همشهری‌آنلاین: وقتی بازندگی و سیلی در تهران رخ می‌دهد برخی دستگاه‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و مردم متحیر می‌مانند که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین دکتر معصومه ابتکار عضو شورای شهر و رئیس کمیته محیط زیست  این شورا در یک صد و پنجاه و دومین جلسه ی این کمیته، با اشاره به موضوع ضرورت مدیریت آب‌های سطحی شهر تهران، گفت: اتفاقی که در ارتباط با ورود سیل به داخل کانال متروی تهران رخ داد، ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی  در موضوع مدیریت آب‌های سطحی را بیش از پیش روشن می‌سازد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از این جلسه یادآور شد: باید هماهنگی‌های لازم برای طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی انجام شود.

ابتکار با اشاره به سیل اخیر شهر تهران، تصریح کرد: وقتی رودخانه‌ای وارد شهر می‌شود باید تکلیف و مسئولیت اداره آن را مشخص کرد.

وی با اشاره به موضوع لایروبی و مدیریت رودخانه‌های شهر تهران یادآور شد که باید مشخص شود این مسئولیت‌ها برعهده چه دستگاهی است. باید در حوزه داخل شهر تکلیف مدیریت عملی این رودخانه‌ها مشخص شود.

ابتکار با اشاره به برنامه زمان بندی 20 ساله اجرایی شدن طرج جامع مدیریت آب‌های سطحی شهر تهران، خاطر نشان کرد: بالاخره باید تکلیف این رودخانه‌ها و مسیل‌ها مشخص شود تا وقتی اتفاقی مثل سیل بهار امسال پیش می‌آید دیگر همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند و دیگر مردم گرفتار سیل نشوند.

وی افزود: امید داریم در فرصت یک ماهه‌ای که مشخص شد کارگروهی میان آب منطقه‌ای و شهرداری تشکیل شود و برای طرح مدیریت آب‌های سطحی هماهنگی های لازم صورت بگیرد. هم چنین امیدواریم در جلسه  بعد با موضوع گزارش زیست محیطی طرح مدیریت ساماندهی آب‌های سطحی تهران این جلسه را تشکیل دهیم و اگر در مورد رودخانه کن هم تردیدی وجود دارد می‌توانیم آن کارگروه را بگذاریم و بازدیدی از این رودخانه داشته باشیم. این مسئولیتی مشترک است. ما نمی‌خواهیم به دنبال مقصر بگردیم و تقسیم مسئولیت حقوقی بین همه  دستگاه‌ها است.

وی افزود: خوشبختانه شهرداری به موقع وارد شد و بدون رخداد حادثه جانی این موضوع را جمع کرد. آقای قالیباف گزارش داد که سازمان مدیریت بحران مشغول مشخص کردن سایر نقاط بحران خیز شهر است تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

ابتکار با اشاره به موضوع آبخیز داری و اهمیت این موضوع گفت: باید با توجه به بحث آبخیزداری و دیگر عوامل موثر برای کاهش خطر سیلاب و روان آب‌ها تلاشی در جهت کاهش خطرات بارندگی‌های فصلی انجام دهیم.

وی با اشاره به طبیعی بودن اختلاف نظرها گفت: همه نیات خیرخواهانه دارند و همه می‌خواهند به شهر خدمت کنند. این اختلاف دیدگاه‌ها خوب است. اما نیاز به تبادل اطلاعات و تقسیم کار داریم. باید گذشته‌ها اصلاح شود و مشکلات را با توسل به استانداردها حل کنیم.

کد خبر 174033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز