همشهری آنلاین: دولت سوئیس با بی‌اعتنایی به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرد که به این تحریم‌ها پایبند نیست.

swiss eu

به گزارش مهر به نقل از رویترز، دولت سوئیس در عین حال در ادامه رویکرد خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این کشور خود به تنهایی اقدامات تنبیهی را علیه ایران افزایش می‌دهد.

 در بیانیه وزارت اقتصاد سوئیس آمده است که تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران که از امروز جمعه ( 16 تیر) اجرایی می‌شود، بر  مبادلات دو کشور در زمینه پتروشیمی، تجهیزات ارتباطات از راه دور و همچنین خرید و فروش فلزات و الماس تاثیر می‌گذارد.

 دویچه وله نیز در این رابطه نوشت: بر اساس بیانیه‌‌ای که روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه سوئیس صادر شد مبادلات نقدی با ایران سخت‌‌تر خواهد شد. در فهرست موادی که کاربرد مختلفی دارند و صادرات آن به ایران ممنوع و یا منوط به کسب مجوز است نیز بازنگری شده است.

 با این‌ همه، دولت سوئیس اعلام کرد تحریم نفت ایران را "به دلیل مسائلی که به سیاست‌ خارجی‌اش مربوط است" اجرا نخواهد کرد.

 شش ماه پس از تصویب تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، اجرای کامل این تحریم‌ها از روز یکشنبه ‎۱۱ تیر آغاز شد.

 از این تاریخ واردات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا متوقف شد و تمام قراردادهای پیشین نفتی شرکت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی لغو شدند. از روز یکشنبه شرکت‌های بیمه اروپایی نیز بیمه محموله‌های نفتی ایران را متوقف کردند.

 بر اساس تحریم‌های جدید سوئیس واردارت٬ خرید٬ فروش و حمل نفت خام و مواد نفتی٬ و همچنین معاملات مالی و بیمه‌‌ای مرتبط باید به دولت اعلام شوند. همچنین دولت باید در جریان پرداخت میزان اسکناس یا سکه‌ به بانک مرکزی ایران باشد. سوئیس اعلام کرد تحریم‌های تازه می‌تواند ابعاد دیگری نیز بر اساس گزارش‌های دریافتی پیدا کند.

 سوئیس واردات نفت ایران را شش سال پیش قطع کرده است با این‌همه گفته می‌شود این کشور یکی از مراکز عمده تجارت نفت خام ایران است. و مقر یکی از شعبات شرکت ملی نفت ایران (NIOC) است. در حال حاضر مشخص نیست چه مقدار از نفت ایران از طریق سوئیس معامله می‌شود.

کد خبر 176347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز