جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: بوستان‌ها و جنگل‌های ایران با تلاش و همت او جان گرفته و هویتی واقعی و ماندگار یافتند.

بوستان

او مهندس کریم "ساعی" تحصیل کرده دانشکده کشاورزی، اولین مدیر جنگلبانی کشور ایران بود. افرادی که در دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران تحصیل کرده‌اند، مزار پایه گذار جنگلداری علمی ایران را در پناه سایه درختان کهنسال دانشکده منابع طبیعی دیده‌اند.

او بود که  اولین بار آماری از مساحت جنگلهای کل کشور را تهیه کرد. کارها و آثار ماندگار او هنوز پس سال‌های طولانی زنده و پر طراوت هستند. بوستان ساعی و درختان تناور خیابان ولیعصر تهران به همت،‌ ابتکار و طراحی او شکل گرفت.

 کریم ساعی در سال ۱۲۸۹ در مشهد متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسۀ عالی دانشکده فلاحت، دانشگاه تهران گذراند و با درجۀ مهندسی در سال ۱۳۱۰ فارغ‌التحصیل شد.

بعد از آن، او در دوره اعزام دانشجویان به خارج از کشور پذیرفته و برای مدت دو سال به مونپلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و در آنجا با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد.

موفقیت های تحصیلی او باعث شد تا مجله علمی، تخصصی فرانسه، او را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علم جنگل در آن سالها معرفی کند.

بوستان

بوستان زیبای ساعی در دل دره‌ای در وسط شهر تهران

بوستان

سرو و درختان بید مجنون بوستان ساعی، بسیار معروف هستند، زمانی این بوستان به واسطه طبیعت و درختان زیبایش به بوستان عشاق شهرت یافت.

بوستان

آیا این مجسمه ببخشید! این مرد بزرگ و پدر بوستان ساعی را می‌شناسید؟

بوستان

بفرمایید بوستان ساعی... یک بار دیگر با نگاهی و شناخت بیشتر به آن نگاه کنید

مهندس ساعی پس از آنکه در سال ۱۳۱۶ ، فوق لیسانس خود در رشته" آمار جنگل" از دانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت، به کشورش بازگشت. 

با تاسیس "دایره جنگل" در ۱۳۱۷ به عنوان اولین نهاد مدیریت جنگل‌ها در کشور مهندس ساعی ریاست آن را برعهده گرفت.

بر اثر فعالیت و اقدامات پر تلاش او یک سال بعد این نهاد کوچک به "اداره جنگلبانی" و بعدها به "اداره کل جنگلها" توسعه و ارتقاء یافت.

در همان سالها او و همکارانش قوانین و مقررات جنگل را تدوین کرده و به تصویب مجلس آن زمان رساندند. 

ساعی موفق شد تا در سال ۱۳۲۵ برای اولین بار مساحتی از جنگل های ایران را تخمین بزند. پس از آن در سال ۱۳۲۷ جلد اول و در سال ۱۳۲۹ جلد دوم کتاب "جنگل شناسی" را منتشر کرد که با نشر این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگلبانان کشور پی‌ریزی شد.

البته ریاست او بر اداره کل دوام چندانی نداشت و برخی از سودجویان که قوانین و مقررات جنگل منافع اقتصادی شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخی افراد پرونده شکایتی از ساعی را به دیوان کیفری بردند و او را از کار برکنار کردند.

با این حال ساعی خانه نشین نشد و پیشنهاد کرد تا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران رشته جنگل ایجاد شود و خود نیز به عنوان استاد در این دانشکده مشغول به کار شد.

با تأسیس بنگاه جنگل‌ها در سال ۱۳۲۸ او با سمت رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل این بنگاه، مشغول فعالیت شد. 

در پانزدهم آذرماه ۱۳۲۸ نشریۀ مخصوص کارکنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامۀ "بنگاه جنگل‌ها" منتشر کرد. این نشریه اولین نشریۀ ایرانی در زمینۀ منابع طبیعی بود. پس از سالیان دراز هنوز هم این نشریه با نام فصلنامه "جنگل و مرتع" در حال انتشار است. 

نوع کار و مسئولیت‌های این مهندس جوان باعث شده بود، او دائماً برای تحقیق و پژوهش در سفر باشد. ساعی در یکی از همین سفرها از دنیا رفت. پایان زندگی پر تلاش او در چهارم دی ماه ۱۳۳۱ هنگام بازگشت از شیراز به تهران در اثر سانحۀ سقوط هواپیما اتفاق افتاد.


خیابان

چنارهای خیابان ولیعصر

more چنارهایی که ایستاده می‌میرند


 گویی خود می‌دانست که به دلیل سفرهای پی‌در‌پی عمری کوتاه دارد و در۴۲ سالگی وصیت کرده بود تا او را در دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک بسپارند. 

مرگ زود هنگام مهندس کریم ساعی باعث تأسف فراوان جامعه علمی کشور شد و ضایعه درگذشت او در مطبوعات و محافل کشورهای بیگانه نیز بازتاب فراوان داشت.

مجسمه این بزرگ مرد در بوستان ساعی که با نام این بزرگ مرد نامگذاری شده است، بر روی نیمکتی نشسته است. به نظر می‌رسد، او در حال نظارت و حفاظت از بوستان‌ها و جنگل‌های کشورش است.

به نظر شما چند نفر این مجسمه را دیده، شناخته و یا اصلا به او توجه کرده‌اند؟

با استفاده از منابع اینترنتی

کد خبر 165522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز