چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: مثل آدامس بادکنکی است. هی باید بجوی و وقتی حوصله‌ات سر رفت بادش کنی. تابستان را می‌گویم همان آدامس معروف که اول خیلی مزه دارد و اگر درست نجوی خیلی زود مزه‌اش می‌رود.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی655

قرار نیست موقع جویدن آدامس، حتماً چیزی یاد بگیریم. می‌توانیم در فراغ بال و آرامش وقت بگذرانیم و خوش باشیم تا تجدید قوا کنیم برای فصل بعد...

چه‌طور می‌توانیم از این فصل لذت ببریم؟ از این همه بی‌خیالی بعد از امتحانات پایان سال لذت ببریم؟

**

من: حتی بی حوصلگی‌اش را هم دوست دارم.

تو: من هر کاری می‌کنم باز حوصله‌ام سر می‌رود. حوصله‌ی کلاس رفتن را هم ندارم.

من: راهی برای خوش گذشتن نداری؟

تو: نه.

تو، الهه 15 ساله‌ای و ترجیح می‌دهی به مدرسه بروی تا تابستان به این طولانی داشته باشی.

***

او: به من خوش می‌گذرد. هر کاری که موقع باز بودن مدرسه نمی‌توانستم انجام بدهم یا به سختی انجام می‌دادم و با اعتراض پدر و مادرم روبه‌رو می‌شدم، حالا تو تابستان وقت انجام آن را دارم.

من: مثلاً؟

او: عکاسی.

برای او، فرید 16 ساله، تابستان فصل فوق‌العاده‌ای است.

***

زهرا هم 14 ساله است و تابستان‌ها کلاس‌های قصه‌نویسی می‌رفته. از او می‌پرسم نمی‌خواهی تابستان امسال استراحت کنی و خوش بگذرانی.

زهرا می‌گوید: همان کلاس‌ها برای من خوش‌گذرانی است.

***

بازی و شادی در تابستان می‌تواند به ذخیره‌ی انرژی و آمادگی برای فصل مدرسه کمک کند.

نظر دکتر شیوا دولت‌آبادی را درباره‌ی شادی در تابستان جویا می‌شویم. او می‌گوید:
« رابطه‌ی بین هیجان مثبت (شادی) و یادگیری و مسئولیت‌پذیری، امروز کاملاً مشخص و ثابت شده است و در واقع کسی که بدون هیجان مثبت و نشاط و شادی به زندگی نگاه کند علاوه بر کسالت، مسئولیت‌پذیری را نیز از دست می‌دهد.

از منظر روان‌شناسی، احساس نشاط و شادی را نوعی تقویت روحی به حساب می‌آوریم. یعنی برای کار در هر زمینه‌ای اگر ما یک تقویت مثبت را پشتوانه‌ی روحی خود کنیم، دست به خودتشویقی می‌زنیم و آن کار را با شور و اشتیاق ادامه می‌دهیم.»

به گفته‌ی او از دیدگاه عصب‌شناسی، خیلی از راه‌ها و مدارهای عصبی مغز ما، پیوندهای مشترکی بین احساسات مثبت و منفی و هیجان‌ها و واکنش‌های یادگیری ما ایجاد می‌کند. ما می‌دانیم هرگاه شادمانی همراه با فعالیت‌ باشد آن فعالیت‌ها استحکام پیدا می‌کند. حتی یک فعالیت کاملاً تفریحی یا ورزشی.

***

دماسنج‌ها را دوباره فعال کنید، فصل تعادل رفت.

این فصل گرم، فرصتی است برای سینماو شهر، بازی رفتن، ورزش کردن، فیلم و سریال دیدن، رفتن به مراکز دیدنی شهر یا موزه‌ها، خواندن کتاب‌ها یا مجله‌هایی که در فصل امتحانات آرزوی خواندنشان را داشتی، گوش دادن به موسیقی و همه‌ی آرامش و فراغتی که به آن نیاز داری...

چشم به هم بگذاری می‌گذرد و مهر را خسته شروع می‌کنی، اگر از استراحت‌های اجباری‌اش لذت نبری.

دکتر محمد سلطانی روان‌شناس معتقد است لذت بردن از تابستان بنا به شخصیت و شرایط زندگی، متفاوت است. آدم‌های پرتلاش اگر بدون فعالیت بمانند از این رخوت تابستانی خسته می‌شوند. آن‌ها دنبال یادگیری هستند.

بعضی‌ها با ورزش تفریح می‌کنند و بعضی با خواندن کتاب. بنابراین هر کسی باید اول خودش و علایق‌اش را بشناسد و بعد دنبال سرگرم کردن خودش برود.

***

کودکان و نوجوانانی را می‌شناسم که در تابستان کار می‌کنند. برای بعضی از آن‌ها کار اجباری است و برای بعضی علاقه!

کارشناسان معتقدند کودکان، نوجوانان و جوانان در تعطیلات تابستان مى‏توانند به جاى بیکارى با آموختن مهارت‏هاى جدید، علاوه بر گذراندن، اوقاتى خوش، استعدادهایشان راهم پیدا کنند. این هم راهی است.

***

در این میان یادمان باشد مراقب سلامتی خودمان و به خصوص چشم‌هایمان باشیم. شاید این بحث زیاد به شادی در تابستان مربوط نباشد، ولی ما برای درس خواندن و مدرسه رفتن به چشمانی سالم نیاز داریم و با فرا‌رسیدن فصل تابستان و افزایش تشعشعات خورشیدی در این فصل، متخصصان چشم تأکید دارند پیش از خروج از منزل یا محیط سرپوشیده‌ای که در آن هستید، حتماً عینک آفتابی استاندارد و مناسب به چشم بزنید. هم‌چنین عینکی انتخاب کنید که دو طرف چشم تا منطقه گیجگاهی را بپوشاند تا محافظ خوبی در برابر برخورد اشعه‌ی فرابنفش به چشم و پوست اطراف آن باشد.

حداقل سه نوبت در روز، چشمان خود را با آب خنک بشویید. این کار باعث می‌شود ذرات غبار و آلودگی‌ که وارد چشم‌‌هایتان شده‌اند پاک شوند.

هرگز با دستان آلوده، چشم‌های خود را نمالید، چون این کار باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

در محیط‌هایی که آلودگی هوا زیاد است تا جایی که می‌توانید، از لنز استفاده نکنید.

زیاد مایعات بنوشید، چون کم شدن آب بدن به طور غیرمستقیم روی تولید اشک چشم تأثیر می‌گذارد.

***

من که از کودکی، تابستان را با همه‌ی گرما و روزهای طولانی‌اش دوست دارم. من تعطیلات را دوست دارم. شما چه‌طور؟

کد خبر 174513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز