جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

فریبا خانی: بادبادک‌، دلش هوای آبی خواست. باد و نسیم خواست و بوی گل...

بادبادک،‌ سرخوش بود. سبکبال بود. باید بالا می‌رفت. بالا هم ‌رفت...

اما گاهی این روزها در این غبار،‌ بادبادک حالش خوب نیست. بادبادک، سرش گیج می‌رود و چشم‌هایش متورم است. چشم‌هایش گل م‍ژه زده و سرفه می‌کند و پوستش تاول تاول شده است.

بادبادک از آن بالا گاهی سرش گیج می‌رود و دایره‌وار می‌چرخد و می‌چرخد، بعد پرت می‌شود به دل زمین! چرا بادبادک‌ها حالشان خوب نیست؟ این روزها بحث ریزگردها همه جا هست! هر سال این موقع برخی از شهرهای کشور با این مشکل مواجه هستند و این ریزگردهای 5/2 میکرونی که می‌گویند حتی از پوست هم جذب بدن می‌شوند و آسیب می‌زنند!

بعد هشدارها شروع می‌شود. توصیه می‌شود که افراد بالای 65 سال و کودکان به خاطر آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

بیرون ممنوع، بادبادک‌بازی ممنوع...حتی در یک روز تعطیل هم نروید مثلاً به پارک پردیسان. بادبادک‌هایتان را هم با خود در خانه جا بگذارید. چون هوا آن‌قدر غبار آلود است که ممکن است رد بادبادک‌ گم شود و گم می‌شوند، آن‌ها در هم‌جواری برج‌ها و خانه‌ها...

محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، چندی پیش در همایشی گفته بود:«ریزگردها یکی از عوامل آلاینده‌ی محیط زیست هستند. ریزگردهای 5/2 میکرونی از دستگاه‌های تنفسی هم عبور می‌کنند و می توانند برای بیماران دارای مشکلات تنفسی به شدت ایجاد دردسر کنند و ریزگردهای 10 میکرونی نیز در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی رسوخ می‌کنند.»

ساناز محمدی، کارشناس بهداشت می‌گوید: توصیه‌ی ما به نوجوانان این است در روزهایی که هوا به خاطر ریزگردها آلوده است، در فضای باز، بازی‌ نکنند. ورزش‌های هوازی باعث می‌شود بدن نیاز بیش‌تری به تنفس داشته باشد و این ورزش‌ها باعث می‌شود بدن مقدار بیش‌تری از این ریزگردها را وارد بدن خود کند!

این کارشناس می‌گوید: وقتی بدن ما اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کند قلب مجبور می‌شود بیش‌تر فعالیت کند و این یعنی فشار مضاعف به قلب ...

محمدی می‌گوید:« این ریزگردها سبب سرگیجه، سوزش چشم، تهوع و عرق سرد در بدن می‌شود.»

بعد هشدار پشت هشدار، به بادبادک‌هایی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند! بادبادک‌هایی که نارسایی قلبی، آنژین پایدار قلبی و علاوه برآن سابقه‌ بیماری‌های عروقی دارند، بادبادک‌هایی که بیماری‌های ریوی از جمله آسم و بیماری‌های مزمن انسدادی ریه دارند، باید از تردد در آسمان خودداری کنند...

این روزها خیلی از نوجوانان، آخر هفته در پارک پردیسان، بادبادک‌هایشان را به آسمان می‌سپرند، اگر دوست‌داری بعد از خواندن درس‌ها یکی دو ساعت آخر هفته را در پارک پردیسان بادبادک‌بازی کنی، حتماً خبرهای آلودگی هوا را دنبال کن...تا بادبادکت در غبار گم نشود!

کد خبر 173321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز