ها. هم‌چنین روابط دوجانبه و روش‌هایی برای بالا بردن سطح روابط اقتصادی و تجاری و بحث ریاست دوره‌یی قبرس در اتحادیه اروپا مطرح شد.

صالحی ادامه داد: قبرس با توجه به شرایط خاص و نزدیکی‌اش به خاورمیانه و هم‌چنین داشتن روابط خوب سیاسی با ایران، علاقه‌مند است در جهت نزدیک کردن روابط ایران و اتحادیه اروپا گام بردارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما نیز آمادگی خود را برای رفع سوء تفاهمات و همکاری با آن (اتحادیه اروپا) اعلام کردیم. ایران کشور مهم و نقش‌آفرینی است و اتحادیه اروپا به ارتباط با ایران در مسائلی چون دزدی دریایی، مساله افغانستان، سوریه و ... نیاز دارد و هر دو می‌توانند در رفع و حل و فصل این مشکلات و تثبیت صلح و امنیت با هم رایزنی کنند.

او با اشاره به دیدارش با وسوس شارلی، وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت امور خارجه قبرس گفت: در این دیدار درباره مسائل اقتصادی صحبت‌هایی انجام شد و هم‌چنین این که وزیر امور خارجه این کشور در فرصتی به منظور ارتقای روابط تجاری دو کشور به ایران سفر کند، مورد بررسی قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: علاوه بر آن، بر این مساله که برای دانشجویان ایران تسهیلات بیش‌تری فراهم شود صحبت‌هایی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در مجموع با توجه به روابط خوب سیاسی دو کشور، امیدواریم در شش ماه آینده بتوانیم در یک همکاری وسیع در رابطه با مسائل منطقه‌یی وارد شده و گفت‌وگوهای خوبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران قبرسی مبنی بر این که واکنش ایران به تحریم‌هایی که قرار است از روز یک‌شنبه اجرایی شود، چیست؟ گفت: ما به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. این مساله چیز جدیدی نیست. امیدواریم اتحادیه اروپا به این موضوع توجه کند و با عقلانیت بیش‌تری به این مساله بپردازد، کسی از برخورد منتفع نمی‌شود. دلیلی نمی‌بینیم که در جهت اشتباه حرکت کنیم.

صالحی در پاسخ به این که به نظر شما راه درست چیست؟ تصریح کرد: تعامل. کشورها می‌توانند با هم اختلاف داشته باشند ولی زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر داشته باشند. قطعا می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. مساله هسته‌یی پیش‌روی ماست و مذاکرات در جهت درستی است و من انتهای مسیر را روشن می‌بینم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در این بحران اقتصادی، ایران شریک اقتصادی (اتحادیه اروپا) و قابل اتکا است. بسیاری از کشورهای اروپایی از داشتن روابط خوب با ما استفاده کرده‌اند.

در دیدار صالحی با رییس‌جمهور قبرس ، وی تصریح کرد که کشورش در دوره ریاست بر اتحادیه اروپایی حداکثر تلاش خود را برای بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا به کار خواهد بست و امیدوار است با رفع موانع و سوءتفاهمات فصل جدیدی از روابط میان طرفین آغاز شود .

او با تشریح تحولات منجر به استقلال قبرس و اهتمام رهبران این کشور برای تشکیل جنبش غیرمتعهدها به سیاست‌های کشورش در جهت توسعه صلح و ثبات و دوستی با کشورهای همسایه و منطقه از جمله آمادگی برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

رییس جمهور قبرس در ادامه افزود که کشورش درسطح بالایی در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران شرکت خواهد کرد.

دیدار صالحی با سرپرست وزارت خارجه قبرس

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه قبرس در مذاکراتی در نیکوزیا راه‌های توسعه روابط دوجانبه و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

صالحی و شرلی، وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت امور خارجه قبرس هم‌چنین ضمن بررسی تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی پیرامون روابط ایران و اتحادیه اروپایی از جمله راه‌های رفع موانع و سوء تفاهمات رایزنی کردند.

تحولات منطقه‌یی از جمله اوضاع لیبی،‌ بحرین، سوریه، تونس،‌ خاورمیانه و مساله قبرس از محورهای مذاکرات صالحی و شارلی در این ملاقات بود و دو طرف پیرامون اعاده و تقویت ثبات و امنیت در منطقه و حل و فصل مسائل به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

دو طرف هم‌چنین همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و مبارزه با دزدی دریایی را از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور و نیز در چارچوب همکاری با اتحادیه اروپا مورد ارزیابی قرار دادند.

صالحی در این دیدار آمادگی کشورمان را برای ارتقای سطح مناسبات با توجه به ظرفیت‌های متقابل از جمله در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و امور علمی و دانشجویی را اعلام کرد.

شارلی نیز با ابراز خشنودی از سفر صالحی به قبرس و سازنده خواندن رایزنی‌ها و مذاکرات آخرین تحولات مربوط به وضعیت قبرس، اتحادیه اروپا و دیدگاه‌های کشورش نسبت به مسائل منطقه را تشریح کرد.

وی هم‌چنین نقش ایران را در کمک به حل و فصل مناقشات و استقرار ثبات و امنیت منطقه موثر و سازنده خواند و از مواضع اصولی کشورمان تقدیر کرد.

در این دیدار دو طرف بر ادامه و افزایش رایزنی‌ها در سطوح مختلف تأکید کردند.

 مشکلات سیاسی ـ بین‌المللی ایران ابدی نیست

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر سه‌شنبه با حضور در جمع اساتید، دانشجویان و ایرانیان مقیم قبرس، با اشاره به موضوع فرار مغزها از ایران، گفت: این بحث در داخل کشور مطرح است و ما به این مساله می‌اندیشیم که آیا باید راه را برای این دسته از افراد باز بگذاریم و یا به گونه‌ دیگر به این مساله بیندیشیم. به نظر ما این موضوع قابل بحث است و بستگی به آن دارد که از چه منظری به آن نگاه شود. من معتقدم آن‌ها به عنوان ذخایر خارج از کشور به شمار می‌روند.

او با بیان این که ایرانی‌های خارج از کشور یقینا با کشورشان در ارتباط هستند، گفت: آن‌ها هر چه در توان دارند در اختیار کشورشان قرار می‌دهند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به موفقیت‌های ایران در پرتاب ماهواره و هم‌چنین موفقیت‌های ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی تصریح کرد: ما توانایی آن را داریم تا راکتورهای هسته‌یی به جهان صادر کنیم و سوخت 20 درصدی تولید کنیم. آن زمان که ما گفتیم می‌توانیم سوخت تولید کنیم غرب سعی کرد تا مانع از تلاش ما در تولید سوخت 20 درصد شود و ما الان می‌توانیم این سوخت را تولید کنیم.

صالحی ادامه داد: ما اکنون از لحاظ تعاملات سیاسی ـ بین‌المللی با مشکل مواجه هستیم اما هیچ مشکلی ابدی نیست. در واقع این مشکل نتیجه‌ی یک حقیقت است و آن این که 33 سال پیش ملت ایران اراده کرده که مستقل شود و گفت که نمی‌خواهد تصمیمی از بیرون بر آن تحمیل شود. وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این سوال که به نظر شما چرا ایران مهم است و چرا نام ایران بر سر زبان‌هاست؟ گفت: دلیل آن این است که بعد از 33 سال ایران فکر و اندیشه جدیدی دارد که به جهان عرضه کند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران با وجود کلیه‌ی تحریم‌ها و محدودیت‌ها، اظهار کرد: با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، ملت ایران دستاوردهای زیادی داشته است البته اشتباهات و نواقصی هم داریم اما در مجموع جهتی که در پیش گرفته‌ایم، جهت عزت و سلامت ملت و رو به جلویی است. صالحی ادامه داد: کشور ایران کشوری مقتدر است و امیدواریم هر جا که هستیم از عزت و کرامت مردم‌مان دفاع کنیم. آینده ایران آینده درخشانی است و وجود اختلافات در آن امری طبیعی است.

در این نشست، تعدادی از ایرانیان مقیم قبرس مشکلات‌شان را با صالحی در میان گذاشتند.

کد خبر 175369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز