همشهری آنلاین: خشک کردن درختان خیابان ولیعصر توسط تجار، برجداران و برخی بانک‌ها به طور عمدی است و امسال برای قطع بیش از 90 درخت در خیایان ولیعصر مجوز صادر شده است. این در حالی است که باید شعب قضایی خاص برای رسیدگی به نابودی درختان اختصاص یابد.

خیابان ولی عصر

درختان خیابان ولی عصرگزارشی از روند نابودی درختان مشجرترین خیابان خاورمیانه

به گزارش ایلنا 24هزار اصله درخت در سال 1324، 12هزار اصله درسال 1374 و امسال 8288 اصله، آمار چنارهای خیابان ولیعصر در 60 سال گذشته است. طبق گفته مسئول فنی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سال گذشته 110 درخت و از ابتدای سال جاری نیز 92 اصله چنار دیگر مجوز قطع شدن گرفته اند، بنابراین با روند کنونی خشک و قطع شدن درختان خیابان ولیعصر به عنوان بزرگ‌ترین خیابان مشجر خاورمیانه باید منتظر خیابان ولیعصری بدون درخت در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

حسن پیراسته مسئول فنی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درمورد وضعیت درختان چنار خیابان ولیعصر گفت: خشک شدن درختان خیابان ولیعصر، در مقابل برخی برجها و مراکز تجاری بزرگ به وضوح قابل مشاهده است، بدین صورت که جلوی این برجها، همه درختها از بین رفته یا رو به زوال است اما درختان بالا دست و پایین دست کاملاً سرحال هستند.

او با بیان اینکه برخی شهروندان در زمینه نابودی این درختان بی تقصیر نیستند، ادامه داد: بی‌توجهی به اقدامات تخریبی برخی اصناف،صاحبان برج‌ها و واحدهای تجاری بزرگ به درختان خیابان ولی‌عصر پایمال کردن حقوق حیاتی ومسلم شهروندان تهرانی است.

 

 هویت خیابان ولیعصر که با چنار گره خورده است در حال نابودی است

پیراسته هشدار داد: هویت خیابان ولیعصر که با چنار گره خورده است متاسفانه به تدریج به سمت زوال و نابودی است و این روند نگران کننده می تواند موجب بروز یک فاجعه زیست محیطی در شهر تهران شود. او ادامه داد:‌ آبیاری درختان خیابان ولیعصر در بخشی از خیابان فاطمی به پایین به صورت منظم انجام نمی شود. به علاوه این آب در اثر تماس با موزاییک و سنگ‌ها و ورود پساب برخی واحدهای تجاری ومسکونی آلوده است.

مسئول فنی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: آب جوی‌های خیابان ولیعصر از سرچشمه مشکلی ندارد اما در مسیر عبور آن به طور پنهانی و بدون رعایت حداقل ضوابط بهداشتی و زیست محیطی، به وسیله پساب خروجی برخی مجتمع‌های مسکونی و تجاری آلوده می شود.

او ادامه داد: برخی اوقات مشاهده می‌شود که شیرابه‌ای سفید رنگ شبیه آب آهک در پای درختان جاری بوده که با پیگیری مشخص شده است که یک برج مسکونی یا تجاری مشغول عملیات ساختمانی است و از آنجا که اینگونه فعالیت‌ها موجب بالا رفتن کدورت می‌شود، این آب برای آبیاری درختان مناسب نیست.

 خشک کردن درختان توسط تجار، برجداران و برخی بانک‌ها به طور عمدی است

این کارشناس محیط زیست گفت: به جرأت می توان گفت خشک کردن درختان توسط تجار، برجداران و برخی بانک‌ها به طور عمدی صورت می‌گیرد. برای نمونه برخی فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ برای منفعت و راحتی مشتریان خود عملاَ ساختار پیاده‌رو را برروی محل تجارت خود بدون در نظر گرفتن قوانین شهری تغییر داده اند که وهن مدیریت شهری را نشان می دهد.

مسئول فنی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: در بازدیدی که به همراه شورای پژوهشی و راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز از خیابان ولیعصر داشتیم، وضعیت درختان این خیابان در برخی نقاط بسیار اسف بار و نگران‌کننده‌است و بسیاری از درختان در اثر کم آبی یا آبیاری بوسیله آب آلوده خشک شده و یا در حال خشک شدن هستند.

ترافیک شهری

 امسال برای قطع بیش از 90 درخت در خیایان ولیعصر مجوز صادر شده است

او تاکید کرد: با خشک شدن این درختان و تایید آن توسط شورای پژوهشی و راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز ، مجوز قطع برای این درختان صادر می‌شود که در همین رابطه مجوز قطع بیش از 90 درخت در خیابان ولیعصر از ابتدای امسال صادر شده است.

پیراسته گفت: با توجه به اینکه متهمان مشخص هستند لازم است تا شهرداری تهران با طراحت و دقت و جسارت بیشتری مسائل را تعقیب کند و حقوق حیاتی مردم را از متصرفین و اشخاصی که عامل تخریب درختان چنار در این خیابان هستند، بستاند.

 شعب قضایی خاص برای رسیدگی به نابودی درختان اختصاص یابد

او ادامه داد: گرچه قوانین قضایی در زمینه آسیب و خشکاندن درختان نافذ است اما لازم است که شعب قضایی خاص برای رسیدگی به چنین تخلفاتی اختصاص یابد تا اهمیت مواردی اینچنین توسط مجمع قضایی بیشتر درک شود. مسئول فنی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: باید هرچه سریعتر روند آسیب رساندن به درختان خیابان ولیعصر متوقف شده و درصدد احیای این درختان بر آئیم تا از بروز فاجعه جلوگیری شود.

 به علت برخی غفلت‌ها، اقدامات قاطع برای مقابله صورت نمی‌گیرد

او با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در توجه به وضعیت درختان خیابان ولیعصر گفت: انتظار می‌رود طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها با متخلفان و متعرضین به درختان این خیابان برخورد شود اما متاسفانه به علت یکسری غفلت‌ها، اقدامات قاطع و قانونی در این زمینه انجام نمی شود.

پیراسته با ابراز تاسف از عدم توجه رسانه‌های مختلف به ویژه صداوسیما به وضعیت طبیعت خیابان ولیعصر گفت‌: مگر خیابان ولیعصر و چنارهای آن نماد هویت شهر تهران نیست، پس چرا این موضوع توسط صدا و سیما و سایررسانه‌های گروهی پیگیری نمی‌شود.

او در مورد تلاش برای احیا درختان توضیح داد: به علت عدم رعایت اصول حفظ درخت در برخی عملیات ‌های توسعه شهری مانند فاضلاب و زیباسازی، این اقدامات آن‌گونه که باید و شاید، مثمر ثمر نیست. همچنین درختان که جدید کاشته می‌شوند به دلیل عواملی مانند سختی زمین و یا سایر تنش‌های محیطی متاسفانه به سادگی دوام نمی‌آورند.

کد خبر 112180
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز