سال ۱۳۱۸، در خیابان ولیعصر(عج)، خبری از دود و ترافیک نبود و وجود ۶۰ هزار درخت چنار در این خیابان ۱۸ کیلومتری آن را زیباتر کرده بود که نه در تهران و ایران، بلکه در خاورمیانه مثال زدنی بود. این جلوه زیبا، یادگار ماندگار مهندس «کریم ساعی» است.

کریم ساعی

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز» این مصرع از یک بیت شعر سعدی را همه شنیده‌ایم. یکی با ساخت مدرسه و مسجد و بیمارستان نامش را جاودانه می‌کند و دیگری با تأسیس موسسه‌ها خیریه و دستگیری از نیازمندان. در این میان کسانی هستند که خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند و در عین گمنامی، جاودان هستند و نامشان برای همیشه در تاریخ ثبت می‌شود. مهندس «کریم ساعی» از جمله کسانی است که در گمنامی، خدمات ارزنده ای ارائه داده است و بوستان «ساعی» و درختان چنار، یادگارهای ماندگار او هستند.
ساعی که بینانگذار رشته جنگلداری در کشور است و به او لقب «پدر جنگلبانی» را داده اند، سال ۱۲۸۹ در مشهد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنجا گذراند و مدتی در مدرسه عالی فلاحت در کرج تحصیل کرد و در سال ۱۳۱۰ فارغ التحصیل شد. ساعی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و پس از ۲ سال با رتبه ممتاز در رشته «علم جنگل» فارغ التحصیل شد. او سال ۱۳۱۶ فوق لیسانس خود را در رشته «آمار جنگل» از دانشگاه «برکلی» گرفت و پس از بازگشت به کشور برای نخستین بار در دانشکده «کشاورزی» کرج، رشته «جنگل شناسی» را تدریس و نخستین آزمایشگاه چوب شناسی را تأسیس کرد.

تندیس مهندس ساعی در بوستان ساعی

او در سال ۱۳۱۸ که ریاست اداره جنگلبانی را به عهده داشت، طرح کاشت ۶۰ هزار درخت چنار را در ۲ طرف خیابان ولیعصر(عج) ارائه داد و توسط متولیان شهر پذیرفته و عملی شد.  سال ۱۳۲۴ هم بوستان ساعی را به مساحت ۱۲ هکتار به شکل جنگلکاری کرد و تحویل وزارت جهاد کشاورزی داد. ساعی اولین کسی بود که به توسعه فضای سبز در تهران اهمیت داد و  بر این باور بود که در گذر زمان، مناطق مسکونی و صنعتی توسعه پیدا می‌کنند و این درختان به منزله ریه‌های شهر، ایفای نقش خواهند کرد.

مهندس کریم ساعی، ۴ دی ماه ۱۳۳۱ در راه بازگشت از یک مأموریت پژوهشی از شیراز، دچار سانحه‌ هوایی شد و هواپیمای حامل او سقوط کرد و مهندس ساعی و ۲۳ سرنشین دیگر این هواپیما کشته شدند. پیکر مهندس کریم ساعی، بنا بر وصیت خودش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک سپرده شد.

مزار مهندس کریم ساعی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران​​​​​​


 

کد خبر 473746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha