همشهری آنلاین: سال‌هاست مردم شهر تهران با تهدیدی جدی مواجهند و کاری در رفع این تهدید صورت نمی‌گیرد. باید هرچه زودتر اقدامی برای انتقال فعالیت‌های شیمیایی خطرناک از خیابان ناصر خسرو صورت بگیرد.

معصومه ابتکار

به گزارش همشهری‌آنلاین دکتر معصومه ابتکار در صد و پنجاه و سومین جلسه کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، که با موضوع ساماندهی صنایع، صنوف و مواد شیمیایی خطرناک تشکیل شده بود، بر ضرورت اختصاص زمین و موقعیت مکانی دیگری به صنوف شیمیایی خطرناک در خیابان ناصر خسرو تاکید کرد.

وی گفت: این مساله با سلامتی مردم در ارتباط است و مردم بارها از ما خواسته‌اند که خیابان ناصر خسرو ساماندهی شود.

رئیس کمیته محیط زیست در این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده بود، با اشاره به مصوبه‌های شورای شهر برای ساماندهی و انتقال واحدهای صنعتی، خطرناک و مزاحم، گفت: وجود مراکز و انبارهای شناسایی نشده در مجاورت واحدهای مسکونی و درون بافت زندگی شهری یکی از معضلات دائمی شهر تهران است که شورای شهر و نمایندگان مردم خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع تر این موضوع هستند.

جلسه 30 خرداد کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

در بخش دیگری از این جلسه موضوع حمل و نقل مواد خطرناک در سطح شهر تهران بدون پوشش امنیتی مناسب و هشدارهای لازم به شهروندان مطرح شد.

دکتر ابتکار در این باره، گفت: حمل مواد خطرناک در سطح شهرتهران و حتا کشور باید تحت نظارت یک شبکه ی جامع اطلاعاتی صورت بگیرد که از لحظه ورود به گمرک تا امحاء ضایعات شیمیایی را رصد کرده و تحت نظارت باشد.

ابتکار با اشاره به تصویب آیین نامه حمل و نقل مواد خطرناک در سال 1382 در دولت، گفت: ما همان زمان در سازمان محیط زیست این بحث را مطرح کردیم و این آیین نامه ابلاغ شد. قوانین و مقررات در این زمینه وجود دارد ولی تاکنون اجرا نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مواد خطرناک باید زیر یک سیستم اطلاعات دقیق نگه داری شود،تاکید کرد: در این جا بحث قاچاق در جای خود است. اما موادی که به صورت رسمی و قانونی وارد می‌شود تابع یک سیستم مدیریت اطلاعات نیست. تا این مشکل حل نشود ما این مشکلات را خواهیم داشت.

دکتر معصومه ابتکار در ادامه با اشاره به این موضوع که مدیریت یکپارچه برای نظارت بر مشاغل خطرناک شهری وجود ندارد، خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از مشاغل مجوزی برای فعالیتی بدون مشکل دریافت کنند ولی در ادامه دست به فعالیتهایی بزنند که وجود آن در محدوده شهری خطرناک باشد. دستگاه های اجرایی باید به این مساله توجه داشته باشند که به صرف دادن مجوز یک فعالیت صنفی ایمن نیست.

کد خبر 174718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز