اصولاً اساسی‌ترین برنامه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای ارائه مجموعه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ و هوشمندانه در تعیین اقداماتی است که انجام آنها با توجه به محدودیت‌های موجود برای نیل به وضعیت مطلوب ضرورت دارد.

مجید عبداللهی

همشهری آنلاین: در واقع، هر سازمان در یک قلمرو جغرافیایی با اتخاذ مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات سعی در تحصیل بهترین نتیجه از فعالیت مجموعه تحت مدیریت خود دارد و براین‌اساس به‌کارگیری منابع در دسترس در هر شرایطی مورد انتظار است. انجام این مهم برای راهبری و هدایت امور در سطوح کلان کشور، منطقه‌ای و محلی نیازمند آینده‌نگری مبتنی بر دانش و بینش واقعی نسبت به محیط است و تحقق آن درچارچوب پژوهش و مطالعه میسر است.  
 در نظام اداری و اجرایی کشور که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی توسعه در سطوح محلی تلقی می‌شوند نخستین نکته در امر پژوهش باور مدیران و دست‌اندرکاران اداره امور شهرها و روستاها به انجام امور مبتنی بر مطالعه است. با اتکا بر این باور جریان تصمیم‌گیری در شهرها و روستاها دانش محور شده و درصد خطا در فرایند تعیین و انتخاب تصمیمات صحیح کاهش می‌یابد. همچنین منابع انسانی و مالی نیز به‌عنوان اساسی‌ترین ارکان و ابزار انجام مطالعه و تحقیق، تجهیز و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
در نهادهای محلی که ارائه‌کننده خدمات در عرصه عمومی هستند و همواره منفعت عمومی را اصل قرار می‌دهند انجام پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسائل محلی در اولویت است و باید به‌عنوان سیاست پژوهشی مد نظر قرار گیرد. پیوند بین مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای محلی نیز از ضروریات در بسیج امکانات فعلی کشور در عرصه علم و پژوهش است و به هم‌راستایی نیازهای پژوهشی و اقدامات مورد انتظار در مجامع علمی کمک شایانی می‌کند.  
 در چارچوب مطالب پیش گفته باید ابزارهای لازم برای پاسخ به نیازهای تحقیقاتی مدیریت‌های شهری و روستایی تأمین شود.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

دکترمجید عبداللهی، رئیس مرکزمطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

کد خبر 474487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha